Nappe av g-kobling etter fylling av co2

Hei,

har nettopp satt co2 trykk på et bryggerifat med g-kobling. Kan jeg trygt ta av koblingen nå, eller må utstyret (kobling, slanger, co2 osv) stå koblet til hele tiden?

Ok, takk for det, det var en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på. Men jeg kan vel ta av koblingen uten at det spruter ut øl og co2 alle veier? :)

Sent from my HTC One using Tapatalk

Haraldk skrev:
Ok, takk for det, det var en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på. Men jeg kan vel ta av koblingen uten at det spruter ut øl og CO₂ alle veier? :)

Ja, jeg karbonerer gjerne to brygg i slengen.
Da kjøre jeg trykket litt ekstra til å begynne med og skifter over CO2-tilførselen en gang eller to om dagen. Totalt sett tar det selvsagt lengre tid enn ved karbonering av et fat.

Det var det jeg håpet på å kunne gjøre, neste brygg er straks klart til karbonering :). Hvordan kan jeg forresten finne ut om karboneringen er ferdig? Finnes det exact science her?

Jeg også gjør det på denne måten. Det er bare å fylle på litt og litt CO2 til trykket stabiliserer seg på ønsket nivå. Hvor mye trykk du har på fatet leser du av når du kobler på CO2 flasken og før du åpner ventilen. Dersom du ikke har det travelt, så spiller det ikke noen rolle hvor ofte du fyller på CO2. Dersom du har det travelt så kan du fylle på til for høyt trykk de første gangene og gjerne riste noe på fatet.

kanskje ett dumt spørsmål, men vil du ikke få øl i co2 slangen hvis du kobler på uten å åpne ventil?

Det skal det være en lomme med CO2 øverst i fatet slik at CO2 ventilen ikke er i kontakt med ølet i utgangspunktet. Dette kan være et problem i forbindelse med risting. Da må en sørge for at CO2 flasken står høyere enn fatet for å hindre at øl kommer inn i slange og regulator.

tass_en skrev:
kanskje ett dumt spørsmål, men vil du ikke få øl i CO₂ slangen hvis du kobler på uten å åpne ventil?

Hvis regulatoren lekker, fatet er veldig fult osv. så kanskje, men det er ikke grunn til å gjøre det uten å åpne for co2 en først.

Jens Kristian skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvis regulatoren lekker, fatet er veldig fult osv. så kanskje, men det er ikke grunn til å gjøre det uten å åpne for CO₂ en først.
Grunnen er å lese at trykket på fatet.

Men da må trykket på lavtrykk siden på manometeret først avlastes, så må du få fattrykket inn på regulatoren, dette stoppes ihvertfall på mine koblinger av tilbakeslags ventilen i G-kobliongen som også fungerer som pakning,
jeg test tapper litt i stedet :)

Ja, jeg har nok ingen tilbakeslagsventiler for jeg får greit til å lese av trykket på fatetene med mine regulatorer.
Testtapping er selvfølgelig en fin måte (the proof of the pudding is in the eating), men i blant kan det også være greit å kunne sjekke trykket.

Tilbake
Topp