Når er best å tørrhumle?

TomS

Satte en IPA lørdagen som var, og skal tørrhumle med 65 g Amarillo og 30 g Centennial. Har lest meg til at dag 5 er et bra tidspunkt å gjøre dette på. Vil det være stor forskjell på sluttproduktet dersom man tørrhumler ved dag 7 isteden for dag 5 - eller er dette hipp-som-happ?

En tørrhumling på dag 5 eller 7 vil resultere i veldig lite forskjell. Et godt triks er å vente til stormgjæringen har avtatt slik at man ikke "blåser ut" all den gode aromaen.

Jeg har en liten teori som jeg ikke har hatt ork til å sjekke. Men jeg vil anta at beste tidspunkt vil være slik at du får nok kontakt-tid (minimum fem dager er eneste jeg har notert meg fra egne brygg), og når det er lite co2 igjen i ølet. Jeg skal forske mer på hvis det er forskjell på å riste ut gjenværende co2, kontra å ikke gjøre det før tørrhumling. Men hvis du lar dunken stå og blomstre helt i ro, og så begynner å flytte eller rugge eller i det hele tatt gi dunken bevegelse, så ser du at det slippes ut co2 som er i ølet. Noe av aromaen blir med på lasset hvis du lukter på det som kommer ut av låsen. Hvorvidt forskjellen er nevneverdig er det som gjenstår å finne ut av.

Tilbake
Topp