Når er gjærstarteren ferdig?

Finn Berger

Moderator
I følge Gahr er skum et kriterium på at det stadig foregår gjæring i starteren, og det har fungert greit for meg så langt. Men nå har jeg en som tikker og går og aldri ser ut til å få somlet seg ferdig.
Jeg bruker magnetrører. Satte et rør WLP023 med 27% levende celler i en starter på 2 liter/200 gr dme. Nå har den surret og gått i over 3 døgn. Fargen er vakkert lysebrun, og det er stadig skum. Det har vært litt krausen, men den er borte nå.
Starteren har stått litt kjølig (16 grader), og kom antakelig litt seint i gang, men likevel. Føler at jeg bør ta den nå, og få satt den i kjøleskapet - det er vel ikke bra om den står lenger enn nødvendig?
Antakelig burde jeg satt en mindre starter, og satset på å kjøre den i to steg. Det er jo heller ikke noe poeng i å la den stå så kjølig, men vi skulle være borte i den tiden jeg mente den trengte, og var redd det skulle bli for varmt.
Men altså: Kan kombinasjonen gammel gjær/stor starter/lav temperatur forklare at det ser ut som om denne starteren trenger dobbelt så lang tid som normalt? Er skum et absolutt kriterium? (Når jeg tar den av, er det et tett og fint skum på bortimot en centimeter.)

Ved 16 grader og med den estimerte viabilityen så tar det tid ja. Har selv satt noen startere på 15-16c og det skjedde liksom lite før jeg flyttet de inn i 20c.

Gjærstarter skal stå varmt, gjerne 25C. Husk du skal stimulere celledeling og vekst gjennom varme og rikelig med oksygen og næring. Dette er ikke alkohol- eller smaksproduksjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg leste nylig - et sted jeg dessverre ikke husker - at lavere temperatur gir "sunnere" gjær, så kanskje får jeg ekstra spretten og livlig gjæring nå:). (WLP023 er visstnok temmelig eksplosiv i utgangspunktet, så dette kan bli gøy.) Men det var i og for seg ikke grunnen til at starteren min havnet så kjølig nå. Normalt setter jeg den i romtemperatur.

Kjørte samme gjær og hadde også skum etter krausen. Jeg antok at det bare var magnetrøreren som rørte litt for fort, og dømte at den var ferdig. Det ble fint øl, det. Det med lavere temperatur må være en av millioner bryggemyter... :)

Fant dette på mrmalty: "The cooler you ferment the starter (down to the planned fermentation temperature for the main batch) the slower the yeast growth, but the yeast can be healthier than yeast coming from a high temperature starter." (http://www.mrmalty.com/starter_faq.php) Det jeg leste kan kanskje være en misforståelse basert på dette, som jo bare sier at det er bedre å satse på idealtemperaturen for gjæren enn å prøve å få størst og raskest mulig gjærvekst ved å skru opp temperaturen. De anbefaler forøvrig å holde seg mellom 18 og 24 grader, med 22 grader som det ideelle. (Det som sies på mrmalty om dette er ikke noe mønster på klarhet og entydighet!)

Sist redigert:
Tilbake
Topp