Når fjerner dere gjæren?

Når tar dere bort gjæren i gjæringskaret?
Jeg har et pilot/testbrygg med en wyeast 1318 gjær der er stått og gjæret siden d.27. december. Det er slutt på aktivitet i gjærlåsen og gjæringen har stått stabilt på samme plato i to dager nå. I mens har pH verdien steget begge dager. Jeg venter fremdeles på at diacetylnivået skal falle til et lavere nivå, men tenker på at det kanskje er lurt å vente. Jeg mangler å tørrhumle ipaen, men ønsker å fjerne gjæren. Gjæren skal ikke gjenbrukes!


- Hvad gjør dere?
- Hvilke tidspunkter fjerner eller stikker dere om?
 
Når tar dere bort gjæren i gjæringskaret?
Jeg har et pilot/testbrygg med en wyeast 1318 gjær der er stått og gjæret siden d.27. december. Det er slutt på aktivitet i gjærlåsen og gjæringen har stått stabilt på samme plato i to dager nå. I mens har pH verdien steget begge dager. Jeg venter fremdeles på at diacetylnivået skal falle til et lavere nivå, men tenker på at det kanskje er lurt å vente. Jeg mangler å tørrhumle ipaen, men ønsker å fjerne gjæren. Gjæren skal ikke gjenbrukes!


- Hvad gjør dere?
- Hvilke tidspunkter fjerner eller stikker dere om?

Kor monge liter brygger du ?
Kva gjærer du på ?
Normalt treng / bør ein ikkje stikke om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
20 liter ca.
Grainfather conical fermenter.
Tilsatte 2 stk Wyeast 1813 og gjæren må bort uansett om det ikke trengs eller ikke. Det er en del av testen

Conical kjenner eg ikkje til.
Men har du det ville eg også tappa ned gjæra.
Tenker så snart aktiviteten har avtatt er det ok


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når tar dere bort gjæren i gjæringskaret?
Jeg har et pilot/testbrygg med en wyeast 1318 gjær der er stått og gjæret siden d.27. december. Det er slutt på aktivitet i gjærlåsen og gjæringen har stått stabilt på samme plato i to dager nå. I mens har pH verdien steget begge dager. Jeg venter fremdeles på at diacetylnivået skal falle til et lavere nivå, men tenker på at det kanskje er lurt å vente. Jeg mangler å tørrhumle ipaen, men ønsker å fjerne gjæren. Gjæren skal ikke gjenbrukes!


- Hvad gjør dere?
- Hvilke tidspunkter fjerner eller stikker dere om?

1318 detter ikke ut så veldig fort, og kaka kan gjerne bli liggende på toppen lenge. Den er en topphøster. Men det som har lagt seg på bånn, kan du vel fjerne nå, tenker jeg. Det er i og for seg ikke noe poeng i å gjøre det, men du har vel en grunn:).

At pH stiger, skal være et tegn på autolyse. Men det er rimelig utenkelig på så kort tid.
 
Mine brygg står som regel i gjæringskaret lenge. I snitt 30-45 dager, lengste over 100 dager.

Jeg fjerner gjæren når jeg stikker om til kar med kran for flasking, dvs. når den kastes. Bruker tørrgjær og gjenbruker aldri noe.

Mine beste øl (HELT subjektivt) er de som har stått svært lenge i gjæringskaret, bl.a. juleølet 2019 som ble brygget 30.08.19 og flasket 02.12.19.
 
Tilbake
Topp