Når tilsette klaringsmiddel

Steinarja skrev:
Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting! Grin
:iconlol: Dagens komentar.
Så man skal være forsiktig med å anta att man har kunnskap som ikke noen andre har :besserwisser:

Det skal jeg huske ja  ;D
Til en viss (eller kanskje stor) grad, så er det vel nerdene som bringer verden framover.
Kanskje faller jeg senere for fristelsen til å bruke litt harejaktsjargong i et innlegg. Her har jeg virkelig spisskompetanse ;D
Hadde vært moro å se om flere her inne var inne i den noe spesielle terminologien.

Gahr skrev:
Det finnes klaringsmiddel og klaringsmiddel. Irish moss/whirlfloc/Klar Urt tilsettes i kokingen. Det bidrar til utfelling av proteiner i kokekjelen.

Isinglass/polyclar/gelatin tilsettes i ferdiggjæret øl, og bidrar til utfelling av gjær, og i mindre grad, polyfenoler og proteiner. tilsettes isinglass i kokingen har det ingen effekt. Det binder seg til gjæren ved hjelp av elektrisk ladning.

Nå er det kanskje ikke nødvendig å helle mer bensin på nerdebålet, men dette pussige sammentreffet i sakens anledning må nevnes:

Jeg holder nå på å lese artikkelen: Effects of an Aquatic Plant and Suspended Clay on Activity of fish toxicants. Bakgrunn for dette er at artikkelen rapporterer at vannplanter og oppløst leire kan ha negativ effekt på syntetiske pyretroider (som jeg jobber litt med) brukt som kreps og/eller fiskegift. I den forbindelse nevner artikkelen leire i form av Bentonite (Eng.) Dette var et ukjent stoff for meg, og da jeg søkte opp dette på google, finner jeg dette:

Bentonite also has the interesting property of adsorbing relatively large amounts of protein molecules from aqueous solutions. It is therefore uniquely useful in the process of winemaking, where it is used to remove excessive amounts of protein from white wines. Were it not for this use of bentonite, many or most white wines would precipitate undesirable flocculent clouds or hazes upon exposure to warmer temperatures, as these proteins denature. It also has the incidental use of inducing more rapid clarification of both red and white wines.

Skulle ikke forundre meg en døyt om noen her inne kan fortelle mer om dette, og om stoffet egner seg til bruk ved ølbrygging

Bentonitt har jeg personlig bare brukt til vin. kan ike si at jeg vet om noen som bruke det til øl. Og heller ikke grunnen til at det ikke brukes oftere.

Sitat fra partyman

Bentonitt
Bentonitt er en slags leire og brukes som klarningsmiddel. Er veldig effektiv på røde viner, og kan brukes som supplering om man har brukt klarningsmiddel fra før, og hvis klarningen tar lang tid. Kan tilsettes både før og etter gjæring. 

Noen som nevnte at det finnes de fleste fagområder her inne?

Bentonitt brukes mye i mitt fagområde inne boreslam. Leiren gir økt viskositet til boreslam slik at partikler fra borekrona lettere løftes til overflata og den gir en slamkake i borehullet som fungerer som filter.

Tenkte bare jeg skulle hive "bensin på nerdebålet"  ;D

Mvh
Petroleumsingeniøren

Eventuelt 1 teskje løst i 1 dl vann hvis du bruker gelatinpulver (pr 25 liter øl).

Jo kaldere ølen er når du gjør det, jo bedre.

Det er nok gjær til å karbonere naturlig på flaske, men min erfaring er at det kan ta litt lenger tid.

Jeg har brukt det samme som siste taler. En toppet teskje løst i lunkent vann tilsatt fatet umiddelbart før tapping

I alle fall hvis du skal tappe på flasker, la det stå et døgn etter tilsetting av gelatin. Du vil ikke ha det med deg videre, men at det skal bunnfalle skikkelig.

Tilbake
Topp