Naturlig gjæring av cider

Jeg har kjørt 60 kg epler i sentrifuge og fått ut ca 30 liter cider. Jeg satte gjæringsdunken på 10 grader, uten tilsetting av gjær. Satser altså på naturlig gjæring. Men nå har den stått i 12 dager, og gjæringen har ikke kommet i gang. Jeg er redd juicen blir ødelagt om den står for lenge. Er det noen med erfaring som har gode råd? Må jeg bite i det sure eplet og tilsette gjær?
 
Er det ikke noe skum på toppen?
Ved så lav temperatur så vil det ta lang tid, jeg pleier å gjære sider mellom 14 og 16'c, så du kan evt heve tempen noen hakk.
 
Joda, det var skum på toppen, så noe aktivitet må det være. Og temperaturen stor på 9grader, ikke 10 som jeg skrev først. økte den til 14 nå, så da regner jeg med aktiviteten øker. Takk for tipset.

Kjøpt eplejuice som har stått lenge i kjøleskapet får noen mugglignende ubåter. Hvordan er det med selvpresset juice, vil den raskt bli ødelagt om gjæringen ikke kommer i gang? Jeg tenker på at den er jo full av bakterier og annet snacks i utgangspunktet.
 
Jeg lagde den beste Cideren jeg har smakt noensinne på den måten. Fantastisk god, sto 13 mnd på dunk.
Leste meg frem til noen detaljer: I mosten(saften) er det mye sukker, mens i skallet ligger "gjæren".
Så kort sagt trenger du med et par liter med avfallet fra mostpressen for å få den naturlige gjæringen skikkelig igang.

Bare husk at temp bør være rundt 5-7 grader

Dette er den ekte måten å lage Cider på, ikke så mye alko men for en smak....
 
Joda, det var skum på toppen, så noe aktivitet må det være. Og temperaturen stor på 9grader, ikke 10 som jeg skrev først. økte den til 14 nå, så da regner jeg med aktiviteten øker. Takk for tipset.

Kjøpt eplejuice som har stått lenge i kjøleskapet får noen mugglignende ubåter. Hvordan er det med selvpresset juice, vil den raskt bli ødelagt om gjæringen ikke kommer i gang? Jeg tenker på at den er jo full av bakterier og annet snacks i utgangspunktet.


Kjøpejuice er parteurisert og har dermed ikkje den naturlege mikrobiologiske floraen og vil mygle i staden for å gjære. Ferskpressa juice vil somregel gjære utan mugg.
Ta deg god tid. Om eit år eller to blir den bra.
 
Du kan forresten få kjøpejuice til å gjære ved å raspe epleskall fra eit friskt og nyplukka eple oppi juicen.
 
Ok, takker for svar.
Yngve: Jeg har ikke hatt opp i grovavfall fra mostpressen, men regner med det er rikelig med finstoff i 30 l råsaft?

da lar jeg den bare stå, så får vi se om em mnd eller to om noe har skjedd :)
 
Tilbake
Topp