Naturlig karbonering på boks

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en boksemaskin som feks Canular.
Jeg tapper på flasker med naturlig karbonering, men har lekt litt med tanken på å gå over på bokser.

Jeg har brygget ca 10-12 brygg over 3-4 år, men ønsker å brygge mer regelmessig fremover.

Er det mulig å tappe direkte fra gjæringskar til boks med sukkerlake eller drops?

Setter pris på tips og triks! :)
 
Boksene skal vel tåle 6 bar, så det bør gå fint. Jeg tester sømmen maskinen min gir her nå, og har tatt allerede karbonert øl og tilsatt et sted mellom 10 og 12g sukker per liter. Den har stått i 10 dager på minst 22c uten noen tegn til svikt foreløpig. Men om den faktisk har spist det sukkeret, det aner jeg jo ikke før jeg åpner den.

Men uten mottrykksfyller så er det vel enklere å fylle flasker med tanke på oksygen. Så skulle jeg gått for løsningen her så ville jeg brukt fermzilla/all-rounder og tapcooler.
 
Funker greit å karbonere på boks, og noen stiler som Hefeweizen krever nesten det. Bare pass på at ølet er helt utgjæret før du tapper på boks og hiver sukkerbiter oppi! :eek:
overcarbed.jpg
 
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en boksemaskin som feks Canular.
Jeg tapper på flasker med naturlig karbonering, men har lekt litt med tanken på å gå over på bokser.

Jeg har brygget ca 10-12 brygg over 3-4 år, men ønsker å brygge mer regelmessig fremover.

Er det mulig å tappe direkte fra gjæringskar til boks med sukkerlake eller drops?

Setter pris på tips og triks! :)
Det går veldig bra, har selv gjort det mange ganger med godt resultat. Det er veldig enkelt å slippe oppi en sukkerbit eller to etter ølet. Oksygenet som blir fanget i boksen er normalt ikke noe problem, siden du får en liten ettergjæring i boksen. Men det kan være lurt å fylle boksene godt opp. Bruker du speise eller sukkerlake er det lettest å fylle den på først.
 
........ Men om den faktisk har spist det sukkeret, det aner jeg jo ikke før jeg åpner den.

Du kan alltid bruke denne, og plassere sammen med boksene i varme-kammeret - min kandidat til årets Bjørleik.... som da ikke rakk innleveringsfrist.....og heller ikke kan leveres til NM (Konink Clone)....Denne skall opp til 35 psi på 22 Celsius (Zahm_nagel tabellen).

E2AD0160-F912-4385-993F-5E3FB7B29679.jpeg
 
Du kan alltid bruke denne, og plassere sammen med boksene i varme-kammeret - min kandidat til årets Bjørleik.... som da ikke rakk innleveringsfrist.....og heller ikke kan leveres til NM (Konink Clone)....Denne skall opp til 35 psi på 22 Celsius (Zahm_nagel tabellen).

Vis vedlegget 58469
Tror innleveringsfristen for bjørkeik ble utsatt til 19. sep., så fortsatt tid til å få avgårde med posten.
 
Tilbake
Topp