NEIPA med div resthumle

Har endel resthumle, både vakumpakket og ikke vakumpakket i fryseren som jeg kjøpte tidligere da jeg trodde det ville være lurt å ha div humle på lager hjemme. Tipper det er ca 1-2 kg totalt av diverse sorter som er 3-4 år gammelt. Har litt lyst til å lage en NEIPA og tørrhumle med disse restene. Noen som har prøvd det og har success med det? Jeg synes det aldri kan bli for mye humle, vil det være for mye å tørrhumle med 1-2 kg div sorter på en 40L batch?
 
Har endel resthumle, både vakumpakket og ikke vakumpakket i fryseren som jeg kjøpte tidligere da jeg trodde det ville være lurt å ha div humle på lager hjemme. Tipper det er ca 1-2 kg totalt av diverse sorter som er 3-4 år gammelt. Har litt lyst til å lage en NEIPA og tørrhumle med disse restene. Noen som har prøvd det og har success med det? Jeg synes det aldri kan bli for mye humle, vil det være for mye å tørrhumle med 1-2 kg div sorter på en 40L batch?

25 til 50 gram tørrhumle per liter blir som å kaste humle ut vinduet, selv i en NEIPA.
 
Du bør heller ikke bruke gamle pakker til tørrhumling. Er det noe som krever fersk humle så er det tørrhumling
 
Har endel resthumle, både vakumpakket og ikke vakumpakket i fryseren som jeg kjøpte tidligere da jeg trodde det ville være lurt å ha div humle på lager hjemme. Tipper det er ca 1-2 kg totalt av diverse sorter som er 3-4 år gammelt. Har litt lyst til å lage en NEIPA og tørrhumle med disse restene. Noen som har prøvd det og har success med det? Jeg synes det aldri kan bli for mye humle, vil det være for mye å tørrhumle med 1-2 kg div sorter på en 40L batch?

Det er lurt å ha humle på lager hjemme - innafor rimelighetens grenser:).

Hvis humla er behandlet/oppbevart ordentlig fram til en kjøper den, er min erfaring at den holder seg godt lenge i fryseren. Også pakker som er åpnet, kan godt ligge en stund, så lenge du bare lukker dem ordentlig.

Men den mengden du har, blir det mye IPA av. Ølet blir mettet med oljene fra humla, og tar ikke opp mer, så det de andre sier over her, er jeg helt enig i. Sjøl om oljeinnholdet i de ulike humlene varierer, er 4-8 gr humle per liter greit å forholde seg til. (Jeg har tallene fra Stan Hieronymus i en podcast, om jeg ikke husker feil. Muligens Randy Mosher. Begge har rimelig god peiling.) Det er sitrus-oljene som har laveste grense, hvilket skulle bety at om du tørrhumler med mer enn 4 gr/L, forskyver du balansen i retning av de krydrete/urteaktige oljene.

Dette er relativt nytt, og det forskes visst ganske intenst på dette, så ta ikke dette som evige sannheter. Jeg blir ikke overrasket om det kommer nye forskningsresultater som modifiserer dette. Men min erfaring er at det eneste du oppnår ved å bruke ekstra mye humle, er en ubehagelig form for bitterhet.
 
Tilbake
Topp