Netthandles "Bratberg" ølbrygger

hei. Er det noen som har kjøpt og prøvd den? Ser hos orginal forhandler har det nå kommet ett statement om at de selger originalen, og ikke en billig kopi. Har vurdert og kjøpe på netthandel når de fleste har fått kjøpt, men lurer på kvaliteten....
 
Hei. Jeg kjøpte en slik på netthandelen. Har brygget en gang med den, og den fungerte fint den. Eneste er at jeg får bare til å justere temperaturen +/- 5 grader. Skulle jo egentlig tro det skulle være mulig å justere en og en grad.
 
Ja, har lest en del av tådene. Litt nysgjerrig på om det finnes noen som har brukt dem om tid og om de er noe tess, eller om de må moddes. Personlig er jeg skeptisk
 
Takk for tilbakemeldingen. Nettopp derfor det er interessant å høre hvilke erfaringer folk har over tid med bruk.
 
Kjøpte en sånn før jeg ante at det var noe som het Bratberg. Etter et par brygg ble jeg lei av tempføler som sitter plassert feil og "Nøyaktighet" på 5 grader på termostat. (Det gjelder vel tidlige generasjoner av Bratberg også?) I tillegg er det ingen regulering av kok, enten 1500W som er for lite eller 2500W som er for mye.

Reiv ut all innmat unntatt elementer og satte inn PID og SSR på 1000W elementet og Reostat og SSR på 1500W. Bygde alt inn i bunnen så den fremstår ca original unntatt utvendig PT100 sensor. Kjøpte også en Solar pumpe og litt rør og slanger så det er enklere å resirkulere.

Har ca 10 brygg og 10+ sous vide sesjoner på den etter det og er godt fornøyd så hvis kan mekke litt selv blir det bra.
 
Skjønner. Det er litt av en prosess for å få den optimal skjønner jeg. Og relativt kostbart..
Regner dette som aktuelle oppdatering selv etter at de har lanser 2.generasjon med andre elementer.
 
Egentlig ikke. Var noen timers jobb og rundt 1500 kr? (teller aldri penger når det er hobby) kostnad. Legg til bryggeren til ca 2500 ferdig levert så er det faktisk billig..Nå som temperaturstyringen er nede på 0,1C økte WAF faktoren enormt også. Tror jeg har brukt den like mye som sous vide som brygger. Kan anbefale "Djevelsk god ribbe" Mesk ribba på 66,6 C;) i rundt 30 timer. Stor suksess på julaften i år.
 
Har 7 brygg i brat fra netthandelen, funker helt greit men den har noen ulemper.

1.meskekaret tetter seg veeeeldig ofte, det gjør det utrolig vanskelig med utskylling, har vært et par brygg som har blitt beisk i smaken fordi det har tatt alt for lang tid for malten å "renne" av seg, meskepose elliminerer det problemet.

2. den klarer ikke å holde jevn temperatur, selv om du stiller inn temperaturen. feks på 65 grader, driver den å regulerer opp og ned på temperaturen, også er temperaturen veldig forskjellig i topp og bunn, så man må hele tiden sirkulere med å tappe ut fra bunn og helle over, kanskje fordi designet er smalt og høyt? jeg har trekt min med isolasjon fra biltema, tilsvarende man bruker i bildører for å få jevnere temperatur, det hjalp litt. Ellers pleier jeg å varme opp til nøyaktig temperatur, slå av apparatet og ta på lokket, så holder temperaturen seg. Da er +- 5 grader problemet også elliminert.

3. det er ikke 30 Liter slik som beskrivelsen sier. max punktet som er merket i karet stopper ved rundt 26/27 liter, til og med da skvetter det over når du koker, jeg har fått rundt 22L etter koking,

som en konklusjon så må man lære seg å bruke den, den funker helt fin i forhold til prisen
 
Hei
Jeg har også gått på en et kjøp av generasjon 2 av denne fra Netthandelen. Finner ut at om en setter til 100gr så svinger den ned til 95gr før den drar opp til 100 igjen. Altså kokinga er ikke kontinuerlig, men svingende. Er dette helt innafor eller bør den reutrneres tro?
 
Det er slik den fungerer. Men det er bare å slå det av og på og ikke stille inn gradene og la den stå på 2500W
da står den med bra kok hele tiden. For da har den ingen temperatur og jobbe mot da den slår seg av når den når den temperaturen du har stilt den på.

Temperaturen bruker jeg kun til mesking. håper dette hjelper
 
Det er slik den fungerer. Men det er bare å slå det av og på og ikke stille inn gradene og la den stå på 2500W
da står den med bra kok hele tiden. For da har den ingen temperatur og jobbe mot da den slår seg av når den når den temperaturen du har stilt den på.

Temperaturen bruker jeg kun til mesking. håper dette hjelper

Hei

Konge. Takk for svar. Jeg fryktet at den nemlig var helt ubrukelig. Da blir det ny test i aftens. :)
 
Bruker selv denne. Har satt 2 batcher så langt. Klarer ikke få tilfredsstillende rullende kok med 500W alene. 2000W gir en kok som igjen er litt i overkant og gir for mye avkok enn ønsket. Har isolert den med liggeunderlag, men hjalp lite. Skulle ønsket regulering av 2000W`en, men den gir nå bare null gass eller full gass.
 
Tilbake
Topp