Nipler på Corneliusfat

I en litt for rask montering av fat etter rengjøring og pakningsbytte ble niplene byttet om. Dvs at et fat endte opp med 2 øl-ut og det andre med 2 CO2-inn. Det første funket fint for begge koplinger. På det andre kjørte øl-ut koplingen seg helt fast og ville ikke slippe igjen. Spørsmålet er: forskjellen på niplene er helt marginal og innmaten (selve ventilen) ser helt lik ut. Og det første fatet med 2 øl- ut funket fint. Kan jeg ikke da «standardisere» og bruke øl-ut nipler og koplinger overalt? Hva er eventuelt betenkeligheten med det?
 
Interessant tanke. Jeg ville tro dette fungerer helt fint, men det er sikkert også en årsak til at disse to koblingene er forskjellige. Gass-koblingen er litt større ser det ut som, så jeg er usikker på om det blir helt tett om du kobler gass til en øl-ut kobling, spesielt ved høyere trykk. Det er jo også en fin mekanisme til å hindre deg i å koble feil, man må tross alt ta i ganske hardt for å koble en svart ball lock kobling på gass-inn.

Jeg foreslår egentlig at du prøver! Fyll et fat med vann og sett det på høyt trykk, for eksempel 2,5 bar. Om det går bra, og du sjekker merkingen på fatet hver gang du kobler på slanger så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke kun øl-ut koblinger.
 
Koblingene er forskjellige, og det er slik det skal være. Drøssevis av innlegg om dette på diverse forum verden over. Skal du kjøre gass inn i øl-ut må du bytte ball-locken til svart fra regulatoren.
 
Koblingene er forskjellige, og det er slik det skal være. Drøssevis av innlegg om dette på diverse forum verden over. Skal du kjøre gass inn i øl-ut må du bytte ball-locken til svart fra regulatoren.
Det er faktisk ikke helt korrekt. De grå koblingene passer på både gass-inn og øl-ut. Jeg hurtigkarbonerer ofte ved å kjøre gass ned øl-ut (sodastream-prinsipp), og dette fungerer helt fint.
 
Sorry, var litt upresis der. Niplene er forskjellige. Og enig – det er genialt å sende kullsyra gjennom ølet.
 
Det er faktisk ikke helt korrekt. De grå koblingene passer på både gass-inn og øl-ut. Jeg hurtigkarbonerer ofte ved å kjøre gass ned øl-ut (sodastream-prinsipp), og dette fungerer helt fint.
Jeg trodde grå og hvite ball locks var like? Er de grå fordi de er en slags hybrid? Har aldri tatt sjansen på å prøve å bytte siden det etter sigende er ”umulig” å få dem av igjen.
 
Jeg trodde grå og hvite ball locks var like? Er de grå fordi de er en slags hybrid? Har aldri tatt sjansen på å prøve å bytte siden det etter sigende er ”umulig” å få dem av igjen.
Ball-locks er like. Men niplene er marginalt forskjellige på konen som holder låsekulene.
 
Det er mulig dette er gjort slik fordi dersom man slipper på CO2 på øl-ut med åpent (eller delvis åpent) lokk så må en tørke øl av vegger og tak!
 
Tilbake
Topp