Nitro tapp, ølgass ??

syver

Er i den heldige situasjon at jeg kan blande min egen "ølgass". Har tilgang til både CO2 og Nitrogen og har laget et skikkelg Reodor opplegg for å gjøre dette. Fyller ca 30 bar CO2 og 120 bar Nitrogen. Tapper dette via en stoutkrane (creamer). Dette har jeg nå gjort i et par år og stouten blir flott meg deilig creamy head.

Det eneste er at jeg har litt problemer med den såkalte fossefall effekten. Så har jeg desverre :) begynt å tenke litt:
CO2 går over i flytende form ved ca 60-70 bar og tanken min når den er full holder ca 150 bar. Vil det si at jeg kun får ut nitrogen til jeg er under 60-70 bar, pga at CO2'en holder seg flytende i bunnen av tanken, før det begynner å følge med CO2 ut. Er det noen som vet noe om dette ??

Det er deltrykkene og ikke totaltrykket som styrer faseovergang fra gass til væske. Så lenge du har 30 bar deltrykk CO2, vil denne ved vanlige temperaturer være gass uavhengig av deltrykk til andre gasser og totaltrykk. Selvsagt er det antatt at det ikke foregår noen kjemisk reaksjon.
Om du hadde flytende CO2 på bunnen ville du få konstant ca 50-60 bar på CO2 som blandes mot deltrykket (som vil være fallende) til N2.
(Noen avvik vil det være, f eks forskjellig kompressibilitetsfaktor på de to gassene og om det var flytende CO2 tilstede ville noe N2 løses der, men for dette formålet betyr det ingenting).

Så i enkle ord: Dette er helt ok det :)
men hvorfor uteblir cascade elle fossefalleffekten på stouten ??

Skulle jeg gjette så er boblene du får med ditt oppsett litt for store, slik at 'oppstigningshastigheten' blir for stor og boblene når overflaten for fort og effekten er forbi før du rekker å se den (små bobler stiger langsommere).

Boblestørrelse har med trykk, strømningshastighet og størrelse/antall hull i 'plata' i krana å gjøre (+ andre faktorer du ikke kan endre så lett: viskositet, gassmix, temperatur etc.). Plata er dessverre vel den vanskeligste å gjøre noe med, og jeg antar at du har prøvd mange varianter av trykk/strømningshastighet allerede. Jeg vet ikke om det er mulig å kjøpe forskjellige plater.

Ett annet problem kan være at det ikke er tett rundt plata og øllet ikke blir presset igjennom den skikkelig, men strømmer rundt.

Kan du låne en annen stoutkran av noen, og prøve en annen kran?

Tilbake
Topp