Nitrogen og stout

syver

-Går det an og f.eks. karbonisere en stout på vanlig måte med et litt lavt trykk/kaldt fat og CO2, for så etterpå å bruke nitrogen med ca 2,5 bars trykk (stout kran) ved servering?
-Kan fatet stå med nitrogen tilkoblet under lagring på tappeannlegget?
-Må du eventuelt fra tid til annen etterfylle/etterkarnonisere med CO2

Jeg vil tro dette går helt fint og har lyst til å prøve selv. Må bare få tak i nitrogenflaske og egnet tappekran.
Jeg prøvde forøvrig å lage nitrogenskum med kremsprøyte og nox-patron, og det funket i hvertfall. Grei måte å jazze opp doven øl på :)

Det fins eit system som heiter Tap-A-Draft der du kan bruka både CO2 og N2 patroner i samstundes (ein av modellane iallefall).  Om det er godt nok veit eg ikkje.  Det er vel nokon av norbryggmedlemmane som har dette.  Systemet har eigne plastfat. 

Ser jo at flere av bildene i øleskap tråden har stout kraner. Bruker ikke noen av disse nitrogen?

Man bruker ikke ren n2 til servering av stout, men en blanding med noe rundt 30 % CO₂ og 70 % n2.

Det er derfor jeg lurer på om en kan karbonisere med CO2 først med litt lavt trykk, så skifte til nitrogen for servering ?

syver skrev:
Det er derfor jeg lurer på om en kan karbonisere med CO₂ først med litt lavt trykk, så skifte til nitrogen for servering ?

Det er det som er vanlig. Riktignok servere med en blanding av Co2 og N2. Selv karbonere jeg og servere min stout kun med co2. Jeg bruker en stout kran til servering og det fungere utmerket med co2. Kremet og fint skum. Har fått mye skryt av denne, det sies også av en del at den er bedre en Guinness.  ;D ;D

Tilbake
Topp