NM 2015 ideer til foredrag og litt info.

cral

 
Vi begynner å få alle trådene etter NM 2014 i land, og da begynner samtidig jobben med NM 2015.

Noen ting er ca på plass, andre ting er veldig mye mer ca ca og noen ting er helt i det blå enda.

I korte trekk betyr det: Publikumsfavoritt blir antageligvis i Oslo rundt samme tid som i år. Flaskekonkurransen ønsker vi å gjøre noe med, så den er litt i det blå enda. Hjemmebryggerhelgen blir hodlt på ca samme måte som i år, men det er ønskelig å flytte den til et annet sted i Norge.  Vi har tatt initiativ til dialog med noen samarbeidspartnere, så får vi se hvor det ender opp. Ønsket vårt er at vi før sommerferien vet hvor og når hjemmebryggerhelgen blir.

Det var info biten.

Så er det fra min side et ønske om ideer til foredrag og foredragsholdere.

Jeg ber om at denne tråden kun blir brukt til ideer om foredrag og foredragsholdere, og spørsmål om flaskekonkurranse, publikumsfavoritt, steder og tider blir tatt i egne tråder.
 
Gahr Smith-Gahrsen - "Fra hjemmebrygger til profesjonell aktør og veien dit" ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da bør vi vel slå oss sammen og samle wlp etiketter, så blir ikke den kostnaden så stor.
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Chris White
Jamil Zainasheff
Gordon Strong

Petter F skrev:
Foredrag om surøl med Michael Tonsmeire...

Vi fikk i år noen reaksjoner på at arrangementet var litt vel dyrt. Foredragsholdere fra USA gjør det fort enda dyrere...

Betaler gjerne noen kroner ekstra for kvalitet, men det var vel kun ønsker som skulle ytres her.
 
Det var eit flott arrangement i år. Det eg kunne tenke meg meir av er foredrag med fagfolk, som gjærforedraget. Kva med å hanke inn nokon "proffer" frå Carlsberg i Danmark, evt nokon frå Belgia, det burde ikkje bli so dyrt? Også hadde det vore flott med eit humleforedrag. Eg likte godt foredraget med Brooklyn, men det slo meg ein skulle hyra inn ein person til å "intervjue" hovudpersonen for å dra igang Q&A, som han sa det er litt tungt for nordmenn å spørre om ting i plenum :)
 
Forslag er fint, bare greit å ha med seg at ting koster. I år så vi også at det, i stor grad, var de ukjente foredragsholderne som var mest interessante, samtidig som noen kjendiser hjelper til å dra folk.

Her er mine ønsker:
  • Foredrag om smak og smaking, gjerne av varer som ikke er øl: Grunnkurs i vinsmaking, smak i kaffe, smaksbalanse i konfekt osv.
  • Norsk tradisjonsbrygging, kanskje også ciderproduksjon.
  • Avanserte tema om konstruksjon av øl.
  • Noen foredrag som er tydelig rettet mot nybegynnere.
 
1. Bryggere fra Thornbridge og Alvinne. Disse deltar på Haandbryggeriet sin ølfestival og bør derfor kjenne Norge og det norske bryggemiljøet.
2. Noen av de som startet Haandbryggeriet om hva som skal til for å lykkes profesjonelt i Norge
 
Foredraget til Kjetil Jikiun var spennende, og i salen satt Rikard fra Onsøymalt (mener det het det). Han hadde vært spennende, virket som en oppadgående fyr med spennende prosjekter som kunne litt om malt
 
Vi tar også gjerne i mot forslag til temaer, ikke nødvendigvis bare navn på personer. Og tips om foredrag som kan holdes på norsk, jeg tror ikke det er realistisk med en hjemmebryggerkonferanse i Norge med hovedvekt av utenlandske foredragsholdere.

Det jeg har notert av foreslåtte temer foreløpig er:
  • Surøl
  • Mer om malt
  • Overgang fra hjemmebrygging til profesjonell
  • Gjær, gjerne de litt mindre brukte

Et annet sted dukket det også opp ønske om noen tydelige nybegynnerforedrag.
 
Norske tradisjonsøl - historie, malting, bryggeteknikker og smaking. Det finnes vel noen kommersielle utgaver nå.

Hjemmegjærlab - demonstrasjon av sterile teknikker, syrevasking, gjærtelling, nedfrysing, utstyr etc.

En idé kunne kanskje ha vært å ha en separat og rimeligere nybegynnersesjon som kan gå parallelt med hovedsesjonen, eller dagen før? Iallefall er det fint om nybegynnerforedrag er _merket_ som det.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Humle er veldig lite dekket. Hadde vært fett med noen fra HopUnion eller kanskje en tsjekkisk eller tysk humlebonde eller representant for et foredlingsfirma?
 
Tilbake
Topp