Vel... Det er (i hvert fall i år) snakk om Amerikansk Pale Ale og IPA. Ingen av de sortene du nevner, er representert i år. Og når det gjelder engelsk IPA, er akkurat det et nomenklatur-mareritt
Snakker man om det som i dag i England kalles IPA? Det har nemlig ingenting med IPA å gjøre, det er ofte en helt vanlig Ordinary Bitter uten noe humlepreg å snakke om. Smak på en Greene King IPA, på 3,5 % alkohol
"IPA" er i det tilfellet bare et markedsføringstriks.
Hvis det er en "historisk" engelsk IPA man snakker om, så er det ingen som vet 100 % hvordan en slik skal arte seg, men man kan nok være enige om at de historiske IPA-ene hadde godt over 1.065 i OG, og dermed uansett havner i Sterke Spesialøl, og dermed ikke er relevante i denne sammenhengen. Det er jo øl opp til OG 1.065 vi snakker om her, Sterke spesialøl-klassen får stå urørt. Enn så lenge.
Det de fleste tenker på (tror jeg) når de snakker om engelsk IPA, er en "amerikansk IPA med engelsk humle". De kan (iallfall i denne omgang, til vi finner litt grundigere ut av ting) godt få lov til å konkurrere mot de rendyrkede amerikanske IPA-ene. Personlig mener jeg at den øltypen slik den fremstår i dag, er et fantasifoster og ikke egentlig er et spesielt relevant begrep. Men det er nå bare min egen personlige mening.
Håper dette var oppklarende