NM i hjemmebrygging 2009

Skal du delta i NM2009?

  • Ja, både i flaskekonkurransen og i publikumsfavoritt

    Stemmer: 21 45,7%
  • Ja, bare i flaskekonkurransen

    Stemmer: 7 15,2%
  • Ja, bare i publikumsfavoritt

    Stemmer: 4 8,7%
  • Nei, jeg har ikke nok øl å stille med

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, det er for langt å reise

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, annen grunn...

    Stemmer: 0 0,0%
  • Vet ikke / annet

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .
NM2009 finnes også på Facebook! Logg deg på Facebook og klikk så denne linken. Her kan du 'invitere deg selv' og alle venner på vennelisten din. More people, more fun!

http://www.facebook.com/event.php?eid=54185905971
 
Jeg må nok raske på dersom jeg skal få gjort klar alle bryggene jeg hadde tenkt å levere inn til årets flaskekonkurranse. Regner med at det blir 4-6 brygg. Det spørs om jeg rekker å få med IPAen jeg brygget sist helg - den står fortsatt til gjæring og bobler friskt... Men jeg regner iallfall å få med en pils, en pale ale, en bayer, en porter og kanskje en IPA. Og forhåpentligvis blir IPAen klar for å delta i PF-klassen.
 
Hei

Lurte på om jeg skulle stille med et par øl på PF, men det er noen praktiske ting jeg lurer på.

Kan jeg ta med min Kegator og er det da mulig å ordne strøm til denne?
Hva skjer når NM er slutt ut på natten? Kan utstyret stå (trygt) til dagen derpå eller hvordan foregår dette i praksis?
 
Strømuttak finnes på stedet, men det er ikke mange av dem. Dvs at man må ta med en god del meter med skjøteledning for å sikre seg tilkobling til strømnettet, og jeg mener å huske at vi ikke har en sånn ledning tilgjengelig.

Når det gjelder å la ting stå, så er jeg ikke sikker om eller hvordan dette går. Jeg skal be samtlige i styret å svare på spørsmålet ditt.
 
Det spørs. I utgangspunktet har vi bare leien på lokalet ut kvelden, så da blir det å inngå en privat avtale med en eller annen i Studentersamfunnet. Aner ikke hvor plausibelt det er.
 
MagnuS skrev:
Hva skjer når NM er slutt ut på natten? Kan utstyret stå (trygt) til dagen derpå eller hvordan foregår dette i praksis?

Vi har som Joakim sier bare lokalet ut kvelden (dvs til rundt midnatt). Ytterligere avtaler må gjøres med noen i Studentersamfunnet.

Det jeg selv har gjort på tidligere NM-arrangementer er å bære utstyret mitt over i bilen min som står parkert i nærheten, for deretter å hente denne dagen etterpå (da jeg av åpenbare grunner ikke kan kjøre denne hjem selv samme kveld).
 
Da var fristen ut til å melde på øl til flaskekonkurransen i NM2009! Årets deltakelse er overveldende og sprenger alle grenser, med antallet påmeldte og innleverte flasker et sted mellom 80 og 90! Dette er veldig bra saker for hobbyen generelt og konkurransen i NM2009!

Nå har det seg slik at det har vært påfallende mange innsendinger av øl i klassen Lys ale, noe som har tvunget frem en alternativ løsning for å få forhåndsdømt bryggene. Løsningen er utarbeidet av styret og formannen i dommerkommitéet. Denne er at klassen Lys ale i år vil bli splittet i to:
- Amerikanske Lyse Ale
- Øvrige Lyse Ale


Det er kommet inn såpass mange amerikanske lyse ale, at de heller får ha en konkurranse seg i mellom i en egen klasse, og slik vil også totalt andre slags brygg, som opprinnelig går inn under Lys Ale ikke bli helt bortkonkurrert av amerikanske lyse ale. Begge de nye underklassene går til finale hver for seg, og blir premiert hverfor seg. Vi evaluerer i etterkant og tar en informert beslutning omfremtidig organisering.
 
Da har jeg gått gjennom deltakelse i PF-klassen og etikettkonkurransen. Det ser ut til å bli en livlig fest, med mange deltakere i begge klassene! PF-deltakerne får virkelig bryne seg da konkurransen blir stor her i år også, med ca 2 ganger så mange PF-brygg i forhold til i fjor!  :skaal2:

Det blir sikkert mange som kommer for å besøke NM2009 også, så jeg får vel allerede på forhånd advare dere PF-deltakere om ikke å fylle smaksglasset for fullt, for da skjer fort det uunngåelige: man går tomt for brygget sitt og halvparten av de stemmende publikumere rekker ikke å få smakt på brygget ditt engang!
 
Hvordan har dere plukket ut hvilke øl som er amerikanske? Jeg tenker først og fremst på underklassen for IPA, hvor man ikke i utgangspunktet oppgir amerikansk eller engelsk tilhørighet. Har man sett på oppskriftene, og tatt utgangspunkt i hvilken humle som er brukt? eller gjelder den nye klassen bare for am. hvete og pale, samt Cal. common ?

Synes forøvrig tiltaket er positivt! Viktig at ikke dommerne får en uoverkommelig oppgave. Så skulle man selvsagt også ønske at det var mange øl i de andre klassene også! Men det er vel relativt klart at ameriakanske øl er populært for tiden.

Hilsen en som ikke har brygget amerikansk til NM denne gangen, men som i skrivende stund er i ferd med å tørrhumle en amerikansk IPA med Centennial og Amarillo.
 
Vel... Det er (i hvert fall i år) snakk om Amerikansk Pale Ale og IPA. Ingen av de sortene du nevner, er representert i år. Og når det gjelder engelsk IPA, er akkurat det et nomenklatur-mareritt :)  Snakker man om det som i dag i England kalles IPA? Det har nemlig ingenting med IPA å gjøre, det er ofte en helt vanlig Ordinary Bitter uten noe humlepreg å snakke om. Smak på en Greene King IPA, på 3,5 % alkohol :)  "IPA" er i det tilfellet bare et markedsføringstriks.

Hvis det er en "historisk" engelsk IPA man snakker om, så er det ingen som vet 100 % hvordan en slik skal arte seg, men man kan nok være enige om at de historiske IPA-ene hadde godt over 1.065 i OG, og dermed uansett havner i Sterke Spesialøl, og dermed ikke er relevante i denne sammenhengen. Det er jo øl opp til OG 1.065 vi snakker om her, Sterke spesialøl-klassen får stå urørt. Enn så lenge.

Det de fleste tenker på (tror jeg) når de snakker om engelsk IPA, er en "amerikansk IPA med engelsk humle". De kan (iallfall i denne omgang, til vi finner litt grundigere ut av ting) godt få lov til å konkurrere mot de rendyrkede amerikanske IPA-ene. Personlig mener jeg at den øltypen slik den fremstår i dag, er et fantasifoster og ikke egentlig er et spesielt relevant begrep. Men det er nå bare min egen personlige mening.

Håper dette var oppklarende :)
 
Det var oppklarende, ja! Jeg er også ganske enig i tankene omkring engelsk IPA. Deuchars og Greene King er vel de mesk kjente engelske "IPA-ene" for tide, og ingen av dem har noe særlig med IPA å gjøre, utoder det at de er engelsk øl. Av mer typeriktige saker er vel Meantime IPA, Worthington White Shield og Burton Bridge noen av de mer kjente, men ingen av disse er vel egentlige humlebomber. Det er nok amerikanerne som har gjenoppfunnet IPA-en slik vi kjenner den i dag.

Men hvis denne kategorien blir stående (det kommer vel litt an på deltakelsen i årene fremover), kunne det kanskje likevel være en idé å spesifisere engelsk/amerikansk IPA i underklassene?

Forøvrig ingen bombe at det er disse øltypene som er mest i skuddet... Vi ligger noen år etter trendene over dammen, skal vi tippe at det om fem år blir vanlig med eikelagret øl iNM (og kanskje ett og annet sur-øl)?
 
Hei,
for de mer sendrektige av oss som ikke helt fikk ølet inn til dommerne innen fristen, er det noen sjans for at det likevel kan bli bedømt ved en senere anledning? Tenker da etter at stresset med NM har roet seg ;) Ølet ligger som uavhentet pakke da det kom fram først i går morges :'( Så får man bare komme hardere tilbake neste år :ilike:  
 
Tomas, ølet ditt kommer sannsynligvis med, selv om det ikke er sikkert at jeg rekker å hente det før i morgen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale folk om å sende inn bidragene sine litt tidligere!! :)
 
Skammen tar meg nå ja gitt :-[ Jeg har lært av dette, og kommer til å sende inn ølet tidligere neste gang, ikke optimalt med gjærrester når det skal bedømmes :-[  Men artig at det er såpass stor økning i antall deltakere! Forbedømmingen, er den nå til lørdag?
 
Hei!
Blir det lagt noe ut på nettsiden her om hvem som går videre til den store finalen i flaskekonkurransen? 
Eller hvordan foregår dette?
Så lurer jeg på hvordan det er med PF, kan man stille med etiketter på flaskene? Eller må ølet være "anonymt"? Stiller med øl i PF også, men har ikke vært med tidligere..... så derfor lurer jeg lit på hvordan dette foregår. Står vi på standen og forteller om ølet, så er det vel ikke noe i veien for å ha etiketter på flaskene eller?!?!?!

Gleder meg til å være med på dette arrangementet for første gang  ;D

Geir
 
I går ble det gjennomført litt over halvparten av forbedømmingen, og senere denne uken vil forbedømmingen være ferdig. Det blir ikke lagt ut hvem som går videre til den store finalen, det blir altså en overraskelse helt frem til premieutdelingen under NM2009.

Om PF: jeg regner med at du har meldt deg på i påmeldingsskjemaet før fristen til NM2009. Isåfall så kan du stille med etiketter på flaskene, da PF er altfra anonymt. Du kan gjerne ta med alt mulig av 'merchandise', så hvis dere har laugskjorter, egen bar osv så er det bare å troppe opp med alt du har av 'bling'! :)

Når det gjelder å servere øl fra flasker, så gjelder her i likhet med fat at de gjerne må holdes kaldt, da temperaturen i rommet kan stige betraktelig når det er schmekkfullt av folk. I tillegg så bør man håndtere flaskene forsiktig for å hindre bunnfall i å virvle opp.
 
Takk for oppklarende svar! Da er utfordringene kaldt øl i et varmt lokale skjønner jeg  ::) Og ja vi har meldt på ølet i PF før fristen så det skullle være i orden.
Mvh Geir
 
Vi har også 2 st PF-øl med på 12 stk 1,5-liters flasker. Var innom ROMA brusutsalg og fikk kjøpt (for panten) kasser til 6 stk 1,5-litere! Har ikke sett dette i butikkene på lenge, da de har gått over til store røde plastikkbrett.. Men ROMA har altså både disse grønne til 6 flasker og gule til 9 (?) flasker. Hjelper til stødig transport og oppbevaring av flasker.

Er det en bakgård eller lignende man kunne stille øl-kassene frem til de skal serveres? For å holde på tempen..  Har ikke kapasitet til kjøleskap på så mange flasker, så jeg satser på å grave dem ned i snøen hjemme i hagen dagen før og kjøre til Oslo uten varmeapparatet på.. Så kan de jo eventuelt stå i bilen til etter generalforsamlingen...

Er det noen som har tips om parkering i rimelig nærhet? Er ikke kjent i Oslo..
 
Det er en bakgård men den er tilgjengelig for alle så det blir ikke løsningen. Når det gjelder parkering så er det bl a et p-hus like ved (betalt), samt både betalt og gratis gateparkering ikke så veldig langt unna. Rett ved så finnes det en stor Coop-butikk (tidligere Smart Club), og det ville ikke forundre meg om de selger isbiter. Man kunne i så fall tatt med en gjæringsdunke som man fyller med kaldtvann og litt is, da vil ølet nok holde seg avkjølt. :)
 
Tilbake
Topp