NM i hjemmebrygging 2009

Skal du delta i NM2009?

  • Ja, både i flaskekonkurransen og i publikumsfavoritt

    Stemmer: 21 45,7%
  • Ja, bare i flaskekonkurransen

    Stemmer: 7 15,2%
  • Ja, bare i publikumsfavoritt

    Stemmer: 4 8,7%
  • Nei, jeg har ikke nok øl å stille med

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, det er for langt å reise

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, annen grunn...

    Stemmer: 0 0,0%
  • Vet ikke / annet

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .
Etter å ha smakt meg gjennom 17 øl under forbedømmingen i helga, så må jeg si jeg er generelt sett imponert over nivået. Ikke alle som treffer helt på stilen, men det mistenker jeg skyldes uerfarenhet/uvitenhet. Rent teknisk så var det ihvertfall lite feil på ølene.  :skaal2:
 
Det blir mange PF-øl å smake på i år, over 40 stykk! Dette innebærer at det vil være fullt i kjelleren og at de som ikke har meldt på ølet sitt til PF-klassen dessverre ikke har anledning til å stille med øl uanmeldt.
 
40PF :eek: :skaal2:
Dette er antall forskjellige øl ikke antallet forskjellige bryggere?
Hvor mange bryggere stiller det i såfall totalt?
 
Det gjelder antall brygg. Antall bryggere ligger litt lavere. Jeg driver å innhente de siste detaljene slik at vi har alt klart før det begynner, for det lover å bli en travel dag med mye aktiviteter! Så de som har lyst å hjelpe oss med å stelle lokalene i stand er mer enn velkommen til å hjelpe til! ;D

I år vil det også bli delt ut navnelapper til både deltakere og alle andre, slik at det blir lettere å kjenne hverandre igjen!
 
Høres bra ut.
Bør nesten ta med både forumnavn og virkelig navn.
Mesteparten kjenner man jo bare fra forumet.

Når begynner dere å gjøre klart?
 
Hvis det blir over 40 PF-øl i år, og alle blant publikum skal smake den anbefalte desiliteren av hvert brygg, skulle det bli minst fire liter kraftig øl på hver...  :klovn: Og om vi alle har ca 18 liter hver på fatet, skulle vi ha nok til 180 besøkende. Dette kan bli litt av et party!  :amen:
 
Ja, det blir litt av en mengde med øl i år! Og selv om det frister så er det kanskje ikke en så veldig bra idé å skjenke publikumere fulle med eget øl i den forhåpning at de ikke vil være i stand til å smake andres brygg.
:samenvol:

Hehe, jeg gleder meg som en unge til årets NM! Med så mange deltakere som brygger godt øl, god stemning og ikke minst en flaskekonkurranse med mange gode brygg kan det ikke gå galt! På vegne av styret så er jeg også glad for at det er mange som har sagt at de skal være med i Generalforsamlingen, og jeg vil bare oppfordre flere å stille. For det er viktig å få fram ønsker, kommentarer, ris (men kanskje også litt ros  :angel: ) for det er litt av en oppgave å arrangere et NM, spesielt et med et rekord antall deltakere. Også er vi glad for de som har sagt at de vil hjelpe med å rigge, mange hender gjør jobben lettere.  :biersmile:
 
Dette blir nok et av årets høydepunkter for hyggelige sammentreff.
Er det stipulert noe besøkstall?

Jeg gleder meg hvertfall til å ta meg en tur!
 
Stilte kun med 1 kegg ifjor, og gikk tom etter 2 timer.  :rasende:

Så dersom det kommer flere i år, så får øllet bein å gå på.

I år stiller jeg med 1 kagge pils og 2 kagger stout, så jeg får håpe at det holder litt lengre.  :biersmile:
Fra nå av blir det kun brygget 50 liters batcher

Anders
 
Da har jeg gjort en liten (eller heller stor) opptelling av hva som står oss i vente under NM2009:

- 83 innsendte flaskebrygg hvorav 18 bedømmes i finalen (+ 22%)
- 50 brygg i klassen Publikums Favoritt (+ 170%)
- 32 etiketter i Etikettkonkurransen (+ 220%)

Dette lover å bli tidenes NM i hjemmebrygging!  :samenvol:
 
Steike, imponerende!

Gleder meg stort til lørdagen, selv om det å smake seg gjennom 50 øl høres ut som litt av et maraton.  :biersmile:
 
Isbiter er ikke noe problem nå: Jeg tar med et par gjæringsbøtter på 30 l og en spade. Så drar jeg opp i marka og fyller dem med is og snø. Deretter ned til Pilestredet: Ned i katakombene på min plass, fylle på med vann og oppi med C-fatene (eller kanskje omvendt). Så får det gå som det går. Har ingen illusjoner om å vinne: Supportergjeng = 0, men artig er det lell. Og deltagelse er viktigst!
Ser at det har vært en IPA-diskusjon her. Har lest boken til CAMRA om India Pale Ale. Protz forsøkerå finne tilbake til røttene. Det er vel der amerikanerne har hentet sin inspirasjon og gjort det på sin måte som nødvendigivs ikke er i tråd med oprinnelige oppskrifter. Men det var amerikanske hjemmebryggere som reddet IPA ut av historiens glemsel. Poenget med IPA er at den skal være sterk (og hva som er sterkt er det vel noe usikkerhet rundt, men i hvert fall over 6 % volum. Og så skal det være bittert. Begge deler for at ølet skule tåle transport fra London (Porthmouth) til India (Bombay). Hvordan ølet smakte da det kom frem etter 3 - 4 mnd i sjøen i opp til 40 grader, vet vi ikke, men at det var mindre bittert da, er vel ganske sannsynlig. Poenget med det hele var at ølet ikke skulle råtne på turen. PÅ 1800 tallet brukte engelskmennene mest Fuggles (blomsteraroma) og (East Kent) Goldings (gress), mens amerikanerne bruker sine egne sorter som har mer sitruspreg. Spørs hvor "riktig" det er.
 
Tilbake
Topp