Nødhjelp til surt øl

Har i d siste hatt problemer med at alt øl jeg flasker eller tapper på minikegs har blit surt.
Men tror jeg nå har funnet grunnen. Sukkerbiter. Så fra nå av blir det bare priming med steriltsukkerlake.

Men det jeg egentlig skulle fram til var hvordan man kan redde et surt brygg.
Har et par poser med kalsiumkarbonat også kalt "oksalsyre fjerner for rabarbra", så jeg tengte jeg skulle prøve å tilsette dette siden jeg ikke har noe å tape.

Forsøket gikk på en 5l minikeg med brown ale, som hadde blitt noe syrlig og på en flaske paleale som hadd blitt til ren eddik.

Minikegen med brownale tilsatte jeg 5g kalsiumkarbonat, å fikk vekk syrligheten.
Endte opp med et absolutt drikkbart øl, skjønt ikke like bra som det en gang var.

Flasken med øleddik heldte jeg i et glass, å tilsatte kalsiumkarbonat til syrligheten var borte (minst 1g på 0,33l).
Men når syrligheten var borte, kjente man at det var mere som var galt.
Nå kunne man kjenne en rar å ubehagelig lukt å smak av det, så dette måtte bare gå rett i vasken.

Konklusjonen er at dette absolutt verdt et forsøk hvist ølet har blitt noe surt.
 
Jeg synes dette var en veldig original måte å redde øl på ;D.

Greien er vel at når eddik- eller melksyrebakterier 'behandler' ølet ditt, så gir det sikkert flere biprodukter enn selve syren. Jeg tipper at det er disse du nå har smakt, sammen med det du tilsatt og forbindelser/reaksjoner som har oppstått pga det.

Det allerbeste er vel å finne årsaken til forsyringen, noe du forhåpentligvis har gjort. Jeg har hørt om at noen har for vane å distillere ødelagt øl, skjønt jeg tviler om dette lønner seg. Det er jo forholdsvis lite alkohol i øl.
 
Eduard skrev:
Jeg har hørt om at noen har for vane å distillere ødelagt øl, skjønt jeg tviler om dette lønner seg. Det er jo forholdsvis lite alkohol i øl.

Berulfsen forteller i denne serien om wiskyproduksjonen, det brygges 5 % øl som destileres, men infisert sats er ikke egnet til destillasjon så da er neppe infisert øl det.
 
Jøss, bare 5%? Det var lite. Jeg kan tenke meg at det koster mye energi å distillere såpass tynn 'sats', i forhold til bruk av 'hetvin'. Men men, nå avsporer vi litt, la oss holde oss til surt øl og hvordan det forebygges ;).
 
Jeg vil ikke forholde meg til surt øl...(så tråden kan godt spore av for min del, eller handle om hvordan man ungår det)...

Sier som danskene; "livet er for kort til å drikke lorteøl"  ;D
 
offtopic; destillasjon konsentrerer mer enn alkoholen, også smaken blir mer konsentrert, derfor bruker man såpass tynn sats.

ontopic; syra blir ikke borte fra ølet ditt når du tilsetter kalsiumkarbonat, den blir bare "ødelagt", altså omdannet til et annet stoff som da tydeligvis ikke smaker eddik eller melkesyre, dette blir værende i ølet ditt og det er kanskje også dette som fortsatt lager en bismak
 
Kalsiumkarbonatet øker nokk ph verdien å nøytraliserer syren.
Men restene fra dette kan nokk gi usmak i segselv, så det fungerer nokk ikke hvist det har blitt alt for surt.♠

Men det beste er nokk fortsatt, å slutte å lage surt brygg.
 
Tilbake
Topp