Noen bilder av styreskapet!

Slenger ut noen bilder av styreskapet til bryggeriet vårt... :) kommentarer og innspill tas i mot med takk :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    775,6 KB · Sett: 882
  • image.jpg
    image.jpg
    705 KB · Sett: 881
  • image.jpg
    image.jpg
    742,3 KB · Sett: 886
Har dere ingen kjøling på ssr?

Edit: fint og stort skap forresten! Kjekt med litt plass når man skal koble :)
 
Ikke kjøling i form av ribber, men de er montert med klaring til underlaget, og så er det planlagt å sette inn et par vifter.
 
Jeg blir stadig imponert over hva folk får til! Flott skap! Det blir spennende å se resten av utstyret som det skrider frem!

Angående SSR'ene så er det romslig plass til kjøleribber. Jeg ville fortrukket det fremfor støyende vifter.
 
Mr.Baggins skrev:
Ikke kjøling i form av ribber, men de er montert med klaring til underlaget, og så er det planlagt å sette inn et par vifter.

Jeg ville brukte enten kjøleribber eller skrudd ssr i skapsiden/bakplaten. Med bare luftsirkulasjon så blir de veldig varme selv med vifte. (Er en grunn til at det er ribbe OG vifte på en cpu f.eks.)
Jeg har selv montert mine ssr med skruer og kjølepasta mot skapsiden, og det fungerer bra. Med det store skapet du har så er det jo mye kjøleflate.
 
Ja, for all del, ikke monter med avstand fra skapveggen. Skapet kan fungere som kjøleribbe dersom du skrur dem tett fast og bruker kjølepasta.
 
Takk for gode råd. Da får jeg bestille noen kjøleribber å montere de på. Er det noen spesielle som utmerker seg so bedre enn andre, eller er hvilken som helst fra ebay brukendes? :)

Godt å få tips når en ikke vet hva en baler med :)
 
Mr.Baggins skrev:
Takk for gode råd. Da får jeg bestille noen kjøleribber å montere de på. Er det noen spesielle som utmerker seg so bedre enn andre, eller er hvilken som helst fra ebay brukendes? :)

Godt å få tips når en ikke vet hva en baler med :)

Tror de fleste funker. Jeg kjøpte en stor som jeg monterte alle mine 5 SSRer på, synes det ble penere enn 5 små, men det er bare smak og behag. Sjekk bare at de er dimensjonert for minst like mye strøm som SSRene dine. :)
 
Mr.Baggins skrev:
Takk for gode råd. Da får jeg bestille noen kjøleribber å montere de på. Er det noen spesielle som utmerker seg so bedre enn andre, eller er hvilken som helst fra ebay brukendes? :)

Godt å få tips når en ikke vet hva en baler med :)

Tror jeg hadde droppa ribbene og skrudd dem rett i bakplaten/skapsiden med kjølepasta imellom og en vifte som skifter ut lufta i kabinettet.
 
Thorvald skrev:
Tror jeg hadde droppa ribbene og skrudd dem rett i bakplaten/skapsiden med kjølepasta imellom og en vifte som skifter ut lufta i kabinettet.

Kva med å ha ventil i bunn og topp av skapet? Den varme lufta stig opp og drar inn kald luft i bunn.
 
Flott skap!
Ser du har vippebrytere med I - 0 - II på. Er dette brytere som vipper strømmen over fra varmeelement i skyllekar til kokekar? Driver og pusler med noe lignende selv. Har mangel på kurser og tenkte å legge opp til et opplegg hvor jeg kan svitsje strømmen over fra skyllekaret til kokekjelen når jeg er ferdig med skylling, og derigjennom spare noen sikringskurser. Hvor mye tåler disse bryterne? Har du evt link til hvor du kjøpte bryterne, eller et navn på de så jeg kan søke opp?
 
Bryterene med I - 0 - II er til elektriske treveis ventiler, slik at jeg kan velge retning på vann, vørter, etc. med samme bryter. Det meste jeg har i skapet har jeg kjøpt på ebay, så det er bare til å søke. Bryterene tror jeg kalles on-off-on switch. Og så er det tidsrelé på pumpene slik at de skal få sjans å fylles opp før de starter, så det ikke kommer luft i de.
 
olab skrev:
Flott skap!
Ser du har vippebrytere med I - 0 - II på. Er dette brytere som vipper strømmen over fra varmeelement i skyllekar til kokekar? Driver og pusler med noe lignende selv. Har mangel på kurser og tenkte å legge opp til et opplegg hvor jeg kan svitsje strømmen over fra skyllekaret til kokekjelen når jeg er ferdig med skylling, og derigjennom spare noen sikringskurser. Hvor mye tåler disse bryterne? Har du evt link til hvor du kjøpte bryterne, eller et navn på de så jeg kan søke opp?

Generelt så må du ha elektrisk kontrollerte releer til dette. Da går bare et lite signal gjennom selve bryteren ned til releet, og når dette er elektrifisert, lukkes bryteren der selve strømmen til elementene går gjennom. Det anbefales genrelt ikke å kjøre 16A gjennom en bryter, både fordi du da må legge unødvendig mange feite ledninger opp i lokket på styringsskapet ditt, men mest fordi bryterne ikke er dimensjonert for dette.
 
Alle ventilene og andre deler som er knyttet direkte til bryterene er 12 volt. Der bryterene styrer utstyr på 230 volt, er de koblet til releer.
 
Mr.Baggins skrev:
Alle ventilene og andre deler som er knyttet direkte til bryterene er 12 volt. Der bryterene styrer utstyr på 230 volt, er de koblet til releer.

Skjønte det, det var til olab som spurte. :)
 
Ja, det er sikkert ikke det mest praktiske eller anbefalt løsning å bruke brytere på 16A. Jeg har imidlertid lite 16A kurser i huset mitt, og kompenserer dette med å kjøre e derfor et opplegg med 3x2000 watt i HLT (hvorav en vil kunne styres med PID-kontroller på litt sikt), og så ønsker jeg å switsje strømmen over fra disse elemetene til å kunne bruke de til pumpe og varmeelemeter med effektregulering i kokekjelen osv, etter hvert som bryggingen skrider frem og jeg ikke har behov for elementene i HLT lenger. Har nå bestilt disse:
http://www.ebay.com/itm/32105700790...:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_1580wt_1000
Alternativet hadde blitt veldig mange releer (faktisk 6 stykker i det foreslåtte oppsettet mitt, i tillegg til SSR-releer til det PID-styrte elementet og SSR-releet til effektregulatoren), derfor tenkte jeg at dette er en OK løsning. Speiselt ettersom dette er 2-polete brytere. Til 10A kursene trenger jeg vel bare 1,5 kvadratkabel, og jeg skal klare å koble en del av dette i mitt relativt enkle styreskap. Bruker isolerte kabelsko osv på koblingene til bryterne, så håper dette ikke blir for mye risikosport.
 
Da var det på tide med en liten oppdatering av styreskapet. Det er ikke så mye forandring, men noe er det. Blant annet kjøleribber til sør som ble etterlyst og spenningsregulator til varmekolbene i kokekaret :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    855,1 KB · Sett: 270
  • image.jpg
    image.jpg
    644,8 KB · Sett: 265
Tilbake
Topp