Noen erfaringer med WLP940?

YngveKL

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaringer med WLP940? Synes den gjærer ulidelig tregt...

Biab mesk 64-63° i 90 min. 71° i 15 min. 77° i 5 min. Skylling 77°. Traff OG på 47. Ønsker den ned på 10 (lavt meska, 78% utgjæring). 23 liter vørter, pitcha på 10°, starter 3 liter (ca 550mrd celler). Pitcha den 13.11, i dag er den på 14-15 (68% utgjæring etter 9 dager). Temp økt litt jevnt frem til i dag, nå på 13°. Skal jeg sette den høyere nå tror dere? 15°? Hadde tenkt å sette den høyere etter 14 dager, men hadde gjerne sett den hadde jobbet litt raskere... Please advice :)
 
Jeg har positiv erfaring med 940. Ville ikke nølt med å la temperaturen stige fritt nå, for eksempel til 16-18 grader.
 
Jeg har positiv erfaring med 940. Ville ikke nølt med å la temperaturen stige fritt nå, for eksempel til 16-18 grader.
Ok, da gjør jeg det. "Fryseboksfermenteren" står i en utebod, bruker 40W varmekolbe til båt. Setter den opp på 17° da :)
 
Gode erfaringer med denne gjæren. Brukte du ren o2 ? men lagergjær trenger litt tid. Men bare la den stige litt i temp, går meget bra.
 
Gode erfaringer med denne gjæren. Brukte du ren o2 ? men lagergjær trenger litt tid. Men bare la den stige litt i temp, går meget bra.
Jada, godt med ren O2, og masse gjær. Nå klarte jeg ikke å vente lenger, men var ute å rørte litt forsiktig i bunn, og du og du.... Det jeg fikk opp på meskespaden var den reneste og mest kompakte gjærkaka jeg har fått hittil! Og mye! Rørte forsiktig til all gjæren var i suspensjon igjen. Det hadde jeg ikke klart med bare å rugge på karet. Purget godt med CO2 etter å ha satt lokket (nesten) på igjen. Blir spennende å måle om noen dager. Virker som den bunnfelte altfor tidlig... :)
 
Har ikke endret seg noe mer, virker stuck på 1014. Den burde jo ha endret seg litt nå... Hva tror dere årsaken kan være gitt mesketempen min (den var ganske nøyaktig) og mengden gjær ved pitch? Hadde også oppi næring i koken i tillegg til ren O2... Er litt rådløs nå o_O
 
Maltsammensetning?
Pilsner 97%, acid 3%, pH under mesk 5,26-5,29 målt med nykalibrert Milwaukee.

Den har jo egentlig bare stått 11 dager da, men andre har jo gode erfaringer med denne gjæren. Hadde regnet med at den hadde gnofset i seg raskere, gitt andres erfaringer. Kommer nok til å la den stå 1 uke til, for så å kjøre en cc.
 
Da jeg laget mexican cerveza med denne gjæren, gikk den fra 1,046 til 1,009 på en drøy ukes tid. (Edit: Temperaturen ble økt til 18 grader mot slutten av gjæringsforløpet.)
74 % pilsnermalt, 10% mais, 10% ris, 6% torrified wheat, hovedmeskesteg på 63 grader, pH 5,2 i begynnelsen av meskingen.
 
Sist redigert:
Da jeg laget mexican cerveza med denne gjæren, gikk den fra 1,046 til 1,009 på en drøy ukes tid.
74 % pilsnermalt, 10% mais, 10% ris, 6% torrified wheat, hovedmeskesteg på 63 grader, pH 5,2 i begynnelsen av meskingen.
Ja det var jo noe sånt jeg hadde håpet på. :)
 
WLP940 gir meg konsekvent rundt 80% utgjæring, muligens noe mer i 2. generasjon / repitch av slurry:
  • Corona (High Gravity Brewing): 1.057 -> 1.013 (1.gen starter)
  • Märzen: 1.056 -> 1.011 (2.gen slurry)
  • Pilsner: 1.048 -> 1.010 (1.gen starter)
  • Vienna Lager: 1.050 -> 1.010 (2.gen slurry)
Den kan være noe treig på de siste poengene er min erfaring men å ta temp opp til diacetyl rast hjelper, jeg går opp til 18C.
 
Da setter jeg opp den til 18° :)
Jeg skal ta vare på noe av den flotte gjæren, må forsøke en gang til med den.
 
Jeg oppdaterte innlegget mitt med at å øke temperaturen til ~18 grader for diacetylrest er fast praksis for meg også - gjerne mens det fremdeles er noen poeng igjen til forventet FG.
 
Jeg oppdaterte innlegget mitt med at å øke temperaturen til ~18 grader for diacetylrest er fast praksis for meg også - gjerne mens det fremdeles er noen poeng igjen til forventet FG.
Supert! Da håper jeg den krabber ned, har ikke lyst på "sødmefull" pils, ville ha en tørrere en nå :)
 
Enig i at det ser ut til at gen 2 og utover gjærer litt mere. har hatt 76% på første og rundt 80-81%utgjæring på gen 2, 3, her også. Flokkulerer fantastisk, kan tippe gjærkaret 25 grader å tømme helt uten bunnfall:D
 
Enig i at det ser ut til at gen 2 og utover gjærer litt mere. har hatt 76% på første og rundt 80-81%utgjæring på gen 2, 3, her også. Flokkulerer fantastisk, kan tippe gjærkaret 25 grader å tømme helt uten bunnfall:D
Ja når jeg skrapa litt forsiktig i bunnen når jeg rørte fikk jeg opp helt fantastisk, kompakt nydelig gjær :D
 
Har i det siste brukt WLP940 ved flere anledninger med gode erfaringer. På siste brygg nå, gjærer den imidlertid ikke godt ut da den nå har lagt på 1014 i fire døgn (17 døgn i gjæringstanken i dag) samtidig som jeg har økt temperaturen til 16 grader. Target var 1010. Jeg treffer normalt både OG og FG på mine brygg, og har ingen forklaring på dette … Imidlertid skjøt den fart under stormgjæringen denne gangen med omtrent det dobbelte av normal gjæringsaktivitet, samtidig som den roet seg kraftig ned når stormgjæringen var over. Dette var "3.generasjon" høstet fra starter. Det jeg lurer på nå, er om det bare er sånn iblant, eller om jeg bør kjøpe meg ny gjær?
 
Tilbake
Topp