Noen erfaringer og spørsmål etter 1. brygg med Speidel 20 liter

Marius K.

Norbrygg-medlem
I går ble første brygg på min nye Speidel gjennomført, og det gikk sånn rimelig greit. Merker jeg trenger noen brygg for å bli litt bedre kjent med systemet, og for å finne effektive rutiner på ting og tang.

Noen erfaringer / spørsmål som dukket opp underveis:

Jeg mesket inn med 23 liter vann og 5,88 kilo malt. Det som slo meg når jeg hadde mesket inn var at mesken ble rimelig tykk. Når jeg startet meskesyklusen tok det litt tid før pumpa klarte å kjøre vørteren gjennom maltsengen, og over kanten. Det gikk litt bedre etter hvert. Rett etter innmesk, akkurat i det jeg hadde startet meskesyklusen, viste termostaten på Speidelen ca. 70 grader. Mesketemperaturen (og temperatur for innmesk) var stilt inn på 66 grader. Noen andre som har opplevd at termostaten har avveket en del fra oppsatt mesketemperatur? Varmeelementet slås jo av på 66 grader ved innmesk, og jeg så temperaturen var falt til 65,5 etter innmesk, så synes dette var rart. Jeg har en teori om at det kan komme av for mye malt mesket med forholdsmessig for lite vann, og at dårlig gjennomstrømning kan ha ført til at temperatursensoren har blitt "lurt". Kan det være en forklaring, eller er kontrollboksen min på tur? Når sirkulasjonen kom greit i gang falt temperatursensoren ned til 66 grader igjen over en periode på ca. 8 minutter. Jeg opplevde noen sånne temperaturutslag utover i meskingen også, men ikke like ekstreme. Da gjerne i etterkant av "pump break". Etter hvert som jeg kom lenger og lenger ut i meskeprogrammet virket det som om at det normaliserte seg noe mer.

Videre la jeg merke til at Speidelen viste 99 grader da det startet å koke. Er det en kalibreringsfeil av termostaten, eller kan det være at det faktisk er kokepunktet hos meg? Den bikket opp på 99,5 noen ganger, men falt fort tilbake til 99 grader.
 
99 grader ved kok høres ut som dårlig kalibrering ja. Vørter koker vanligvis ved 102 til 104 grader (avhengig av OG)
 
Jeg har ligget på 98 grader på kok. Ved 99 grader fosskoker det, men jeg har fått beskjed om å flashe kontrolleren. Har ikke prøvd å teste temperatur med eksternt termometer ennå. Kan jo være at speidelen viser feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tror jeg har ganske ny programvare på min, den er fra april en gang. Jeg testet med et digitalt termometer i går under kok også, og det viste 99,8 grader. Temperaturen på displayet på Speidelen lå stort sett på 99, men var innom 99,5 innimellom. Testet det digitale termometeret i kokende vann nå i ste til sammenligning, og da viste det 99,5 grader, så da kan det jo hende at vørter koker på under 100 grader hos meg? Om ikke det digitale termometeret er feil også da..

Er det forøvrig noen som har noen synspunkter på det jeg skrev vedrørende temperaturøkning under mesking?
 
Kaprer tråden litt jeg Marius.
Jeg var med å assisterte ferske ølbryggere med sin første bryggedag på sin nyinnkjøpte BM 20L, og jeg sitter her med noen tanker etter bryggedagen.

Maltrøret: hvorfor er dette så ekstremt lite?? Det er jo MASSE plass i BM20, spesielt så jeg det når vi var ferdig å skylle kornet og det var god plass til mer.

Kjøler: Slangeklemmene er elendige, hadde en som spratt av å spylte ned både oss og kjøkkenet.
Sykt kjapp nedkjøling var ett stort pluss.

Kontrollpanelet: Fint og flott, men gir "etter" hver gang du trykker på det?

Kranen: Bare søppel.. skjønner ikke at Speidel ikke gjør endringer her.


Alt i alt ble jeg bare mer lysten på min egen Speidel... :(
 
Jeg synes ikke krana på BM er så ille som mange skal ha det til, jeg. Den renner kanskje ikke så raskt, men den er enkel og grei å rengjøre ved at man lett kan trekke ut selve kranen og den hvite plastikkforingen.

Jeg synes jeg får litt dårlig kok på min 20 liter. Den vil liksom ikke fosskoke, men koker bare helt lett. Om jeg har regnet rett ligger jeg på ca 9 % avdamping per time. Da koker jeg uten lokk og har ca. 27,5 liter ved kokestart. Noen synspunkter? Er dette innenfor normalen med denne bryggemaskinen?
 
Høres litt lite ute imo... fører ikke statistikk på avkok av en eller annen grunn (note to self), men batchen jeg satte i helgen kokte fra 37 til 32 liter, hvilket vel skulle være ~13,5% avkok, og jeg syns det såvidt "simrer" når jeg har så mye i den. Når jeg er nede på 30-tallet så ruller det skikkelig, men det gir allikevel ikke nevneverdig utslag i avkok-prosent... den ligger mellom 12 og 15 såvidt jeg klarer å se av noen stikkprøver.
 
Kok med lokket 85% på. Da vil jeg tro du får mye bedre kok. Det holder med ei skikkelig glipe til å slippe ut dampen.
 
Tilbake
Topp