Noen med no-sparge-erfaring i konkurranser?

Jeg har kjørt en del no sparge, og tror ikke det er noen særlige forskjeller i forhold til sukker vs. maltsmak - uten at jeg skal si noe veldig sikkert om det. Har i hvert fall aldri tenkt at "du verden så maltrik smaken ble her". Fordelen med no sparge kvalitetsmessig er vel først og fremst at du ikke nærmer deg ekstraksjon av tanniner. Det er ikke på noen måte noen garanti for et bedre øl, det er bare en forsikring i forhold til en negativ faktor, slik jeg har forstått det. Mener ellers jeg har lest Gordon Strong og andre si noe om at det er no sparge når det brygges til konkurranser?

Maltpreget kan vel ellers styres mye gjennom salttilsetninger?

En fornuftig mellomløsning kunne jo være batch sparging? Der risikerer du heller ikke tanninekstraksjon, men du får et vesentlig høyere utbytte. (Så jeg har endt der.)

Is that so, mindre, eller minimalt med kaniner med batch- vs. fly-sparging?
Når du driver kontinuerlig skylling, synker jo SG stadig nærmere grensa du ikke skal gå over. Ved batch sparging har du samme SG på hele det volumet du tapper ut i hver runde, og det skal noe til at du da har beveget deg ned mot grensa. (Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å få det til hvis du går inn for det:). Men om du begrenser deg til to runder - jeg gjør det - er det vanskelig.)

Hvis dette stemmer, at maltsmaken blir kraftigere, så er det vel egentlig heller meskeeffektiviteten enn metoden som er variabelen her. No-Sparge kommer jo i flere varianter. BIAB, K-Rims og Brutus 10 og 20. Den sistnevnte rapporterer brukerne opp mot 75% effektivitet på, selv ligger jeg på 70% med K-Rims og BIAB er nok enda lavere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg fikk stort sett 72/73% med no-sparge i en BB60, ikke så ille som det ofte sies. Men batch-sparging gir 82/83.

Når du driver kontinuerlig skylling, synker jo SG stadig nærmere grensa du ikke skal gå over. Ved batch sparging har du samme SG på hele det volumet du tapper ut i hver runde, og det skal noe til at du da har beveget deg ned mot grensa. (Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å få det til hvis du går inn for det:). Men om du begrenser deg til to runder - jeg gjør det - er det vanskelig.)

I følge Braukaiser trenger du ikke bekymre deg for å komme ned mot den grensa:
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Batch_Sparging_Analysis

Fin artikkel som også viser forskjell på lauter efficiency (avrenningseffektivitet på norsk?) for batch sparge og no sparge.

Men effektiviteten er ofte resultat av metoden.

Det er mange variabler i hele dette stykket som jeg ikke har tenkt så godt gjennom egentlig.

Som jeg nevnte over ang dette med å lage to øl med forskjellig effektivitet til samme OG, så var det dette som fikk meg på sporet av no-sparge.

Har nevnt det før men laget en RIS Med dertilhørende effektivitet og ble overrasket over den smoothe og fyldige maltsmaken mtp at OG Ble som den ble, så for å forske mer laget jeg samme oppskrift men med tjukk mesk for å få mer skyllevann og få den til samme OG, men med mer "normal" effektivitet, og det ble ganske forskjellige øl mtp maltsmaken, med klar seier til den med dårlig effektivitet. Gjorde dette noen ganger og resultatet ble det samme.

I følge Braukaiser trenger du ikke bekymre deg for å komme ned mot den grensa:
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Batch_Sparging_Analysis

Fin artikkel som også viser forskjell på lauter efficiency (avrenningseffektivitet på norsk?) for batch sparge og no sparge.
Bra:). Jeg vil vel uansett holde meg til to skyllinger; det er også lite å tjene på å bruke flere, om jeg ikke etter en rask gjennomkikk misforsto det han sier.

Tror jeg må prøve no sparge igjen, på en av de siste oppskriftene jeg har kjørt. Scottish ale burde være en god test.

For meg havner det etterhvert om hva som gir godt øl og som gjør bryggedagen effektiv og artig. Å henge over en kjele å se ar det koker, er som å se at maling tørker. Jeg sysler alltid med andre (bryggerelaterte) ting mens jeg mesker/koker. Med en enkel pumpe og PID, samt min Templogger og nedtellingen til BeerSmith på mobilen, kan jeg følge alle viktige parametre fra hvor-som-helst'. En 'Lo Sparge' hvor jeg skyller med 0-15% av vannet, passer utrolig godt i dette opplegget. Får en effektivitet på 70-75%, noe som holder i massevis.

Sist redigert:
Tilbake
Topp