Noen nybegynner spørsmål

Jeg har laget noen batcher og er egentlig godt fornøyd med resultatet, men har noen spørsmål som jeg håper noen her inne vil ta seg tid til å besvare.

1. Etter jeg er ferdig å koke og har fått avkjølt vørteren, er det da greit og bare hella alt rett i gjæringskaret, eller bør jeg bruke hevert slik at jeg ikke får med meg noe av bunnslammet? Jeg har bare dumpet alt i gjæringskaret, men stukket om til nytt kar før flasking.

2. Under gjæring (som foregår rundt 18-20 grader) så virker det som det er veldig aktivitet de første 2-3 dagene, etter 4 dager så måler jeg ølet til å være ferdig utgjæret dvs. jeg har oppnått forventet FG, men jeg har latt det stå i 2 uker, som jeg har lest flere steder at jeg bør gjøre. Men, er det noe poeng å vente? Vil ikke en eventuell lagring forgå like godt på flaska?
 
1. Jeg pleier å sile den avkjølte vørteren over i gjæringskaret, både for å få bort trub, men også for å få inn noe oksygen i vørteren. Jeg rister bare gjæringskaret, bruker ikke oksygentilsettning.

2. Det er strengt tatt de fleste som mener at gjæren rydder opp, uten at det ofte blir spesifisert hva det betyr. Jeg har ved hjelp av div. bøker satt opp følgende liste (includes, but not limited to) :

  • gjæren bunnfaller og ølet klarner.
  • tunge proteiner med høy molekylærvekt bunnfaller også.
  • tanniner og fenol vil knyttes til proteinene og bunnfaller sammen med disse, noe som gjør ølet mye bedre i smaken (mer "smooth").
  • fusel og andre alkoholer med høyere molekylærvekt, som kan gi en ubehagelig beiskhet (og skallebank) omdannes til mer behagelige fruktige esterere.
  • gjæren "spiser" også evt. diacetyl mot slutten av gjæringen.
Så ja, jeg lar alle mine ales stå i minst 14 dager og kaldgjærede i minst 21 dager.
 
Sist redigert:
Har tatt noen øl tidlig og de har trengt lengre tid å snøre seg sammen enn de som stod på gjæren lengre. Hvis du tar den tidlig så fjerner du ølet fra gjærkaka og da er det mindre gjær som kan gjøre ferdig jobben.
 
Takker for gode svar :)
Tolker det slik at, jeg kan fortsette slik jeg har gjort, men nå vet jeg litt mer, hvorfor jeg gjør som jeg gjør.
 
Jeg skjønner ikke helt poenget med å slenge alt oppi gjæringskaret, sjøl om det sikkert går helt greit. ("Noen" mener det ikke er så bra, også - og jeg blir ikke like overbevist over all "forskningen" til brulosofen. Han understreker jo sjøl også at det ikke er vitenskap - hvilket i og for seg er tillitvekkende; han har peiling på hva vitenskap er.) Men det er et par gode praktiske argumenter for å kvitte seg med bunnfall: Du får bedre plass i gjæringskaret, og kan brygge 2-3 liter mer hver gang. Ikke så dumt, kanskje;)? Og så får du veldig rein gjær å høste (så lenge du ikke tørrhumler, da).
 
Så vidt jeg vet brygger du på BB60 Finn. Selv om du har fylt den til kanten, vil du vel fint få plass i 2 stk 30 liters gjærbøtter selv om du dumper hele greia oppi. Jeg brygger også på BB60 og har gått over til å ta med alt som renner. Dette av 2 grunner. 1: Tidsbesparende.
2: Ingen kvalitetsforskjell.
Men for all del, vi må selv få velge det vi vil. Ville bare informere andre om at også min metode fungerer. Andre ser ut til å ha problemer med å fordele gjæren likt på 2 gjæringsbøtter, jeg tilsetter hele gjærmengden i kjelen før tapping og rører godt med starsannet stålsleiv.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Opplever liten forskjell om turb er med til gjæring eller ikke..blir godt øl med eller uten synes jeg..
 
Ølet klarner raskere (eller har mindre chill haze) hvis man tar med en del trub i gjæringskaret, det er helt åpenbart basert på egne erfaringer.
 
Ølene mine ble markant vanskeligere å klarne etter at jeg ble nazi på å ikke ha med trub pga gjenbruk av gjær.
 
Små partikler fester seg til større partikler (turb) og bunnfeller.. Er det bare små partikler så bunnfaller disse ikke så lett..min teori..
 
Så vidt jeg vet brygger du på BB60 Finn. Selv om du har fylt den til kanten, vil du vel fint få plass i 2 stk 30 liters gjærbøtter selv om du dumper hele greia oppi. Jeg brygger også på BB60 og har gått over til å ta med alt som renner. Dette av 2 grunner. 1: Tidsbesparende.
2: Ingen kvalitetsforskjell.
Men for all del, vi må selv få velge det vi vil. Ville bare informere andre om at også min metode fungerer. Andre ser ut til å ha problemer med å fordele gjæren likt på 2 gjæringsbøtter, jeg tilsetter hele gjærmengden i kjelen før tapping og rører godt med starsannet stålsleiv.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Det er mye fornuft i det du sier der:). Du får ikke trubbel :)rolleyes:) med at bunnfallet legger seg opp til krana i gjæringskaret? (Kan fikses ved å stille det på skrå, kanskje?) Jeg ser det der med tidsbesparing. Nå lar jeg brygget stå minst en time for at avfallet skal bunnfelle seg, mens jeg kunne helt det rett i gjæringskaret hvis jeg ikke brydde meg om bunnfallet. Så jo, neste gang jeg brygger 2 X 20 liter, overveier jeg nok å hive gamle fordommer over bord, og gørra i gjæringskaret:).

Nå brygger jeg stort sett enkeltsatser, og synes 25 liter er en passende mengde å sitte igjen med. Og da er det greit å ha mest mulig rom under lokket - som jeg sa. Så jeg skviser ut gørra. Men det er egentlig ikke så mye i de fleste av de ølene jeg brygger - det er langt mellom humlebombene, og jeg prøver å få så rein vørter som mulig over i koken, også. Jeg brygget en Irish Red i går, og når jeg lar alt bunnfelle seg, kaster jeg faktisk bare vel halvannen liter.

Gjenstår så argumentet om rein gjær i bunnen. Det jeg sitter igjen med etter tapping nå, kan jeg bruke direkte uten vasking. Det er så å si helt reint (sjøl om det selvfølgelig er død gjær i det, så det er grenser for hvor lenge jeg kan holde på med det der.)
 
Sist redigert:
Bra vi er omforent på dette Finn. Ja jeg skråstiller gjæringsbøttene inne i gjæringsskapet. Det kan skje at gjær/trub kommer opp til krana, men det danner seg bare et hull rundt innløpet. Oftest er gjærkaka veldig kompakt og jeg kan skråstille bøtta ganske mye før den kommer sigende. Jeg bruker kun US-05/WLP001 eller S-04 i mine IPA'er, mulig disse flokkulerer bedre enn andre typer.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp