noen pumpe/flowkyndige ved gardermoen?

Jeg sliter med at ei pumpe suger luft. Jeg har prøvd "ALT", men skulle gjerne hatt noen som tenker utenfor boksen jeg tenker i til å ha sett på det.

klarer du å trykkteste hele kretsløpet med trykkluft og spraye på såpevann her og der for å se om det lekker noen plass?

Nope. Og ja det stemmer, boilermakeren.

Jeg tror det er noe mystisk i oppsettet som ikke nødvendigvis er lekkasje.

Skal prøve å ta ut falskbunnen en gang for å ha prøvd det og. Virker også som at det er avhengig av volum i meskekjelen.

Men etter litt re-priming med vørter så pleier det å fungere.

du har vel ikke et sted hvor det "lagrer" seg litt luft da? bruker selv pumper til melk på jobb, og da skal det utrolig lite luft til før det ikke går...

Det er det jeg mistenker, for det kan være fint en stund og så plutselig kommer det mer enn bare noen få bobler.

Vel, jeg opplevde samme med min boilemaker igår, første brygg på den. Har lekkasjetestet alt, så det kommer ikke vann ut noe sted. Men luft inn derimot.. Jeg merket at nivået i glasset gikk ganske mye ned, så hadde kvernet malten litt for fint, og dermed ble det ganske bra undertrykk på sugesiden.

Prøvde å lage en video med telefonen i farta (går det an å embedde videoer her på forumet?)

https://www.dropbox.com/s/u5mx8ujm68qcrae/IMG_2207-1.MOV?dl=0

Falskbunnen i en Boilermaker holder på MYE luft. Hvis du tipper på kjelen før du fyller oppi mesken så vil mye av det slippe ut. Jeg har akkurat samme problem med min. Det kan hjelpe litt. Og slangernipler er plasser det ofte kommer inn luft.

Har dratt bikketrikset noen ganger men boblene dukker opp til slutt.

Prøvde uten bunnen nå og det gikk forsåvidt bedre, men lyden av luft ble byttet ut med små "knert". Og inntaket av luft gikk saktere men mer stabilt, i motsetning til at det virker helt fint en stund for å så plutselig suge inn en god liten dose.

Så du sendte en PM om dette som jeg glemte å svare på. Jeg har jo en svær HERMS, boilermaker, sightglass og annet i loopen min. Men jeg flusher luften greit ut. Klart det er litt triksing noen ganger, men går som regel bra.

Har også en miks av Kina og MoreBeerkoblinger.

Du kunne jo vært med en bryggedag og sett om vi har det samme problemet?

Jess, why not. Kunne sikkert plukket opp et triks eller to.

Jeg mener selv at jeg flusher lufta greit ut, men virker som at jeg trenger en jævelskapsutdriver til syvende og sist.

Slenger av gårde en sms og hører hvis det skulle passe en dag.

Kan sende en melding neste ga nå vi skal brygge, tipper om et par uker. Vi har litt kuk vi også, men virker som om du har vært riktig uheldig.

Hei,

forska litt videre på dette i dag, tok ut silbunnen og pickup-tuben, og fylte opp med vann og sirkulerte med den ene pumpa. Alt ser OK ut til jeg begynner å strupe pumpa litt på inløpet med ventilen som sitter montert på Boilermakeren.
Vet at man ikke skal strupe pumper på innløpet, men kan ikke se for meg at det er noe problem i kortere perioder for testing.

Jeg tok på ny teflontape, og stramma til alle koblinger jeg har på T-leddet ut fra boilermakeren, og da ble det kraftig redusert. Klarer fortsatt å fremprovosere litt hvis jeg struper skikkelig.

Det skulle ikke forundre meg om det kommer litt inn igjennom bakplata på pumpehuset på Chugger-pumpa også når vakuumet blir for stort.
Ikke spesielt imponerende konstruksjon på disse!

Skjønner ikke helt. Hvis uttaket i fra meskekjelen står under veskenivået så må det vel være luft du ikke får ut av systemet? Jeg har en t rett over pumpa. En marchpumpe. Når jeg har hatt i vannet i meskekjelen som forøvrig er en vvb så setter jeg ei bøtte på gulvet og slipper gjennom med full åpning. Jeg fyller ganske mange liter før jeg har det tomt for luft.
Har aldri hatt noe problemer i forhold til dette.

Mange liter?

Jeg primer kanskje 4-5 liter ish, etter det oppfører pumpa seg fint, men så kommer dritten luskende.

Jeg har en T etter pumpa. Skal prøve fylle opp meskekaret og la det renne lenge, og så prøve igjen.

Tilbake
Topp