Noen som bruker vekt til å måle vannmengde i gryta?

gle1

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring fra å bruke vekt til å måle hvor mange liter vann du har i gryta til et hvert tidspunkt? Hvordan funker det?
 
Jeg bruker vekt til å fylle vann ihvertfall. Disse litermålene fra Bryggselv er veldig unøyaktige, og hvis man har lyst til å regne ut strike temp er det greit å vite hvor mye vann man har.

Jeg har ikke utstyr til å veie kjelen, men det ville fungert sånn: Trekk fra vekten på kjelen, og del resultatet på gravity. SG (spesifikk vekt? var det vi landa på?) angir veskens vekt relativt til vann, så 1l vørter med SG 1.052 veier 1052 gram.

Eksempel:
Kjelen din veier 10kg
Vørteren har SG 1.052
Vekten sier 40kg
Mengde i kjelen er: (40 - 10) / 1.052 = ~28.5l.
 
Sist redigert:
Bruker pakkevekt fra Jula. Den er i utgangspunktet for maks 60 kg men kan stilles inn for 120 kg. Maks måletid er 9 minutter. Funker nogen lunde greit. Når det er behov for veiing i mer enn 9 minutter (skylling her), er det lett å glemme at vekta må skrus av og på.
 
Bruker pakkevekt fra Jula. Den er i utgangspunktet for maks 60 kg men kan stilles inn for 120 kg. Maks måletid er 9 minutter. Funker nogen lunde greit. Når det er behov for veiing i mer enn 9 minutter (skylling her), er det lett å glemme at vekta må skrus av og på.
Det er muligt å slå av den 9 min innstillingen.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg har 36l kjele fra Bryggselv. Den er veldig enkel siden grunnflaten er ganske nærme 1000 cm^2. Dvs at 1cm i gryta = 1 liter. Da er det lett å måle fra toppen med en tommestokk for å vite hvor mye man har. Er nøyaktig nok og slipper å lempe på vekt osv.
 
Jeg har 36l kjele fra Bryggselv. Den er veldig enkel siden grunnflaten er ganske nærme 1000 cm^2. Dvs at 1cm i gryta = 1 liter. Da er det lett å måle fra toppen med en tommestokk for å vite hvor mye man har. Er nøyaktig nok og slipper å lempe på vekt osv.
Problemet er etter mesking/skylling. Da er volumet av vannet mer pga temperaturen, så det blir vanskelig å måle .
 
Problemet er etter mesking/skylling. Da er volumet av vannet mer pga temperaturen, så det blir vanskelig å måle .

Så nøye er ikke jeg, om man bruker 4% utvidelse som en tommelfingerregel (evt 3% ved utmesk) så er man neppe så langt unna sannheten. Dvs at på en vanlig batch på ca 25 liter kan man anta at volument minker med ca 1 liter når det blir kjølt ned til pitchetemperatur. Fortsatt enklere enn å bruke vekt...
 
Jeg har 36l kjele fra Bryggselv. Den er veldig enkel siden grunnflaten er ganske nærme 1000 cm^2. Dvs at 1cm i gryta = 1 liter. Da er det lett å måle fra toppen med en tommestokk for å vite hvor mye man har. Er nøyaktig nok og slipper å lempe på vekt osv.

Jepp. Bommer bare med en halv liter ved et typisk kokevolum på 32 liter.

Satt allikevel inn et sikteglass. Veldig behagelig.
 
På en BB60 er det 1,26 liter pr cm. Bruker dette hele tiden og treffer rett mesketemperatur hver gang (+- 0,5 grader). Godt nok for meg.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp