Noen som har en Weissbier eller hefeweizen oppskrift

Tusen takk :)! Du skrev at jeg kanskje ville ha den litt lysere … Så om jeg sikter på rundt 12?

Nei, jeg mente omvendt. Du snakket om et kobberskjær, og det er vel litt mørkere enn deep golden/gyldengul?

Her er skalaen som Norbrygg bruker:
EBC 3-6 Lys halmgul
EBC 7-10 Halmgul
EBC 11-15 Gyldengul
EBC 15-25 Ravfarget
EBC 25-35 Kobberfarget
EBC 35-45 Mørk kobberfarget / lys brun
EBC 45-60 Rødbrun / brun
EBC 60-80 Mørk rødbrun / mørkebrun
EBC 80-100 Rødsort / brunsort
EBC 100+ Sort

Her en fargeskala:

Bierfarbkarte_DBB_1_2018.png
 
Nei, jeg mente omvendt. Du snakket om et kobberskjær, og det er vel litt mørkere enn deep golden/gyldengul?

Hmm … Jeg opplever at ølene mine i praksis blir mørkere i glasset enn hva fargeskalaen over viser sammenlignet med EBC kalkulert i beersmith, og kanskje er jeg ikke den beste til å snakke om farger ;). Hvetemaltet og gjæren lysner den jo en del, så med dine 15EBC, hvor ville du plassert ølet ditt på den fargeskalaen?
 
Hmm … Jeg opplever at ølene mine i praksis blir mørkere i glasset enn hva fargeskalaen over viser sammenlignet med EBC kalkulert i beersmith, og kanskje er jeg ikke den beste til å snakke om farger ;). Hvetemaltet og gjæren lysner den jo en del, så med dine 15EBC, hvor ville du plassert ølet ditt på den fargeskalaen?

Passer ganske bra, egentlig. Dette ølet er jo uklart som en NEIPA, så det blir litt annerledes enn med et klart øl. Om noe tror jeg det virket litt lysere enn midt mellom 14 og 15 på den skalaen der.
 
Det har mye å si hva slags glass man bruker. Skal det bli riktig så må man jo uansett bruke hefeglass. Da vil man se en tråd av kobber starte fra bunn av glasset og bre seg utover samtidig som dimensjonen på glasset øker.
 
Det har mye å si hva slags glass man bruker. Skal det bli riktig så må man jo uansett bruke hefeglass. Da vil man se en tråd av kobber starte fra bunn av glasset og bre seg utover samtidig som dimensjonen på glasset øker.

Jeg har ikke sett etter den effekten, men jeg er i alle fall enig i at hefeglass gir den beste opplevelsen av dette ølet. Har du EBC på den hefe'n du brygger?
 
Kalkulert 12-14 EBC. Basert på å bare se raskt på de siste 10 oppskriftene.

Her ser du en fingertykk "kobbertråd" skyte ned fra toppen av glasset. Lite kobber nederst da glasset er tynnest der, og så ser du den blir bredere jo mer øl lyset må gjennon pga diameter på glasset. Med bedre lys så synes det enda bedre.

1.jpg
 
Sist redigert:
Men det har også noe å si med pH og koketid og kokeintensitet. Beersmith tar ikke høyde for det. Så fargen er nok mørkere enn det kalkulerte.
 
Kalkulert 12-14 EBC. Basert på å bare se raskt på de siste 10 oppskriftene.

Her ser du en fingertykk "kobbertråd" skyte ned fra toppen av glasset. Lite kobber nederst da glasset er tynnest der, og så ser du den blir bredere jo mer øl lyset må gjennon pga diameter på glasset. Med bedre lys så synes det enda bedre.

Vis vedlegget 44759

Oj, det var et vakkert syn:). Tror kanskje min har omtrent samme fargen, ja. Jeg må nesten teste det i et skikkelig hefeglass. (Jeg har to fine fra Bamberg, fra Fässla:).)
 
Alt "optisk" med en hefeweizen er rett og slett direkte sexy. Haze'en, ikke minst skummet, og fargen i et korrekt glass. Man kan ikke drikke Hefe ut av noe annet enn et hefe-glass. Fargevariasjonene opp gjennom glasset er prima. Nærmeste man kommer et hefe-glass er vel de mislykkede vinglassene som nå blir solgt som "IPA-glass".
 
Tilbake
Topp