Noen som har erfaring med party-gyle brygging?

Hei,

Utover vinteren har jeg planer om å brygge en veldig sterk imperial stout.
Jeg ser da for meg å bruke kun første avrenning fra de to meske-kjøleboksene vi har.
Men for å utnytte malten tenkte jeg å bruke andre, og eventuelt tredje avrenning til å lage en "small beer", og da er vi vel egentlig over i party gyle.

Er det noen som har erfaringer å dele her?
Tenker da bla. på SG i første, andre og tredje avrenning.
Jeg mener å ha hørt på en av jamil's podcaster at første avrenning ligger på max 1.070 - .080.

Vi snakker selvsagt om batch sparge.

Også:
Noen som har brukt beersmith for å beregne dette?
 
Jeg har vel ikke mange råd å komme med annet en at det er en god idé, jeg tror det kastes enormt mange potensielt gode brygg. noen av mine beste øl har vert party gyle, og jeg tror fremdeles at mit beste øl var svak øl delen av en porter. Skal snart brygge en pale ale og vurderer å gjøre den til et party gyle brygg, kommer til å skrive mere om den i en egen tråd. :biersmile:

ser det var en liten stund siden du postet dette, har du kanskje brygget dette ølet?
 
Hei,

Var ikke kommet så langt at jeg var brygget det ennå.
Ble far for noen mnd siden, og er ikke i gang med bryggingen igjen.
Men resten av bryggegjengen er i gang og har kjørt et par brygg, så jeg får litt mer av de data jeg er interessert i fra målinger vi gjør underveis nå.
Slik det ser ut nå blir nok ikke dette brygget før på nyåret en gang, men tenkte å oppdatere med det jeg finner ut her når vi kommer så langt.

Mener forresten vi har en SG på 80-85 på første avrenning.

Jeg finner ingen god måte å beregne det på i Beersmith, så planleggingen blir en kombinasjon av Beersmith og papir. Fungerer det og, men jeg liker best å ha alt samlet på et sted.
 
Nå er jeg ikke hjemme med tilgang til ølbiblioteket mitt.  Mener at Randy Mosher har skrevet noe om dette i Radical Brewing.  Kan sjekke når jeg er hjemme en gang fredag kveld.

Fritt etter hukommelsen.  Om du tapper av 3 ganger (med like mye skyllevann som meskevann) så vil første avrenningen inneholde 2/3 av totalt extract. Dvs at den vil være 4 ganger så sterk som gjennomsnittet av de 2 neste.  OG på første avrenningen vil selvsagt avhenge av forholdet mellom malt og meskevann.  Tror han mente det skulle være mulig å komme over 1100 (??) og mener at jeg selv har målt noe sånt helt i begynnelsen av avrenningen. Da mesker jeg med 2,1-2,2 liter pr kg.

Ser ikke helt at Beersmith skal kunne takle dette.  Foreslår at du legger inn normalt utbytte, og om du da i utgangspunktet tenker deg 30 liter øl med OG 1050 så gir dette 1500 "gravity points".  1000 av disse får du på de første 10 literne, dvs 1.100.  De siste 500 får du på de neste 20 literne, dvs 1.025. Jeg husker ikke forholdet mellom disse 2, men mener at siste 1/3 var å sammenligne med Bud Light.

"Capping" er også en gammel teknikk som ble brukt i forbindelse med partygyle metoden.  Etter å ha tappet first runnings, ble mesken tilsatt litt crystalmalt og/eller mørk malt for å øke OG på second runnings.  Står også bra beskrevet i Moshers bok - som for øvring anbefales varmt som underholdnings- og inspirasjonskilde.

Interessant at Hole har så gode erfaringer med dette.  Har også lenge hatt lyst til å prøve, og når jeg nå har fått meg større mesketank så er kanskje tiden snart moden.....
 
Hør på podcasten fra Jamil om  Fullers London pride, Den er laget etter denne modellen.
Jeg syns tanken bak ølet er spennende, men for hjemmebryggere (les meg)kan det nok bli litt vanskelig å gjenskape resultatet gang etter gang
Ekstra kjipt blir det jo hvis du lager en batch med verdens beste øl, men ikke klarer å lage det igjen.

Men det skal blir kult å høre resultatet.
 
Jeg har også en dorlig erfaring, det vilsi ølet er drikkbart men så grumsete at det ikke kan serveres til gjester. tror dette skylles store mengder taniner. dette ølet ble laget av to mesker som ble blandet før andre avrenning en jule porter og en Emmer weizen emmer kornet har mye skall og skall vistnok lett gi formye taniner viss en ikke er forsiktig ved skylling, jeg ble nok litt grådig dennegangen.

http://www.brewingtechniques.com/library/backissues/issue2.2/mosher.html Her finner dere mye info om party gyle brygging, serlig intresangt er to tabeller som beskriver ca andelen utrekk ved forskjellige OG/plato og ved forskjellige delinger av mesken.
 
Jeg feiret mitt farskap med å brygge en imperial barsel stout (for et par vintre siden), og fikk så mye glattvann (siste utskylling) at det fylte et ekstra gjæringsspann (husker ikke OG, men tror den lå rundt 1.050). Dette hadde jeg ikke samvittighet til å tømme ut, men lot være å koke vørteren, og tilsatte noe gjærslurry fra et skogsøl, og døpte ølet Svartmyr (tok 5. plass i fjorårets Bjorleik, men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke synes det var så veldig godt) . Jeg synes at jeg fikk endel astringens (tørrende, snerpende ettersmak), som jeg mener kommer av at disse siste skyllingene ikke klarte å holde tilbake pH, som igjen gjorde at endel tanniner kom med fra mesken. Jeg har brukt kontinuerlig skylling, og vet ikke om jeg kommer til å bruke "second runnings" til brygging igjen, men isåfall ville jeg justert skyllevannet med syre for å få riktig pH, slik at denne ikke har justert seg etter en god del skylling har blitt unnagjort.
 
tror nok kontinuerlig skylling gir størst fare for tanin exstrahering, jeg brygger med parti skylling og får da en sterk og en svak avrenning. disse mikses til vanlig brygging eller gjæres separat til party gyle brygging. mitt beste pary gyle brygg gav ca 17 liter porter med ca 1072 OG samt ca 22 liter med en Mild med ca 1032 OG. når svak ølet var drukket opp var porteren på sitt beste(synd det var da jeg drak den siste flaska :'( ) Jeg kommer til å brygge slik ofte det er ganske bra og ha et godt lettøl som man kan drikke til verdags, slik at en ikke blir brisen vær gang en spretter en øl. Men det er en god ide å sørge for å stabilisere ph'n ved andre avrenning. eller viss man har rett måle utstyr stoppe når ph balansen begynner å påvirkes utover det ønskelige.
 
Her er enda en side med go info om parti gyle

http://www.antiochsudsuckers.com/tom/parti-gyle.htm
 
Jeg ble inspirert av denne tråden og vil brygge Old Ale og Mild til uka. To gode artikkler i medlemsseksjonen(Cred til Gahr) har også vært til inspirasjon, så bruker oppskrifter derfra som utgangspunkt.
Tar kun med grain bill her siden det er det som er interessant å diskutere for meg...

mild:

OG: 1035
FG: 1011
IBU: ca 22

2,25 kg pale malt, 5,6 EBC
200 g amber malt, 100 EBC
200 g crystal malt, 150 EBC
250 g dark crystal malt, 287,5 EBC
100 g pale chocolate malt, 625 EBC
50 g black malt, 1500 EBC

mesk 90 min 65 grader.


old ale:

Andrimne Old Ale

22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1069
FG: 1022
IBU: ca. 47

4,5 kg pale malt, 5,6 EBC
500 g amber malt, 100 EBC
400 g caramalt, 30 EBC
400 g dark crystal malt, 287,5 EBC
80 g chocolate malt, 1175 EBC
250 g Billingtons melassesukker

Fremgangsmåte

Mesk ved 65 °C i 90 minutter.

To veldig like grain bill med nesten samme prosentvise innhold av de nesten samme ingrediensene, derfor tror jeg de vil egne seg til party gyle.

Jeg skal fylle opp meskekaret med 7,5 kg malt men litt usikker på hvordan jeg skal justere til en felles grainbill. Siden jeg ikke har pale chocolate tar jeg old ale en med følgende sammensetning:

77% pale malt, 5,6 EBC
9% amber malt, 100 EBC
7% caramalt, 30 EBC
7 % dark crystal malt, 287,5 EBC
1,5 %chocolate malt, 1175 EBC

Vil denne funke fint til begge, eller bør jeg justere på noe?
Old Alen skal tilsettes noe melassesukker i tillegg( planen er 10g pr liter ukokt vørter).

Planen er å tappe av til jeg når ca litt over ønsket OG på old ale(der jeg tar hensyn til bidrag fra melassetilsetning) og så tappe til mild, deretter justere OG på old ale med mild og omvendt. (evt bruke vann eller spraymalt som kriseløsning hvis jeg skulle bomme veldig).
 
TorIvar skrev:
Planen er å tappe av til jeg når ca litt over ønsket OG på old ale(der jeg tar hensyn til bidrag fra melassetilsetning) og så tappe til mild, deretter justere OG på old ale med mild og omvendt. (evt bruke vann eller spraymalt som kriseløsning hvis jeg skulle bomme veldig).
Uten at det vel har så mye å si så baserer vel "tradisjonell" party-gyle seg på partiskylling, dvs at man tømmer all væske til et kar før man har i neste runde vann og tømmer denne til et nytt kar (og eventuelt gjentar en tredje gang).
Resultatet av disse skyllingene blandes så etter behov for å få den styrken du ønsker.
 
Tilbake
Topp