Noen som har erfaring med terrassebryggeutstyret til bratsberg?

Roger

 
Heisan.

Nytt medlem siden februar og har noen ekstraktbrygg bak meg. Har lest mye her på forumet om selvbygging, også boka til Haavardsholm. tror ikke det er noe for meg, har derfor sett litt rundt på internet etter ferdigutstyr.

Har festet meg ved ved Leifs terrasseversjon på 75 liter.

Er det noen som har noen erfaringer er jeg veldig glad for svar.

rg
roger
 
Hei og velkommen som skribent på forumet! :)

Her står det litt om terrassebryggeriet, jeg har brukt det ganske mye.

Kort fortalt er det en lettvindt alt-i-ett-løsning, og med grei bruksanvisning, så lett å komme igang og har fungert fint for oss.
Etter lengre tids bruk begynner det også å bli endel ankepunkter:
- Kjøleren er for veik, måtte byttes ut
- Relativt dyrt
- Silkaret er lite (32cm i diameter, kjelen er 40 cm), så mesken blir tykk, som både gir dårligere utbytte + gjør at det er vanskelig å fordele og kontrollere temperaturer
- Varmeelementet blir stående rett under silkaret med tykk mesk, og gjør at det blir varmere i bunnen enn på toppen.
- Synes det er noe vanskelig å rengjøre hele varmeelementet, så det virker å miste litt av effekten (3kW).

Har uansett lagd mye godt øl på det, men det er altså noe forbedringspotensiale.
- Større silkorg eller annet meskekar
- Annen kjøler f.eks Vin & Bar sin platekjøler eller spiralkjøler av kobberrør.
- Gassbrenner istedet for elektrisk varmeelement (som også er ganske dyrt)

Edit: Har skrevet inn litt mer om hva som kan gjøres for å få utnyttet utstyret bedre.
 
Stanas oppsett kan vel til en viss grad sammenlignes med "brew in a bag" metoden.
Tror nok dette bryggekonseptet fungerer greit, kanskje litt lavt utbytte og mye å holde styr på. Prisen er også ukristelig høy. Man får jo nesten en Speidel til den prisen!

Du kan også lage et flott og effektivt bryggeri selv svært rimelig, ved å kutte av toppen på en gammel varmtvannsbereder, bruke en krabbekoker som varmekilde, og modifisere en stor kjølebag som meskekar.
 
För ca ett halvår sedan var jag i samma situation som dig Roger. Vi valde att köpa Leifs terrasseversjon og det är vi fortsatt väldigt nöjda med. Visst, det går att få det billigare genom att bygga själv. Men väldigt bekvämt att få hela pakken. Vi tittade på andra "fullpakke" lösningar og i en sådan jämförelse så var ikke terassebryggeriet så speciellt dyrt(!).


Våra erfarenheter är mestadels positiva og är ganska lika det Lars skriver. Vi bruker en ordentlig brännare og bytte ut kylaren till en kraftigare ganska fort. De största fördelarna syns jag är att det tar lite plats og att den medföljande beskrivningen gör det väldigt enkelt att komma igång. I tillägg hjälper det extra vattnet till att hålla en stabil temperatur under mäskningen (baksidan är att det tar lite längre tid att ändra temp. vid stegmäskning, men vår kraftiga brännare fixar även det).

Men vad jag är lite nysgjerrig på är vilken effekt det har att man silar den samma vätskan genom mäsken flera gånger, eller om det ikke har någon märkbar effekt alls? Det är den enda enventuella nackdelen jag skulle kunna tänka mig (om den nu finns).

/P-O, ny på forumet sedan en uke.
 
Per-Olof skrev:
Våra erfarenheter är mestadels positiva og är ganska lika det Lars skriver. Vi bruker en ordentlig brännare og bytte ut kylaren till en kraftigare ganska fort. De största fördelarna syns jag är att det tar lite plats og att den medföljande beskrivningen gör det väldigt enkelt att komma igång. I tillägg hjälper det extra vattnet till att hålla en stabil temperatur under mäskningen (baksidan är att det tar lite längre tid att ändra temp. vid stegmäskning, men vår kraftiga brännare fixar även det).

Men vad jag är lite nysgjerrig på är vilken effekt det har att man silar den samma vätskan genom mäsken flera gånger, eller om det ikke har någon märkbar effekt alls? Det är den enda enventuella nackdelen jag skulle kunna tänka mig (om den nu finns).

Hei!
Kjekt å dele erfaringer rundt samme utstyret.
Enig i at det er fort gjort å komme igang selv uten forkunnskaper, og Stana solgte med ferdige knuste maltblandinger til våre første brygg, så første brygg ble satt allerede dagen etter ankomst synes jeg å huske. Vi mesker noe bedre med å skylle gjennom mesken og røre innimellom, men utbytte kan likevel ligge ned på 73% likevel. Skulle gjerne ligget på 80-85%.
Det stemmer også at temperaturendringer er noe vanskelig å styre, og tar litt tid, ja.

For oss var det også et poeng at det tok lite plass (startet med å brygge på kjøkkenet, men har forflyttet det til vaskerommet), og også at det kunne transporteres, da vi brygger på to steder.
Angrer ikke på kjøpet, men ser nå på mulighetene for å forbedre utstyret, og eventuelt å meske i annet kar.

Hvor kraftig er gassbrenneren deres?
 
Vi kjøpte även brännaren från Leif, den skall ge 9 kW vid 0,3 bars tryck.

Må inrømme att vi ikke målt utbytte så noga. Började i våras og under våren brukte vi Leif sina recept(med kun mindre ändringar) med 12kg malt per 50 liters brygg.

När vi brygger för 50 liter öl så startar vi med 60 liter vann, efter silning av mäsken sköljer vi mäsken med extra/nytt vann tills vi har runt 55-60 liter vätska.  Efter kok under lock plejer vi att få drygt(!) 50 liter i jäskaren. Vi har målt denciteten medans vi sköljt med nytt vann, men har aldrig sett att den sjunker. Dvs vi har alltid kunnat få så mye vört vi önskat.  Detta kanske är ett tecken på att vi hade klarat oss med mindre malt?
 
Hei.

Takker for ilbakemeldinger, dette har jo ikke skremt meg fra å kjøpe. Synes det fremdeles er et godt stykke igjen til en Speider med dagens priser.

men spennende med innspillene.

Jeg sier i fra om det blir kjøp så kan vi kanskje utveksle erfaringer dersom dere setter i gang noen av forbedringene. Tar kjølingen alvorlig. Ikke langt til Vin og Bar for meg. Kan gå.

rg
roger
 
Det ble en Speidel istedet.

Bestilt i dag, takk til Norges Bank som gjør kronekursen hyggelig : :amen:. Med fritidsbolig i Sverige, var kjøp hos Humle meget hyggelig (ca 11700 NK) levert på nærmeste butikk.

Venter i spenning. Ekstraktbryggingen ga mersmak og jeg tar nå skrittet fullt ut.

Neste prosjekt er å få fast tappeopplegg i kjølerummet. Uenighet med min bedre halvdel om kranene skal stå på utsidsen eller innsiden. :roedme:. Foreløpg med fleksislange og plastkran. Har kanskje godt av litt mosjon. Men ølet smaker godt.

rg
roger
 
Gratulerer og velkommen til Speidel adelen
smiley_king.gif
 
Hopper litt tilbake i tråden, hvor jeg ønsker høyere utbytte, men har gått litt tilbake på det nå, da det vel ikke nødvendigvis vil være fordelaktig å ha et utbytte vesentlig høyere enn 80%.

Har likevel kjøpt kjølebokser som jeg skal ta i bruk til mesking og skylling, da jeg ønsker bedre temperaturkontroll under mesking og skylling, å slippe å være presset av begrensningen i maltkapasitet og å ha mulighet til å bestemme tykkelsen på mesken.
 
Tilbake
Topp