Noen som har erfaringer med å ha hatt med en del mesk med skall i kok?

DavidJ

Norbrygg-medlem
Hei,
Brygget på Grainfather for tredje gang i går og hadde et lite uhell. En del av maltet har sklidd ut av maltrøret på et eller annet vis og blitt med i kokinga etter at meskestegene er over. Tipper jeg har rørt litt hardt under innmesk. Fant naturligvis ikke ut dette før kjøling og tømming av kjelen, da var det jo for sent å gjøre noe med det. I gjennomvåt tilstand var mengden korn og skall kanskje 3-4 desiliter.

All bryggelitteratur sier jo at skall og korn i kok gir masse fæle tanninsmaker, men jeg har ingen erfaring med det. Er det noen her som har erfaringer med det de kan dele?
Brygget er en IPA til en anledning om noen få uker så hvis det er stor sjanse for at dette føkker opp veldig må jeg brygge den på nytt senest om et par dager, derfor jeg spør om tips her i stedte for å bare vente og se åssen den blir :)

Vørteren smakte ikke veldig annerledes enn jeg innbiller meg ugjæra ipa pleier å være, men jeg stussa under kjølinga på at den var så mye mørkere enn beregna. Tipper 75 minutter kok av korna har bidratt med litt ekstra farge..
 
All vørter er mørkere enn det ølet blir. Det at du ikke smakte så mye tanninner av vørteren kan være at du smakte vørter.. det er jo fullt av sukker som maskerer andre usmaker.

Det var en her for en tid siden (husker desverre ikke tråden) som hadde gjort det samme som deg. Han sa at ølet ikke ble noe bra pga dette. Men det er ett tilfelle. Kryss fingrene for at det går greit. Smak underveis i gjæring.
 
Takk for det,
Angående fargen så var avviket mellom vørter og beregna farge fra beersmith mye større enn jeg har sett før på i underkant av 100 brygg.
Jeg lukta på vørteren før jeg dro på jobb i dag, men der lukta det bare masse Citra og Equinox, så vanskelig å si noe foreløpig :)
Tror jeg må brygge en ny for sikkerhets skyld.

Men det er altså ingen som har sett tråden som har egenerfaring med dette og kan fortelle litt om åssen det påvirker smaken?
 
Oppdatering på denne hvis noen skulle ha samme uhell:

Dette gikk helt fint, det er kanskje en anelse astrigent smak baki der et sted, men det merkes nesten ikke. Mulig jeg ikke hadde merka det hvis jeg ikke hadde vært klar over uhellet. Har ingen problemer med å servere denne ølen. Det er riktignok en øl med mye humle de siste ti minuttene pluss tørrhumle så det er mulig usmaklen blir gjemt bak det.
Mengden malt som ble med er vanskelig å si, men i gjennomvåt tilstand var det nok tilsammen nestenen halvliter. Batchstørrelse 23 liter
 
Gelatin skal visstnok kunne brukes for å provosere frem utfelling av tanniner. Ellers vil tanniner også svekkes ved lagring.
 
Tilbake
Topp