Noen som har humlestiklinger å bytte mot hjemmebrygg?

Sørg for fuktig jord, Masse sol og noe plantene kan klatre på som f.eks nylon tau eller en vegg som planten finner feste i . Hold hannplanter langt unna ellers så risikerer du du at hunnplantene blir bestøvet og humlekonglene ødelagt. Humle vokser ganske aggressivt og kan nå høyder på 2-3 meter i løpet av en sesong.
 
nordtvedt skrev:
Sørg for fuktig jord, Masse sol og noe plantene kan klatre på som f.eks nylon tau eller en vegg som planten finner feste i . Hold hannplanter langt unna ellers så risikerer du du at hunnplantene blir bestøvet og humlekonglene ødelagt. Humle vokser ganske aggressivt og kan nå høyder på 2-3 meter i løpet av en sesong.

Planta 8 planter i fjor og bortsett fra Prima Donna som er ein dverg-variant, vart alle mine 4-6m. Minst. Dvergen vart 2-3m.
 
Eickelmann sa:

"I can ship the hops. If they are checked by the norwegian customs theyare lost, if not you will get them!"

De sender med DHL. €13.90. Dyrt.


Per Christian
 
pernod skrev:
Eickelmann sa:

"I can ship the hops. If they are checked by the norwegian customs theyare lost, if not you will get them!"

De sender med DHL. €13.90. Dyrt.


Per Christian

Jeg trudde Eickelmann fikset sunnhetssertifikat for en rimelig penge?
 
protto skrev:
nordtvedt skrev:
Sørg for fuktig jord, Masse sol og noe plantene kan klatre på som f.eks nylon tau eller en vegg som planten finner feste i . Hold hannplanter langt unna ellers så risikerer du du at hunnplantene blir bestøvet og humlekonglene ødelagt. Humle vokser ganske aggressivt og kan nå høyder på 2-3 meter i løpet av en sesong.

Planta 8 planter i fjor og bortsett fra Prima Donna som er ein dverg-variant, vart alle mine 4-6m. Minst. Dvergen vart 2-3m.
ok. dem veggen jeg dyrker humle ved er ikke høyere enn 2,5 meter:)
 
Jeg tar gjenne noen stikklinger hvis Niveg eller olavgn kan avse noen. Jeg lover å gi stikklinger videre neste år.
 
Me har nokre humleplanter som me ikkje har oversikt over kva det er for noko. Me kan sikkert ta nokre stiklingar mot å få dekka porto. Ein forklaring på korleis me skal gjera det hadde og vore greitt, me har ikkje "grønne-fingrar" :)

Kjetil
 
Det ser ut som mitt behov er dekket etter Nidvegs generøse tilbud. Tusen takk for strålende respons!


Per Christian
 
Da ankom min stikkling fra England i posten uten innblanding av langfingrede kontrollinstanser..
Ut å grave i hagen etterpå....

Sabeltann
 
Jeg var å tømte humlebusken i hagen til moren min i høst og lagde en amber med den, som jeg syntes ble ganske god. Jeg er helt fersk, så det sier kanskje ikke så mye.

Men det er i allefall en humleplante fra gården Svea i østerdalen, og har vert brygget øl på i lange tider. Jeg gikk ut ifra at bitterheten ligger på ca 6, og det kan godt stemme..

Anyways... Det er bare å spørre så skal de som vil ha få. Den er rimelig hardfør og vokser på østsiden av huset. Jeg høsta den nærmere sensommer enn høst egentlig.

Jeg googla litt på hvordan ta stiklinger av humle, og det virker ganske rett frem. Enten en kvist i jorda og mye pleie eller en bit av rota i jorda og mindre pleie...
 
hei jeg fant en humleplante på en gammel gård som ble nedlagt for ca 50-70år siden tok stikklinger som trives og gir mye blomster. de som drev/bodde på gården innvandret fra nederland vet ikke hva slags type humle dette er men den er ganske bitter er det noen plass jeg kan sende inn prøver av blomstene/blokker/stilk for og finne ut mer om denne planten.Har også funnet frø i ammarilo,cennteni,crystal og cascade skal prøve pg så dem til våren er det noen andre som har erfaringer med frø funnet i humleblomster er det mulig og få dem til og spire
 
rolle skrev:
hei jeg fant en humleplante på en gammel gård som ble nedlagt for ca 50-70år siden tok stiklinger som trives og gir mye blomster. de som drev/bodde på gården innvandret fra Nederland vet ikke hva slags type humle dette er men den er ganske bitter er det noen plass jeg kan sende inn prøver av blomstene/blokker/stilk for og finne ut mer om denne planten.Har også funnet frø i ammarilo,cennteni,crystal og Cascade skal prøve pg så dem til våren er det noen andre som har erfaringer med frø funnet i humleblomster er det mulig og få dem til og spire

Jeg er ikke noen botaniker, men jeg vil gjette at du kan ende opp med en hannplante som ikke leverer varene. Sikkert 50/50 sjans da
 
eskilrl skrev:
rolle skrev:
hei jeg fant en humleplante på en gammel gård som ble nedlagt for ca 50-70år siden tok stiklinger som trives og gir mye blomster. de som drev/bodde på gården innvandret fra Nederland vet ikke hva slags type humle dette er men den er ganske bitter er det noen plass jeg kan sende inn prøver av blomstene/blokker/stilk for og finne ut mer om denne planten.Har også funnet frø i ammarilo,cennteni,crystal og Cascade skal prøve pg så dem til våren er det noen andre som har erfaringer med frø funnet i humleblomster er det mulig og få dem til og spire

Jeg er ikke noen botaniker, men jeg vil gjette at du kan ende opp med en hannplante som ikke leverer varene. Sikkert 50/50 sjans da

Verdt forsøket! Hvis dette blir vellykket, må du tipse meg. Amarillo er faktisk umulig å oppdrive på markedet, jeg trur det bare er én gård som har rettighetene til å selge amarillo.
Sjansen er dog tilstede for mutasjoner og liknende.
 
Tilbake
Topp