Noen som har testet WLP067 Coastal Haze?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Det er kommet en ny NEIPA blend fra White labs. Noen som har rukket å teste den? Skal være diastaticus. Etter starteren å dømme gir den godt med skum og flokkulerer greit. Tenkte å fyre opp en NEIPA med den til uka. Hadde vært artig å høre om noen har erfaringer rundt utgjæring? 70-75 % er selvsagt bare tøys om den er diastaticus. WLP067 Coastal Haze Ale Yeast Blend | White Labs
 
Den bærer STA1-genet, noe som sier at den KAN vise diastaticus-tendenser, ikke at den gjør det.
 
Den bærer STA1-genet, noe som sier at den KAN vise diastaticus-tendenser, ikke at den gjør det.

Jeg skal ikke si at det ikke forekommer at dette genet ikke er aktivt, men jeg er skeptisk. Denne regla her, som Whitelabs drar i omtalen av 565 og andre med Sta1, sier vel at genet ikke er aktivt:
The strains we carry with known Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus genetics have been researched and validated to perform without excessive over-attenuating, which is possible through our nearly 25 years of experience paired with internal and external fermentation data.**

Når det gjelder de to gjærene jeg har brukt fra Whitelabs med Sta1 - 565 og 566 - så er det de sier om utgjæringsgraden bare tull. Begge gir over 90%, mens Whitelabs oppgir 65-75%.
 
Ah. La meg rette meg. Jeg tror ikke det betyr at gjær med det genet nødvendigvis fermenterer ut til vann, på en måte. Wb-06 bærer jo også dette genet, en gjær jeg har brukt en del av, men den lager ikke knusktørt øl som f.eks Belle.
 
Ah. La meg rette meg. Jeg tror ikke det betyr at gjær med det genet nødvendigvis fermenterer ut til vann, på en måte. Wb-06 bærer jo også dette genet, en gjær jeg har brukt en del av, men den lager ikke knusktørt øl som f.eks Belle.

Jeg blei litt nysgjerrig. Hvor langt ned går den? Fermentis sier bare at " WB-06 is a Saccharomycescerevisiaevar. diastaticus and is characterized by a particularly high attenuation."

Wyeast 3068 ga meg 81% sist, og det er vel omtrent det jeg har pleid å få tidligere, også.
 
Jeg blei litt nysgjerrig. Hvor langt ned går den? Fermentis sier bare at " WB-06 is a Saccharomycescerevisiaevar. diastaticus and is characterized by a particularly high attenuation."

Wyeast 3068 ga meg 81% sist, og det er vel omtrent det jeg har pleid å få tidligere, også.
WB-06 Har gitt meg 87, 84 og 77 % utgjæring de 3 gangene jeg har brukt den.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg blei litt nysgjerrig. Hvor langt ned går den? Fermentis sier bare at " WB-06 is a Saccharomycescerevisiaevar. diastaticus and is characterized by a particularly high attenuation."

Wyeast 3068 ga meg 81% sist, og det er vel omtrent det jeg har pleid å få tidligere, også.

Tror jeg bare kan kopiere Larsulv sine tall. Synes ikke den er ekstrem, Lars har brygget min oppskrift og så der er det noe felles å sammenligne med. Har fatet og flasket, og aldri fått overkarbonernert på flaske, ei heller fikk jeg det av Lars.
 
WB-06 Har gitt meg 87, 84 og 77 % utgjæring de 3 gangene jeg har brukt den.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Litt rart med sånn variasjon? Med en normal gjær ville en forklaring være ulik fordeling av sukkerartene, men med en diastaticus skulle ikke det spille noen særlig rolle. Den konverterer jo dekstriner.

87 er i alle fall ikke noe du får med normal gjær i normale tilfeller.
 
Litt rart med sånn variasjon? Med en normal gjær ville en forklaring være ulik fordeling av sukkerartene, men med en diastaticus skulle ikke det spille noen særlig rolle. Den konverterer jo dekstriner.

87 er i alle fall ikke noe du får med normal gjær i normale tilfeller.
Ja, jeg ble litt overrasket over det 77 tallet.
Det er samme oppskrift med samme meskeregime.
Men 77% utgjæring var med egenkvernet malt og ikke minst med vannjustering. Sannsynligvis har endret pH gjort noe med gjærbarheten til vørteren

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Ja, jeg ble litt overrasket over det 77 tallet.
Det er samme oppskrift med samme meskeregime.
Men 77% utgjæring var med egenkvernet malt og ikke minst med vannjustering. Sannsynligvis har endret pH gjort noe med gjærbarheten til vørteren

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kanskje du bare glemte å rehydrere;)?
 
Det er jo noe rart når Whitelabs sier at 067 gir en "tørr, men juicy" øl - og samtidig oppgir utgjæringen til 70-75%.
 
Blir ikke overrasket om 067 gjærer ut høyere en det wl oppgir. Min erfaring med 066 er 76-77% selv om det oppgis 65-70%...
 
Forrige WL-gjæren jeg brukte som var merket med diastiaticus-advarsel var wlp590 - og den gjæret lett ned til 1005 fra 1068. Vil ikke bli overrasket om denne presterer noe av det samme. En NEIPA kan godt være tørr uten at den blir snerpete. Kjører helt uten bitterhumle i denne.
 
Da er WLP067 satt i arbeid. Begynte å produsere CO2 allerede etter 6 timer, og ett døgn ut i gjæringen er den ellevill. Gjærer i fat, så det er vanskelig å si noe om krausen. Denne NEIPAen skal få minimal kontakt med oksygen.
 
5b5ddbc42ab78fa5dae998d7b73cc06f.jpg

Da var min kjølt ned å omtrent ferdig karbonert. Hydrometer prøven jeg har hatt stående viser fortsatt 1.016-1.017, men det virker ut som det har skjedd mer pp keg.
Overførte etter 5 dager å tørrhumlet på fat, å jeg har til stadighet justert på spundingventilen. Skal få tatt en ny prøve etterhvert, for den føles tørrere en .016


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tilbake
Topp