Noen som kan svare en usikker førstegangsbrygger på følgende?

Hei.
Har brygget øl for første gang og glemte selvfølgelig og måle OG før tilsetting av gjæren. Har eg fortsatt mulighet og finne ut alkohol %? vet heller ikke om eg har forstått meg helt på hydrometeret:/
Ølet eg har brygget er Tysk Kolsch fra brygg selv.no
Mesking: 60 min på 66 grader. 15 min på 76 grader. silte så ut vørteren. tilsette 7 liter vann i meske karet 76 grader til "skylling" (stod i 15 min) før eg silte ut resten, dette var for og få ca 27-28 liter vørter til og koke.

Før koking i 90 min målte eg SG. vist eg forstod meg rett på hydrometeret så viste den midt mellom 20-30. da blir vell det 1.25?

Etter koking og kjøling tilsette eg gjæren, safelagers-23/ tørrgjær. Eg har nå ca 23-24 liter til gjæring.
Var svært usikker på om det skulle tilsettes sukker, så under panikk og tolking av tabellen som følgte med hydrometeret ble det tilsatt 750 gram sukker. Gjæring startet etter 3-4 timer og det "puttret" bra i ca 6 dager. etter det gikk "puttringen" gradvis nedover og de siste dagene er det nesten ingen liv (har ikke målt men vil tro det går mellom 1-2 timer mellom hver "puttring") den har nå stått på 16-18 grader i 12 dager og skal etter oppskriften i kjøleskapet i 2-4 uker på ca 2-4 grader.

Ble en voldsom tekst dette:) Men det eg i grunn lurer på er om eg kan finne ut alkohol %? Og om eg skal la den stå som den står eller tappe den på flasker og tilsette karboneringsdrops for og så sette den på kjøl i noen uker før smaking?

All hjelp/svar blir tatt i mot med stor takknemlighet:)

SG-målingen på 1.025 er i laveste laget, men kjølte du ned vørteren før du målte? Vann utvider seg når det varmes opp, så 1.025 ved 55 grader vil tilsvare 1.039 ved 20 grader, om det er det hydrometeret ditt er kalibrert til. Det vil være et fint utgangspunkt for en kölsch, som vel skal ha 4,5 til 5%. Men sukkeret ditt vil gi omtrent 13 poeng ekstra, så det blir nok ikke akkurat en kölsch.

Ikke lett å finne korrekt alkohol når du ikke har tatt OG etter kok.
Jeg kan likevel gi deg noen ca verdier. Før kok hadde du 1.025. La oss anta at du hadde 1.030 etter kok. Du har av en eller annen grunn tilsatt 750g sukker rett i gjærkar (hvis jeg forstår deg rett?). Det gir ca 1.010 ekstra. Jeg vil derfor tippe at du før gjæring har ca 1.040. Det høres ut som gjæringa har forløpt helt normalt. Hvis du nå måler FG, som jeg antar vil ligge rundt 1.010 har du en alko på ca 4%. Hvis du måler den lavere har du mer.
Jeg vet ikke hvor du fikk ideen med sukker fra, men hvis du vil tilsette sukker må du enten koke det i 15 min med litt vann. Eller tilsette de siste 15 min av kokingen. Dette for å ungå infeksjoner. Sukker rett fra posen kan inneholde mye rart.
Good luck!

Tusen takk for raske og gode svar:)

Vørteren var ikke avkjølt da eg målte SG. var en liten stund etter mesking/ skyllig. så er ikke sikker på hva temperaturen kan ha vært men vist vi antar den var rundt 50 grader så er vi sikkert ikke langt unna.

Traff spikeren på hodet i påstandene dine Kjetil:) Målte FG på den nå, og den var 1.010. Så det vil si eg har ca 4 %.?

Sukkeret var en panikk handling. hadde en kamerat med meg under bryggingen som har drevet mye med vin, han påstod at eg måtte tilsette sukker. Uvitende som eg var så ble det tilsatt 750 gram sukker ut i fra slik vi tolket tabellen som følgte hydrometeret:/ denne har eg med andre ord tolket feil:p

Ellers så mener dere gjæringen er som normalt? Skal eg bare sette den til kjøling 2-4 uker som oppskriften sier da?

Har noen av dere erfaring med karboneringsdrops? Har kjøpt noen pakker på bryggselv.no som skal tilsettes når eg tapper på flasker for og gi ølet kullsyre. er dette veien og gå eller finnes det noe bedre alternativ:)
Bør eg tilsette noe klarning i ølet noen dager før tapping på flasker eller kan eg gjøre dette nå, eller burde dette vært gjort under koking?

I.sjo

Du har nok over 5% alkohol. Du kan godt flaske ølet nå, la det stå i romtemperatur et par uker for karbonering, og deretter sette det i kjøleskap til du drikker det.

Ok, da sier vi 4,7 % ;) Så du mener eg kan flaske ølet nå selv om det bare har stått i 13 dager? Og "puttrer" litt enda! Beklager om eg spør dumt , men det står så mye forskjellig inne på ulike forum:/
Karboneringsdropsene eg har kjøpt er ca 4,15 gram sukker, blir dette for masse da eg tenkte og tappe på 0,33 flasker? Og hadde du noen tanker rundt klarnings middel? Bør eg ha det i gjæringskaret eit par dager før eg flasker det:)?

på førehand takk.

Hei!

Klarningsmiddel tilsettes mot slutten av kokingen av vørter, før gjæring, så det skipet er seilt. Dette er uansett kun en estetisk sak, jeg foretrekker faktisk tåkete øl fremfor klart :biersmile:

Jeg ville arkivert de karboneringsdropsene og heller gjort følgende:

Kok opp ca 2-3 dl vann og tilsett 5gr sukker pr liter øl du har til flasking, dvs 20 liter gir 100 gram sukker. La dette avkjøle seg og hell halvparten i dunken du skal bruke til å stikke om , før ølet går nedi, og resten heller du opp i dunken etter ølet er kommet oppi. Så rører du dette forsiktig inn slik at alt blandes, du ønsker ikke å få unødvendig mye oksygen i ølet på dette tidspunktet.

Dersom du ønsker å benytte karboneringsdropsene, blir det vel mye per 0,33 flaske med en drops i hver dersom de er 4,25 gram. Det gir var 13 gram sukker pe rliter som jeg vil tro resulterer i sprengte flasker. Så jeg anbefaler på det sterkeste å lage sukkerlake som beskrevet over.

Og til sist: La dunken stå i ca 1 uke til. Du har gjæret på forholdsvis lave temperaturer(som en kolsch skal), da bruker gjæren en del tid. Når all gjæringen i ølet er overstått trenger gjæren fremdeles litt tid på å "rydde opp" i ølet.

Som en regel kan man si at dersom man er i tvil, utsetter man flaskingen.

Etter du har flasket lar du ølet stå i en 8-9 dager i romtemp for å lage Co2, så kan du sette kolschen i et kjøleskap på ca 3-4grader i ca 10 dager før du kan sprette ditt første brygg!

Kjempe greier:)  Da har eg svar på det meste for denne gang! men blir sikkert flere ved neste brygg:p
Da blir dropsene lagt på hyllen til en annen gang, og eg kommer til og lage sukker lake! Klarning kommer til og gå oppi under koking ved neste brygg, selv om eg er enig i at det skal være litt tåkete;) den skal få stå i en ukes tid til før eg stikker den om og flasker den. Er svært spent på hvordan slutt resultatet blir:D

Tusen takk for god hjelp til alle som bryde seg med og svare:)

Det finnes klaringsmiddel for bruk under eller etter gjæring, f.eks. clarityferm og isinglass. Personlig bruker jeg kun irish moss under koking, på lyse øl. Det blir stort sett meget klart med litt lagring uansett.

Tilbake
Topp