Noen som kunne sett over humlingen her??

Nøgne Ø IPA oppskrift som er noe justert etter hva jeg har liggende, har også satt ned koketid med 30min. og kuttet ut humlen på -1 min.
Ser det greit ut? Og holder det med 1 pakke gjær eller burde jeg bruke 2?


51%DryLightEkstrakt 2000g
38%DryWheatEkstrakt 1500g
10%Cara-hell 400g

Humle:
40 gram Chinook 12,6 % alfa koketid 60 min
40 gram Cascade 6,5 % alfa koketid 30 min
40 gram Simcoe 13,0 % alfa koketid 15 min
40 gram Cascade 6,5 % alfa koketid 5 min
40 gram Cascade 6,5 % alfa koketid 1 min

55 gram Cascade 6,5 % alfa tørrhumling

Gjær:
Safale US-05

20Liter

OG :1068
FG :1012
ABV :7,3
EBC :12
IBU :100
BUGU:1,47
 
Sist redigert:
Jeg ville overveid å flytte mer av humla framover, og kompensere med litt mer bitterhumle på 60. Du får fint lite smak ut av 30 minutterstilsetningen, i alle fall, og du koker vekk det meste ved 15 minutter, også. Men jeg vet ikke hvor mye du vil herje med originaloppskriften:). Jeg hadde antakelig blandet Simcoe og Cascade ved hver tilsetning, også. Det er mye nydelig aroma i Simcoe (masse myrceneolje), og den forsvinner stort sett når du koker i 15 minutter.

Jeg hadde spandert to pakker av tørrgjæren. Du får helt greit øl med ei pakke, men jeg tror du får et litt bedre øl med to. Særlig hvis du tenker å gjære litt lavt for å få det reinest mulig.
 
Denne gjæringen skal jo gå ned fra 1068-1012, det er ganske mye for en pakke, så er enig - kjør 2. Personlig så grupperer jeg humle i stort sett 60min, 15min og 1-5min grupper i Bitterhet, Smak/aroma, og Aroma(og smak) respektivt. Dette mest for å dumme det ned til noe jeg kan lett forholde meg til.

Med min begrensede erfaring med å humle rundt forskjellige sier jeg meg enig i Finn at 30minutteren kan du flytte til 15min eller lengre, spesielt siden det er Cascade som blir klassifisert som smak/aroma, vil du bare få mest utav den i 15-1min+ spennet.
Derimot anbefaler jeg ofte å følge oppskriften første gang man prøver en ny oppskrift for å ha et referansepunkt, så anbefaler isåfall å ikke mekke mye mer enn det på den.
 
Takk for svar begge to, ble litt klokere nå.
Da blir det hvertfall 2 pakker gjær, også får jeg se om jeg spanderer på meg en tur til nærmeste bryggebutikk å kjøpe mer cascade, ikke dumt det du sier om å følge oppskriften første gang, så kan jeg heller eksperimentere senere.
 
Tilbake
Topp