Noen spørsmål angående Brewtools B80pro

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg går å sikler på en Brewtools B80pro, men jeg har noen spørsmål som jeg ikke helt klarer å finne svaret på i andre tråder her.

1. Jeg har i utgangspunktet tenkt til å ha den oppå en kjøkkenbenk på et rom i kjelleren hvor det ikke er full takhøyde, så første spørsmål er hva totalhøyden er når meske"røret" er løftet opp. Og som del to av det spørsmålet, hvor mye høyde trenger man for å klare å løfte meskerøret ut av selve enheten.

2. Jeg er litt forvirret over de startpakkene som man kan kjøpe ved siden av. Jeg skjønner forskjellen mellom 2 og 3 ventilers oppsett, men ikke egentlig forskjellen mellom 3 og 4. Hva er det man kan gjøre med 4 ventiler som man ikke kan gjøre med 3?

3. Hvis noen har hatt denne bryggeren lenge, har det vært mye problemer og deler som må byttes? Går pumpen fortsatt bra? Er det mye vedlikehold man på påberegne bortsett fra den vanlige vaskingen etter hver bryggeøkt?

På forhånd takk for svar :)
 
1. Maskin er 67,5 cm høy, maltrøret er 42 cm høyt. Legg til håndtaket og litt fribord for å få maltrøret over kanten, så er du nok på et minstekrav på 135-140 cm for å ha det komfortabelt. Side 22 her: http://files.brewtools.com/docs/Brewtools_Pro_Series_UserManual_1NO_latest.pdf

2. Med fire treveis-ventiler kan du kjøre vørteren forbi motstrømskjøleren og inn i tanken uten å koble om slanger. Nyttig hvis du vil ha full effekt av whirlpooling eller behøver maks løftehøyde for pumping til gjæringstank.

3. Man må påregne slangebytte etter hvert som det gror innvendig i de, og pumpa bør åpnes og impeller rengjøres hvert 20-30 brygg cirka. Da bytter man også slangen mellom pumpa og bunnventilen samt slangen på høyre side til inntaket på pumpa.
 
Takk for kjapt, og bra svar :)

Da blir i utgangspunktet høyden litt for høy, men da er jo også alternativet og bygge om kjøkkenbenken der nede litt slik at den blir lavere også. Må jo innrømme at jeg er litt småforelsket i denne.

Det høres jo ut som om du har gjort endel brygg med denne. Hvis du kunne velge igjen nå, hadde du kjøpt den igjen?
 
Koster å være kar, men ja jeg hadde nok kjøpt den igjen. B80pro'en min er en launch edition og har nå 90 batcher på nakken. Men som med andre bryggeri, ølbryggeren må spille bryggeriet godt, og ikke tro at bryggemaskinen gjør en selv til en bedre ølbrygger automatisk. Det blir ikke bedre øl på denne kjelen enn i en Beer Brew 60, men her er noen funksjoner og muligheter som man ikke får i et enklere system. Det mulighetene jeg liker best er å justere varme og pumpe med trinnløs effekt fra displayet, justerbare dip tubes fra utsiden av kjelen, inline temperaturmåling etter motstrømskjøler, og at det meste er modulært og lett å bytte om man skulle få et problem. Så må Brewtools selv nevnes også, for av alle firma jeg har hatt med å gjøre har jeg aldri vært bort i en så enestående bra service og support.
 
Sist redigert:
Det høres vel ut som akkurat det jeg er ute etter. Jeg vil ha en maskin som gir meg muligheter, men som ikke prøver å gjøre jobben uten at bryggeren trenger å kunne "faget" sitt.

Mye av det som er irriterende med oppsettet mitt slik det er nå (et vanlig 3-kjelers oppsett) går mye på temperatur ved mesking, problemer med å kjøre noe annet en en enkel mesking med et steg fordi det er vanskelig å justere temperatur underveis, flytte kjeler rundt og opp og ned etter de forskjellige stegene i bryggingen. Jeg har brygget lenge, så jeg er egentlig etter en maskin som hjelper meg å brygge slik jeg vil, ikke en som tar over prosessen. Det jeg liker minst med sånne bryggemaskiner er vel egentlig delen med at det er et maltrør som må løftes opp som en del av prosessen, både pga. det upraktiske med å skulle løfte opp et tungt varmt rør, og at man da heller ikke kan styre hvor fort man vil vannet skal renne av etter mesking, og når man skyller. Men utover dette med alt av ventiler og kjøler og pumpe og andre tilpasningsmuligheter ser det jo fantastisk ut.

At de har bra service og support er heller ikke noe som skal bagatelliseres, og veier en god del for meg iallefall.
 
det er et maltrør som må løftes opp som en del av prosessen, både pga. det upraktiske med å skulle løfte opp et tungt varmt rør, og at man da heller ikke kan styre hvor fort man vil vannet skal renne av etter mesking
Jeg har en vilttalje i taket med låsing, så da går det som en lek. Er jeg aleine eller brygger med over 12-13 kg så bruker jeg maltøsa til å grave ut malt etter skylling, det er tungt og farlig varmt hvis noe ramler eller velter..
 
Tilbake
Topp