Hei bryggere!
Etter noen brygg med varierende resulater og en nesten katastrofe i utbytte av mesken fra gårsdagens mesk så må jeg rett og slett krype til korset og stille noen elementere spørsmål jeg håper noen her inne kan svare på.
Etter noen brygg med varierende resulater og en nesten katastrofe i utbytte av mesken fra gårsdagens mesk så må jeg rett og slett krype til korset og stille noen elementere spørsmål jeg håper noen her inne kan svare på.
- Hvor mye vann burde jeg bruke til selve mesk og til skyllingen (er vel da ute etter forholdet mellom de). Oppskriftene på bryggselv som er satt sammen av de og Ghar så begynner man med en stor mengde vann til selve meskingen og en liten mengde til skyllingen, mens på andre steder så står det f.eks 2,5L vann til hver KG med malt og så skylle med f.eks 20L. Hva er korrekt her? Eller hva er best? Jeg mesker i en kjøleboks. Jeg har slev brukt den store andelen av vann til selve meskingen også hatt i en mindre mengde etterpå.
- Kan man røre rundt i meskekaret mens man skyller/tømmer det for vann? Jeg har hørt noen si at man skal la det være i fred og de som bruker BIAB er jo livredde for å klemme på posen med malt for å ikke få med ting de ikke vil ha med, gjelder dette her også? Eller burde jeg røre rundt?
- Når skal man ha på skyllevannet? Er det når man har tatt ut nesten alt av vannet fra meskekaret? Skal man røre det inn først og så helle av?