Noen spørsmål til bygging av tanker

Skal i gang å bygge tanker av 40cm diameter vvb'er (bytter ut krom bunn med flat bunn), og har noen spørsmål. Tenkte å bruke theelectricbrewery som utgangspunkt.

1. Tenkte å lage tre like store tanker, med en kapasitet på 50l. Hvor mange liter bør tankene være på, 70l?

Begynner med mesketanken:
2. Lurte på å eventuelt plassere nedre kuleventil under falskbunnen, for lettere å kunne ta den ut. Hva er ideell avstand mellom bunnen av tanken og falskbunnen?
3. Hva er ideell størrelse på hullene i falskbunnen? Borede hull, alternativt slisser med vinkelsliper.

Takk så lenge, kommer nok mer spørsmål etterhvert. Målet er å få laget julebrygg :)
 
Lunde skrev:
Begynner med mesketanken:
2. Lurte på å eventuelt plassere nedre kuleventil under falskbunnen, for lettere å kunne ta den ut. Hva er ideell avstand mellom bunnen av tanken og falskbunnen?
3. Hva er ideell størrelse på hullene i falskbunnen? Borede hull, alternativt slisser med vinkelsliper.

2. Vanskeleg å gje deg ideell avstand - det fins vel mange synspunkt på dette og det spelar vel også inn om du f.eks. skal tilføra varme under denne botnen eller ikkje - men mange ynskjer dette rommet så lite som mogleg.    Eg brukar ca. 2 cm i dei meskekjelane eg lagar - då ender dei opp med ca 2 liter væske under silbotnen.

3. Dette er det sikkert også mange synspunkt på.  Eg har god erfaring med 1,5 mm hol. som vel er plassert 2,5-3mm mm frå kvarandre i senter. 
 
Takk for svar. Skal ikke tilføre kjelen varme direkte. Tenkte på et RIMS system.

Det er vel ingen ting i veien for å plassere den nedre kuleventilen helt ned mot bunnen? Da burde det jo bli plass til den under falskbunnen om man plasserer den 2-3cm over bunnen.
 
Kvifor ikkje beholde originalbotnen i mesketanken og la sila ligge øverst der krummingen startar. Då kan kuleventilen monterast mitt under og det er plass til varmeelement under sila om du vil ha det.

Ellers er det greit å ha minst mogeleg volum under sila, men det betyr ikkje allverden om det er nokon liter der.
 
Tilbake
Topp