Noen spørsmål

Settene er sikkert helt greie, men du trenger ikke alt dette plukket for å starte. Frakt og moms vil også dra på litt, så det billigste blir helt sikkert å kjøpe det du trenger i Norge.
På Europris får du gjæringsbøtter (109,-), gjærlås og termometer (noen tiere). Du trenger også en stor kjele, minimum 25 liter, helst 35. Humlegården (Sverige) selger noen fine. Kjøpte selv 36 liter fra dem til 1200 SEK. Det er grisebillig. En skikkelig stålkjele med tykk bunn kommer fort opp i 3000 NOK her i Norge.
Malt (ekstrakt eller grain) kjøper du fra norske nettbutikker, f.eks Petit. Gjær kjøper du når du trenger, den bør ikke bli for gammel. Tomflasker kjøper du på REMA eller sparer opp selv.
Hvis du tenker på å ha ølet på fat, styr unna alt CO2-utstyr fra Statene, det passer ikke norske (europeiske) overganger og slikt. Selve Corneliusfatene kan du kjøpe fra hvorsomhelst, de er det samme verden over.
 
Jeg ville, i likhet med Dag, styrt unna. den beste investeringen du kan gjøre til å begynne med, er å kjøpe deg en 36-literskjele. Da kan du koke et fullt volum vørter når du skal brygge.
 
Nå er det snart tid for loppemarkeder i by og land, skal se du finner en brukbar kjele der, for en slikk og ingenting. Aluminiumkjeler er fullt brukbare, og lettere å lage hull i til tappekran enn rustfritt, dersom kjelen ikke har kran fra før av. Detaljer til tappekran får du billigst på Biltema.
 
Takk for tilbakemelding. Dette er et godt forum for nybegynnere!

Er det lurt/viktig og kjøpe sil til kasserollen?

Så det jeg trenger er:
1 stk 30 liters gjeringsdunk
1 stk 30 liters kasserolle (Må man ha tappekran? Hvis ikke hva skal man bruke da?)
Gjærlås og termometer
Sil?
Og flasker.

Noe mer jeg trenger av utsyr før jeg kjøper inn ingridiensene?
 
Tommy H skrev:
kkristiansen skrev:
dessuten selger Jernia og Byggeriet 35-40 liters aluminiumskjeler nå til 499  :)

HVor fant du det? Jeg ser ingenting på nettsidene

Nei, dette er nok partivarer. De på Byggeriet så jeg her på Forus i Stavanger for ca 2 uker siden. De på Jernia så jeg på Jernia Sørlandsparken i forrige uke. Har sikkert de samme partivarene i Bergensområdet.. Byggeriet hadde forsåvidt også krabbekoker på 7,5kw til kr 399  ;D Den kjøpte jeg...
 
Enig med gjengen her; Nesten alle "Sett" fra hobbybutikker er som regel en dårlig deal.

Du kan også sjekke båt/fiskeri-utstyr butikker og kjøpe deg en 40-liters alu. krabbegryte som undertegnede bruker. (Den ble kjøpt på den fiskeri/båt butikken i Strandgaten i Bergen for under 1000 kroner, inkludert gassbrenner!)

Alternativt kan du få tak i en gammel varmtvannsbereder som du fikser litt på selv.

Meskekar: Kjøp deg en 32 liters kjølebag fra europris. Kobber-Rør-manifold fra biltema.
Kjøler: Biltema; kveil med 12mm kobberrør og hageslange fittings

Alt annet: Kjøp oechsel-vekt, gjæringskar, gjærlås, temp. måler osv. fra Europris.

Den aller beste investeringen er en stor gryte og en god kjøler.
 
Erlendso skrev:
Meskekar: Kjøp deg en 32 liters kjølebag fra Europris. Kobber-Rør-manifold fra Biltema.
Kjøler: Biltema; kveil med 12mm kobberrør og hageslange fittings

Alt annet: Kjøp oechsel-vekt, gjæringskar, gjærlås, temp. måler osv. fra Europris.

Den aller beste investeringen er en stor gryte og en god kjøler.

Takk for gode tips, men siden jeg har ca 12 tommeltotter og ord "handymann" ikke er å finne i mitt vokalubar trenger jeg å vite hva jeg skal evt gjøre med Meskekar og kjøler.
Finnes det gode tegninger på hvordan man skal lage det? Eller, det jeg tror jeg kommer til å foretrekke, er det noe ferdig, eller veldig enkelt å lage, jeg kan kjøpe? I så fall hvor  :skitbra:

Glad i øl, og ikke fult så glad i å mekke ting  :ilike:
 
Du får kjøpt kjøler fra petit-agentur.no for en tusenlapp. (og hvis du kjøper en så forlanger jeg å få låne den.)
Meskekar med manifold er mye billigere å lage av en kjølebag fra clas med no kobber-rør. Tok meg selv en times tid med intens metallsaging (billig sag hvor taggene røk ganske fort) å få lagd en provisorisk manifold.
 
Helge T skrev:
Du får kjøpt kjøler fra Petit-agentur.no for en tusenlapp. (og hvis du kjøper en så forlanger jeg å få låne den.)
Meskekar med manifold er mye billigere å lage av en kjølebag fra clas med no kobber-rør. Tok meg selv en times tid med intens metallsaging (billig sag hvor taggene røk ganske fort) å få lagd en provisorisk manifold.

Det er kanskje mer hensiktsmessig med en rørkutter i stedet for en metallsag/baufil til denne bruken. Koster godt under en "Flagstad" hos CO og gir rette og pene snitt.
 
Henning1 skrev:
Det er kanskje mer hensiktsmessig med en rørkutter i stedet for en metallsag/baufil til denne bruken. Koster godt under en "Flagstad" hos CO og gir rette og pene snitt.

Rørkutter kan bare brukes for å sage -av- rørbiter, men når man lager manifold så sager man som regel mange snitt nesten halvveis gjennom røret (se tilfeldig bilde fra Google):

3245181950_d6ff4b0414.jpg


Ja, det er litt slit, men det blir bra!  :yes:
 
Tilbake
Topp