Noen tanker rundt "juksepils"

Jeg brygga en "juksepils" i mars, altså en øl med pilsmalt, litt munchen og et hint hvete, men gjæret med ale-gjær (Safale-05) på 17 grader. På bryggedagen kokte det elendig og jeg mistenkte at jeg hadde alt for liten avdamping. Jeg kokte på komfyren og da må lokket være halveis på til tider for å få god kok. Gjæringa gikk supert, gjæret fint ned fra 1044 til 1011.
Da jeg tok av lokket for å flaske kom imidlertid en lukt som fikk de i stua til å snu seg mot kjøkkenet. Det luktet svovel og selv om lukta gikk fort over og ølet smakte relativt greit så trodde jeg nok at dette havnet i vasken til slutt.

Nå har ølet stått og karbonert og fått en uke på 4 grader og jeg tok mot til meg å prøvde en flaske. Den smakte....bra! God humlesmak og kun en liten bismak av korn og gress. Ølet er ikke klart, men det kan jo gå seg til etter noen uker til i kjøleskapet.

Hva har skjedd? Burde ikke DMS kjennes ganske merkbart? Nå er vell ølet "berget" og vil kun bli bedre mot sommeren?
 
Svovel er ikke dms om du har hatt litt for dårlig kok så kan svovelforbindelser bli med i vørteren. Gjæren rydder som regel opp i dette ved litt tid
 
Tilbake
Topp