Nøgne Ø God jul og Gonzo Imperial Porter

2 øl eg likar veldig godt.
Nokon her som har oppskrift på Nøgne Ø God Jul og Gonzo Imperial Porter?
 
Jeg vet ikke om Gonzo Imperial Porter sin oppskrift, men vet at Nøgne Ø er flinke til å dele oppskrifter. Du får gjerne spørre dem :).
 
Oppskrift og oppskrift, brygg en porter på 9,5 %, smak dem side om side og så ser du hva forskjellene er og hva du kan eller bør justere  ;)

Dette høres kanskje flåsete ut, men det er den eneste måten å gjøre det på. Samme oppskrift på to ulike bryggerier vil alltid smake markant anerledes. Du vil fram til en oppskrift som smaker som Gonzo på _ditt_ oppsett, ikke en som smaker som Gonzo på en annens oppsett. Det er alltid gøy å kaste oppskrifter fram og tilbake, ikke minst etter NM, men den litt triste sannheten er at de er bortimot ubrukelige når det gjelder å duplisere en annen hjemmebryggers eller et annet bryggeris øl.

Lær deg ditt eget oppsett og hvordan ulike råvarer smaker når du brygger på ditt oppsett. _DA_ kan du virkelig begynne å duplisere de ølene du liker aller best. Men da har du antakelig også kommet så langt i bryggingen at ølet ditt blir _bedre_ enn de kommersielle ølene som du liker best.

Vennlige hilsener Joakim, som begynner å slippe opp for kommersielle øl som han setter noe særlig pris på. Bortsett fra lambik ;)
 
Oops, jeg så ikke at denne lå i underkategorien "Oppskrifter"! Da var det kanskje litt vel surmaget av meg å påpeke hvor unyttige det egentlig er å snakke om oppskrifter!

Hehe. Vel, jeg står for uttalelsen, men får vel heller da la være å poste i denne underkategorien :)
 
Jeg er enig med joques i at det ikke nødvendigvis er et poeng i å forsøke på å klone andres øl, særlig hvis man ikke har stor erfaring med hvordan ingredienser oppfører seg i ens eget bryggeri, men jeg mener det definitivt er nyttig å studere andres oppskrifter hvis man vil lære om hvoran forskjelige øltyper produseres. Jeg liker godt å se på andres oppskrifter, men jeg har aldri brygget on oppskrift fra andre uten å gjøre endringer som jeg mener vil passe bedre for meg.
 
at ølet ditt blir _bedre_ enn de kommersielle ølene som du liker best.
begynner å slippe opp for kommersielle øl som han setter noe særlig pris på

Ganske spenstige uttalelser fra Joques det her :) Med alt det snadderet som finnes der ute synes jeg det er rart at noen kan "gå lei". Blir virkelig hjemmebrygget så til de grader kjempegodt etterhvert? Dette er jo lovende nyheter, og jeg gleder meg til jeg får så mye erfaring.

Er dette en vanlig holdning blant erfarne hjemmebryggere? Og Joques, hvor lenge har du brygget, og hvor lang tid går det før jeg får redusert polregninga mi? (Den har forsåvidt allerede begynt å redusere seg, i og med at jeg får levende øl rett fra kjelleren. Men jeg mangler litt på å få til et øl som slår meg i bakken..)
 
Hjemmebrygget øl blir så til de grader kjempegodt etter hvert, ja :) 

Jeg har brygget i drøyt seks år nå. Det er vel de siste to årene at jeg har vært ordentlig objektivt fornøyd med ølet mitt. Men det er ingen grunn til at det skal gå så lang tid, hvis man bare tar inn over seg to ting som vil forbedre 90 % av hjemmebryggede øl:

A: Renhold og desinfisering. Alt som er i kontakt med kald vørter og øl, må jevnlig renses grundig med et alkalisk rensemiddel (type stoutrens eller lut eller lignende). Ellers bygger det seg opp avleiringer av proteiner og gønk som vil skape infeksjon lenge før de faktisk er synlige. Det holder altså ikke med desinfisering. Først må det renses. Så må det desinfiseres. Det er to helt forskjellige prosesser.

B: Gjæringskontroll. Pitche riktig mengde frisk gjær, tilsette riktig mengde oksygen og så gjære kontrollert på riktig temperatur.

...og så har jeg selv slitt litt med oksidering på fatølene mine i det siste. Men det tror jeg ikke er så vanlig problem.

Men får du 100 % kontroll på de to hovedpunktene, er det ingen grunn til at du ikke skal klare å brygge øl som er like godt som, eller bedre enn, ølet du kjøper på polet.
 
OlavE skrev:
Nokon her som har oppskrift på Nøgne Ø God Jul og Gonzo Imperial Porter?
For å rykke tilbake til start: :)
Ingrediensene i God Jul står på flaska, og Gonzo Imperial Porter på hjemmesiden til Flying Dog Brewery.
Begge oppgir IBU, OG (i grader plato) og alkoholprosent, så du kan regne ut FG, og begynner da å ha endel håndfast å prøve ut ifra.
Kanskje lurt å prøve å kjenne etter hvilke smaker du liker, og se på hvilke av ingrediensene som kan gi slike egenskaper til ølet.

Det skal nok godt gjøres å få et likt øl, men sjansen for å ende opp med noe godt er jo absolutt til stede! :)

Ellers får du også opp noen tidligere forsøk på google-søk etter "Gonzo Imperial Porter clone"
 
joques skrev:
A: Renhold og desinfisering. Alt som er i kontakt med kald vørter og øl, må jevnlig renses grundig med et alkalisk rensemiddel (type stoutrens eller lut eller lignende). Ellers bygger det seg opp avleiringer av proteiner og gønk som vil skape infeksjon lenge før de faktisk er synlige. Det holder altså ikke med desinfisering. Først må det renses. Så må det desinfiseres. Det er to helt forskjellige prosesser.

Hvor jevnlig er dette? Kan Sterkrens fra Petit ikke brukes? (Den er vel ikke alkalisk, men basert på fosforsyre). Kan klorin brukes? Jeg har hatt et par gjenstridige flekker med krausenavleiringer, da fylte jeg ballongen med sterk klorinblanding til alt var oppløst, så skylte jeg i timesvis etterpå, satte bare dunken inn i dusjen med slangen ned i bunnen. Før brygging desinfiserte jeg på nytt med Sterkrens blandet i forholdet 1 teskje til 10 liter vann.
 
Nei. Sterkrens er et desinfeksjonsmiddel, ikke et rensemiddel. Samme firma lager Stoutrens, som er et alkalisk rensemiddel. Først rense med alkalisk, så skylle godt med vann (men timevis er kanskje litt overkill :) ), så bruke et syrebasert desinfiseringsmiddel.

Et syrebasert desinfeksjonsmiddel som Sterkrens eller StarSan eller Iodophor eller lignende vil ikke klare å løse opp avleiringer. De tar bare bakteriene som sitter på overflaten, og lar alt det andre i fred.

Klorin fungerer kanskje til en viss grad, mer usikker på den.

Men nå er vi veldig langt borte fra det opprinnelige temaet her :)
 
Dalaker skrev:
at ølet ditt blir _bedre_ enn de kommersielle ølene som du liker best.
begynner å slippe opp for kommersielle øl som han setter noe særlig pris på

Ganske spenstige uttalelser fra Joques det her :) Med alt det snadderet som finnes der ute synes jeg det er rart at noen kan "gå lei". Blir virkelig hjemmebrygget så til de grader kjempegodt etterhvert? Dette er jo lovende nyheter, og jeg gleder meg til jeg får så mye erfaring.

Nå vil ikke jeg på noen måte framstå som verdensmester, jeg har brygget bare i underkant av ett år og har tonnevis igjen å lære. Men at hjemmebrygg kan måle seg med kommersielle øl kan jeg skrive under på. Jeg kjøper mye rart, både fra Polet, Bolaget og butikker med godt utvalg, men jeg synes faktisk mitt øl er like bra/bedre enn mye av dette. Det er jo mulig jeg er håpløst partisk, selvfølgelig. ;D
Min erfaring så langt, er at den største ulempen med å drive med brygging er at det er nedtur å gå på puben!
 
Jeg har samme erfaring som Dag. Partiskheten går nok heller på å se på de litt mindre heldige bryggene som unntakstilfeller, men også de har vært drikkbare. Ingen infeksjoner så langt, og ingen fæle bieffekter av at jeg alltid har brukt klorin til desinfisering.
 
Nå, etter å ha brygget selv i snart 3 år, kjøper jeg omtrent aldri øl på butikken lengre.  På polet henter jeg av og til noen få flasker, men mest for å hente inspirasjon til å prøve nye ting.  Synes selv at mine øl er like gode som de jeg får på polet, og det gjør de fleste av de som får smake hos meg også.  (Eller er de bare høflige og usedvanlig gode til å juge?)  Har i det siste fått noen flasker hos andre hjemmebryggere, og det bare forsterker mistanken - det er ikke så vanskelig å brygge like godt øl som "proffene".  Må ikke glemme at vi har en kolossal fordel - vi behøver ikke skjele til bunnlinjen i regnskapet når vi skal brygge....

Det eneste vi sannsynligvis aldri vil klare å få til like godt som de store er lett industripils a la Budweizer & co.  Men hvorfor skulle en overhodet prøve?
 
Dette er småstilig lesning. Jeg kan forsåvidt tro det utifra de to bryggene jeg har gjort ferdig så langt. De smakte godt som bare juling (synes jeg), bedre enn butikken i det minste. Jeg har et mål om at 2009 er det året der jeg slutter å kjøpe øl på butikken.  :skitbra:

Men jeg hadde på en måte et inntrykk av at proffene på Nøgne Ø og i Belgia og andre steder var i en egen klasse, og at mitt hjemmebrygg kanskje kunne havne en plass langt over butikkølen, men fortsatt ikke helt på topp. Utifra det jeg har lest her i dag har jeg bare enda mere lyst til å brygge. Det dumme er at det tar tid å gjære ut og drikke øl, skulle gjerne hatt bryggedag hver lørdag :yes:
 
Trygve skrev:
(Eller er de bare høflige og usedvanlig gode til å juge?) 

Høflighetsløgner gir jeg klar beskjed om at de kan holde for seg selv og at jeg ikke bryr meg om hva de synes,
harde ord men det hjelper på ærligheten deres.
 
Å jo da, du kan brygge like godt øl som både Nøgne Ø, Westmalle, Chimay, Ølfabrikken og Flying Dog. Ikke noe problem i det hele tatt. Så lenge du setter deg ordentlig inn i prosessen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Trygve skrev:
(Eller er de bare høflige og usedvanlig gode til å juge?) 

Høflighetsløgner gir jeg klar beskjed om at de kan holde for seg selv og at jeg ikke bryr meg om hva de synes,
harde ord men det hjelper på ærligheten deres.

Jeg har hele tiden hatt én venn som ga klar og ærlig beskjed om hva han syntes om ølet mitt. Alle andre sa bare at det var godt uansett, men det var han ene som pushet meg videre :)
 
joques skrev:
Jeg har hele tiden hatt én venn som ga klar og ærlig beskjed om hva han syntes om ølet mitt. Alle andre sa bare at det var godt uansett, men det var han ene som pushet meg videre :)

Dette er et godt poeng. Det er bra at man ikke bare klapper hverandre på ryggen og sier alt er godt og fint, men kommer med konstruktiv kritikk. Det er selvsagt bbest å være saklig, og ikke alltid for bastant, og også å fremheve det positive i ølet man smaker, men jeg stoler ALDRI på kompiser jeg vet ikke egentlig har skikkelig peiling på øl når det gjelder positiv smakskritikk. Det er selvsagt hyggelig å få ros, men det har ikke fått meg til å brygge særlig mye bedre øl.
 
Jeg har holdt på i bare fire fem brygg men fikk til en snasen pils nå tidlig i vår som jeg har fått mye skryt for, og jeg føler jeg har ærlige folk blant venner og familie. Men, jeg har noen få flasker igjen, og jeg kunne tenkt meg en _kvalifisert_ mening... Kanskje du kunne tatt på deg den tunge oppgaven å konsumere en av disse, Gahr? I så fall stikker jeg gjerne innom med en liten brun en eller to :)
 
Joda, det skulle vel la seg gjøre. Med Guds hjelp går det nok ned! ;D Sender deg en PM i morgen.
 
Tilbake
Topp