Nøgne Ø God JUL

Okei takker:)

Er det sånn at et juleøl med denne maltsammensetningen helst bør ha en høy FG/ høy restsødme/kropp for å bli bra? jeg tenker siden jeg bommet med ca. 15 G enheter. Det ble jo ganske stivt med over 9 %. Jeg satte også en 7F sinterklaas samme uken. der bommet jeg også med et par grader på meskingen pga. termometeret, men det ølet ble godt drikkende.
 
Ja, du burde hatt en høyere FG
tror ikke mesketemp. alene er grunnen til den høye utgjæringen
 
Om du nylig har brygget hadde eg heller satset på å la den stå til neste jul. Jeg brygget min I januar (februar? ) og først nå synes jeg at den begynner å nærme seg det den bør være. Har vel og Vært en del av kritikken fra 'ølkritikere' på div juleøl tester at de har kjørt god jul ut til salg for tidlig.
 
Jeg tok en ny smaksprøve i går kveld, det er nok den røkte malten som preger ølet altfor mye, sikkert på grunn av en for lav sødme. Dette blir nok lagret lenge ja...
 
Jeg tok en ny smaksprøve i går kveld, det er nok den røkte malten som preger ølet altfor mye, sikkert på grunn av en for lav sødme. Dette blir nok lagret lenge ja...

Har samme erfaring. Har brygget denne 2 ganger etter 2008 oppskrift og en gang med farmhouse-gjær. Er ikke i nærheten av originalen, kommer til å kutte ned på røykmalt og sjoko og røstet. Evt bare ta de med i skyllinga.
 
Tilbake
Topp