Nøgne Ø selvbryggekit?

Noen som har erfaringer med disse? Er de bra? Trenger jeg noe mer?
http://www.nogne-o-shop.no/products/starter-kit-complete
Eventuelt gode alternativer i samme prisklasse? Er lysten på å begynne å lage øl selv men vil gjøre det relativt billig i første omgang. Vil prøve meg på ei lett IPA først og fremst, evnt ei god pale ale med mye humlesmak. Små batcher på 4-5 liter tror jeg er greiest i begynnelsen. Jeg bor slik til at jeg er avhengig av nettbutikk for kjøp av utstyr og råvarer.

Håkon

Jepp, jeg har god erfaring
eneste minuset er prisen

Derfor skal jeg sette en større batch av portern deres nå til uka da jeg skal kjøpe råvarer på Bryggselv,
men den ble veldig bra fra 4L kittet dems ifjor

Prisen på hva er høy? Råvarer eller kit'et?

Jeg syntes det var en grei pris som inngangsbillett. Jeg har tomflasker, men mangler alt annet bortsett fra pågangsmot. ;)

Jeg syntes kittet dems er dyrt
Det blir en høy halvliters pris sammenlignet med andre start kit

Hva med et Europris sett, både billig og helt grei smak.... Supert til å starte med.

La settet gjære i 3 uker. Ha sukker lake i karet istedenfor på flaske. Bruk lengre tid på carbonering. så for du et greit resultat som førstegangsbrygger/tester

du trenger kun kitt, 2 kg sukker, hevert og to dunker
Det hele kommer på under 500...

flasker korker korkemaskin kommer utenom, bare vær obs på at om du velger korkemaskin fra Europris må du ha høy tut på flaskene... ellers må du bruke skrukorker eller ha en bordmodell.

Du kan bruke klor til flaskevask, 1,5 dl på 10 l vann. og minst 5 min oppi. tips: bruk gjærings kar til flaskevask etter du har stukket om ølet då får du plass til flere. Bare husk å skylle godt...

Det første jeg handlet inn som ikke Europris hadde var flasketre og flaskespyler.
Men hadde jeg visst bedre da, hadde jeg kjøpt tappekraner til dunkene, flaskefyller, starsan og flaskevasker(starsan) også.

Lykke til

Er ikke så sikker på om det blir så veldig mye billigere. men lag deg en handleliste hvis du har europris i nærheten, stikk innom og se om du finner:
Hevert
hydrometer
Hydrometertestglass (200ml målesylinder)
ballongrens (klor kan også brukes)
Håndkorker (denne er igrunn elendig! men den er billig!)
korker
Termometer (kanskje har du et steketermometer du kan bruke?)
gjærlås (det går ann å bare bruke alu-folie også. Det gjør jeg.

Du kan også spare litt på å kjøpe en billig plastdunk der og gjære ølet i den. Men den er på ingen måte så stilig som glassballong.

Du må uansett kjøpe inn korn  hvis du tenker å brygge allgrain og gjær og humle. Da kan du f.eks kjøpe på bryggeland og kjøpe glassballong i samme slengen:
http://bryggeland.no/5-liter-glassballong-flaske.html
Du kan muligens spare deg noen hundrelapper?
Søk opp basicbrewing på youtube og se filmene deres om smal batch brewing. Der finner du også oppskrifter.
http://brooklynbrewshop.com/instructions finner du en kort og snerten video som tar for seg basics for små batcher. :D

Så vil en del påstå at det er minst like lett å lage 20L som 5L. Og det stemmer nok, men ikke la det stoppe deg fra å starte. Small batch brewing var noe av det som fikk meg til å fortsette med brygging etter at jeg hadde ALT for liten plass når jeg flyttet. Gøy er det også, selv om det bare blir et par 6packs. :)

Men om du ønsker å starte med 20L og plassen ikke er noe problemer for deg, så anbefaler jeg samme pakken, bare en gjæringsbøtte  fra europris evt. bryggeland/bryggselv i stedet for 5L glassballong, og prøv deg på ekstraktbrygg.

Du kan jo bare kjøpe det Kittet fra NØ
også kan du kjøpe deg et større gjæringskar neste gang
Kan godt tenkes jeg hadde gjort det samme selv

Tror ikke jeg tar veldig mye feil med at de fleste her inne startet med kit brygg fra europris.... (ol)

Det tar omtrent like lang tid å lage 20 liter som 4 liter. Mulig du vil ønske å steppe opp om en stund. Jeg ville kjøpt utstyr som lager rundt 20-25 liter.

første brygget mitt var en muntons continetal pilsner, den kosta vel ca 200 kr.
en gjæringsdunk, hevert og hydrometer var alt jeg kjøpte. ble ikke 400kr engang det.
brukte 1,5 liters brusflasker og karbonerte med sukker rett i flaska.
ble helt greit, bortsett fra at jeg gjæra på badet, altfor varmt (aldri mer).

Første jeg begynte med var en 30 L gjæringsbøtte + Flasketappeutstyr fra brygging.no
http://www.brygging.no/public/pics/produktbilder/DSC_0087.JPG

Jeg startet selv med et tilsvarende sett fra Brooklyn Brewshop, kjøpt fra Bryggeland. Ser ikke at de har dem inne nå...

For meg var dette en god, og spennende start, rett på all-grain, uten at jeg trengte noe "spesialutstyr".

Så er jeg ikke helt enig i at det er like lett, eller tar samme tid, å brygge 20l som 4l. Småbatcher kan brygges på kjøkkenutstyr de fleste allerede er i besittelse av; De aller fleste har en gryte som tar 7-8l, og kjøling kan gjøres med gryten nedsenket i kaldt vann og litt røring. Et minstekrav til 20l batch er en gryte som tar 30l+, og gjerne en kjølespiral eller annet for effektiv kjøling. Da løper fort innkjøpene opp i en tusenlapp eller to.

For en som er helt fersk, men interessert i å prøve, vil jeg utifra egen erfaring anbefale et kit for minibatch. Også dette settet kan brukes flere ganger, fortsatt på grunnleggende kjøkkenutstyr, med relativt beskjedne ingredienskostnader for de påfølgende batchene.

Men OBS! OBS! Brygging er vanedannende! ;)

Tilbake
Topp