Norbrygg arrangerer dommerkurs - høsten 2011

Er det noen blivende øldommere (eller andre ølglade) som vil møtes fredags kveld i Trondheim over litt mat eller øl?
 
Tusen takk til kursholdere og medhjelpere for et glimrende øldommerkurs i Trondheim! Veldig bra gjennomført!
 
Jeg hadde tenkt å dra i gang en slags smaksmessig studiesirkel rundt dommerutdanningen, og tenkte tirsdag 29. nov kl 1930 hos meg på Sverresborg i Trondheim som en start. Det er noe som burde kunne gjentas ca ukentlig frem mot eksamen i februar, men jeg håper å slippe å holde alle hjemme hos meg.

Rammen rundt det hele ser jeg for meg som 5-6 personer som treffes og smaker på 6-8 øl som serveres blindt (bortsett fra den som ofrer seg for å servere). Så smaker man og fører dommerprotokoll i stillhet, og deretter tar vi en plenumsrunde og leser fra dommerskjemaene og diskuterer og lærer av hverandre. Det er veldig relevant å smake på typiske øl i øltypene som er eksamensrelevante, og dessuten er hjemmebrygg med større og mindre feil også nyttig å blindsmake på i fellesskap.

Dersom det er noen som vil være med, så send meg mail på anders@geekhouse.no innen lørdag. Dersom det melder seg veldig mange, så snurrer vi heller i gang flere slik 'smakssirkler' - jeg skal forsøke å sette folk i kontakt med hverandre. Det er ikke nødvendig at det er de samme som treffes hver gang, men det er en fordel at det ikke er for stor variasjon i deltakere fra kveld til kveld.

Jeg har fisket etter flasker etter juleølkonken, og i så fall har vi også dommerskjemaene fra konkurransen. Ellers ser jeg for meg en miks av kommersielle øl og hjemmebrygg.

Hvem blir med til tirsdag? Personer som er med på denne runden av dommerutdanning prioriteres, men det er alltid plass til en erfaren øldommer, og vi fyller evt opp med andre interesserte dersom det er plass.
 
Godt initiativ fra Anders, restølet fra juleølkonkurransen er reservert til dere.

Har sendt Anders emailadressene til de på dommerkurset som er bosatt i Trøndelag, så han kan kontakte dere direkte.
Før gjerne opp meg også, selv om jeg trolig vil slite med å komme på tirsdagskveldene, ihvertfall så "tidlig". Kan ikke komme til uka.
 
Kjempegodt tiltak. Jeg kan nok ha noen smakskvelder hos meg, men det blir dessverre ikke noe før til nyåret..
 
Jeg tok dommerkurset i Trondheim ettersom jeg var opptatt den helgen kurset ble arrangert i Oslo. Jeg inviterer gjerne interesserte til en smakskveld hos meg dersom det er interesse for dette blant Oslo-dommerkandidatene. Jeg ser for meg omtrent det samme opplegget som Anders har invitert til i Trondheim. Alternativt kan vi jo møtes på et utested, men da blir det kanskje mer problematisk å smake på hjemmebrygg, noe som jo er litt av poenget.

De som er interessert kan ta kontakt med meg på tom.young@mac.com, så kan vi se om vi finner en passende dag.
 
Vi som var på kurset i Oslo har allerede hatt et par samlinger. Første samling hadde tema pils og lys lager, andre bayer og juleøl. Å møtes på et utested prøvde vi første gangen, uten at det var noe særlig vellykket. Nå er planen å vente til etter jul, for førjulstida er stort sett travel for de fleste. Skal sørge for at du havner på maillista neste gang.

Det har også vært litt prat på å få tak i noen smakssett, for å få smakt på øl med kjente feil. Jeg synes ihvertfall det er nesten umulig å kjenne igjen diacetyl og andre smaker uten å ha fått dem isolert. (Jeg forstod det slik at dere fikk gjort dette på kurset i Trondheim.)
 
gustavf skrev:
Jeg synes ihvertfall det er nesten umulig å kjenne igjen diacetyl og andre smaker uten å ha fått dem isolert. (Jeg forstod det slik at dere fikk gjort dette på kurset i Trondheim.)
Hestedosen med diacetyl på dommerkurset i Trondheim sitter nesten igjen enda ;D Jeg synes at jeg hadde et godt læringsutbytte av feilsmakene.
 
"Lads'n Laidis!" :biersmile:
Drister meg til en en liten etterlysning vedrørende mulig dommerkurs i Bergen.
- Har det ærverdige styre drøftet mulighetene for å opplyse, oss som lever i det ytterste mørke, om mulighetene for å sette opp ett dommerkurs her i vest?
Tilbudet om kursrom står fortsatt ved lag, men tiden frem mot sommer og sol fylles fort opp med planlagte bryggerøkter, ølfestivaler, kvinnfolk, seiling og andre pengesluk så om kommiteen for "krus & chonpheransier" har muligheter for å besvare hendvendelsen med et utvetydig tja, nja, muligens, ja eller nei (stryk det som ikke passer) og et par ønskedatoer så kan (om man ønsker) jeg sette igang prosessen med booking av lokaliteter & saltstenger?
Hadde vært trivelig om dette kunne kommet i stand før høstens Bjorleik sånn at de nyvaskede dommerspirer fikk anledning til å utøve sin ervervede chompetainsè i det høyværdige arrangement i huset hvor den noble gentlemansschport dobbeltsculler med styrmann samles.

Schåll!
Hans O.
 
HansOB skrev:
"Lads'n Laidis!" :biersmile:
Drister meg til en en liten etterlysning vedrørende mulig dommerkurs i Bergen.
- Har det ærverdige styre drøftet mulighetene for å opplyse, oss som lever i det ytterste mørke, om mulighetene for å sette opp ett dommerkurs her i vest?
Tilbudet om kursrom står fortsatt ved lag, men tiden frem mot sommer og sol fylles fort opp med planlagte bryggerøkter, ølfestivaler, kvinnfolk, seiling og andre pengesluk så om kommiteen for "krus & chonpheransier" har muligheter for å besvare hendvendelsen med et utvetydig tja, nja, muligens, ja eller nei (stryk det som ikke passer) og et par ønskedatoer så kan (om man ønsker) jeg sette igang prosessen med booking av lokaliteter & saltstenger?
Hadde vært trivelig om dette kunne kommet i stand før høstens Bjorleik sånn at de nyvaskede dommerspirer fikk anledning til å utøve sin ervervede chompetainsè i det høyværdige arrangement i huset hvor den noble gentlemansschport dobbeltsculler med styrmann samles.

Schåll!
Hans O.



+1
 
HansOB skrev:
Tilbudet om kursrom står fortsatt ved lag, men tiden frem mot sommer og sol fylles fort opp med planlagte bryggerøkter, ølfestivaler, kvinnfolk, seiling og andre pengesluk så om kommiteen for "krus & chonpheransier" har muligheter for å besvare hendvendelsen med et utvetydig tja, nja, muligens, ja eller nei (stryk det som ikke passer) og et par ønskedatoer så kan (om man ønsker) jeg sette igang prosessen med booking av lokaliteter & saltstenger?

Fokuset for dommerutdanning i vinter har, stort sett, vært å få på plass nok folk som kan være med å dømme under NM i vår. Av litt ulike grunner, kommer bedømminga av NM til å skje i Kristiansand, Oslo og Trondheim. Det er helt klart et mål å arrangere dommerkurs i Bergen også, men det kommer neppe til å skje noe før vi er ferdig med NM i slutten av mars og har fått hodet over vannet igjen etter det.
 
Om det blir øldommerkurs i Bergen (eller på Voss), så vil jeg gjerne være med. Reiser gjerne lenger for å få med meg dette og... :yes:

mvh Jon Gjerde
 
Regner også med at vi som ikke har hatt anledning til å være med på de tidligere avholdte kursene kanskje får en mail når et evt nytt kurs blir satt opp?
 
jon gjerde skrev:
Om det blir øldommerkurs i Bergen (eller på Voss), så vil jeg gjerne være med. Reiser gjerne lenger for å få med meg dette og... :yes:

mvh Jon Gjerde

Tenker det er 4-5 stykker fra Krokeide Aktiebryggeri som blir med også....?
 
Trygve skrev:
jon gjerde skrev:
Om det blir øldommerkurs i Bergen (eller på Voss), så vil jeg gjerne være med. Reiser gjerne lenger for å få med meg dette og... :yes:

mvh Jon Gjerde

Tenker det er 4-5 stykker fra Krokeide Aktiebryggeri som blir med også....?

Hadde meldt meg til tjeneste jeg også....
 
Tilbake
Topp