Norbrygg Oslos flaskekonkurranse høsten 2023. Tema: Belgisk

… så den Belgiske angret du Bittert på, og Bitteren hadde smak av en Belgisk Dobbel.
Har du vurderte å kutte ned på drikkinga mens du brygger ?
Klem M
Nja - kanskje jeg skulle slutte å brygge mens jeg drikker?

Sannheta er faktisk - tru det eller ei:) - at jeg aldri drikker mens jeg brygger. Og jeg brygger heller aldri mens jeg drikker. Dette er krevende å få til, men med litt tight time management går det.
 
Nja - kanskje jeg skulle slutte å brygge mens jeg drikker?

Sannheta er faktisk - tru det eller ei:) - at jeg aldri drikker mens jeg brygger. Og jeg brygger heller aldri mens jeg drikker. Dette er krevende å få til, men med litt tight time management går det.

Så du bruker altså hele tia på å enten brygge eller drikke? :D
Jeg syntes det er veldig koselig med ‘en øl mens jeg brygger, og tror det hjelper, men venter til etter meskinga
 
Så du bruker altså hele tia på å enten brygge eller drikke? :D
Jeg syntes det er veldig koselig med ‘en øl mens jeg brygger, og tror det hjelper, men venter til etter meskinga
hehe - noen er gode på kunsten å lese mellom linjene;).

Greia er at jeg surrer nok når jeg er edru - så jeg trenger ikke å jekke opp det nivået med en øl:).
 
Da er neste OM-runde innleda. Her skal ting gjøres ordentlig fra starten av, for jeg vil nødig få så mye deprimerende lesestoff i fanget en gang til:(. Så altså: Jeg har dehydrert (!!!!) en pose Lallemands Abbaye (ja, innholdet i den, altså) og satt en starter på den, og så har jeg kverna malt til en halv batch med det som har alle utsikter til å bli verdens beste øl.

Du har ikke tenkt at du kanskje behandler gjæra di litt for godt til belgisk og gjærer for lavt,- jeg mener hvis tilbakemeldingene er for lite fenoler /belgisk preg?..
 
Du har ikke tenkt at du kanskje behandler gjæra di litt for godt til belgisk og gjærer for lavt,- jeg mener hvis tilbakemeldingene er for lite fenoler /belgisk preg?..
Nei, jeg har oppfatta at det heller er sånn at du forskyver balansen mot fenoler når du gjærer lavt. Og jeg kan ikke fordra det alkoholstikket mye belgisk øl har, og det kommer fort snikende med høyere temperatur. Men jeg kunne jo prøve med en delt batch.
Jeg enig med @Finn Berger i å dele opp Lys sterk belgisk i Tripel og Golden strong. De er såpass forskjellige at det er på tide
Jeg veit ikke om jeg har ment å dele opp typen. De overlapper såpass mye at jeg ser grunnen til å slå dem sammen. Det jeg tenkte på, var at når man har slått dem sammen, så blir det ganske breie spektre av noen parametere. Så da håper jeg dommerne tenker på det. For å sitere fra det BJCP skriver om bruken av retningslinjene deres : Guidelines ... are not meant to be rigorously-applied specifications that are used to punish slightly unusual examples. They are suggestions, not hard limits. Allow for some flexibility in judging so that well-crafted examples can be rewarded.
 
Nei, jeg har oppfatta at det heller er sånn at du forskyver balansen mot fenoler når du gjærer lavt. Og jeg kan ikke fordra det alkoholstikket mye belgisk øl har, og det kommer fort snikende med høyere temperatur. Men jeg kunne jo prøve med en delt batch.

Jeg tenker på det du selv har skrevet om den gjæra du bruker, at du får den veldig clean og kan til og med brygge IPA med den. Da er det kanskje noe "mer" dommerne søker..?
 
Jeg tenker på det du selv har skrevet om den gjæra du bruker, at du får den veldig clean og kan til og med brygge IPA med den. Da er det kanskje noe "mer" dommerne søker..?
I en IPA/NEIPA er det veldig mye humle som skygger over gjærkarakteren, mens den får dominere i en lys belgier. Så jeg har ingen vanskeligheter sjøl med å identifisere de belgiske ølene jeg har brygga med B48 som belgiske - men de er ganske snille belgiere, for å si det sånn:). Og det tenker jeg at en belgier må få lov til å være.
 
Det nærmer seg deadline. Husk å melde deg på, og at det er mulig å levere inn flasker/bokser enten under ølsmakekvelden førstkommende fredag, eller påfølgende mandag. Flere detaljer i konkurransetråden det er lenket til i forrige innlegg.
 
Noen som kunne tenke seg å være kurer for et par flasker? Sender isåfall i posten til vedkommende + et par "takk for bryet" flasker. Kontakt meg på pm om det er aktuelt.

Edit: ordna seg
 
Sist redigert:
I dag er siste frist for å levere inn øl til konkurransen. Jeg er i bakgården Drammensveien 43 fra kl 17 til 19 (eller til siste bidrag er levert). Da vil jeg også registrere mottak av de flaskene som ble levert inn på fredag - bekreftelse kommer automatisk på epost.
 
Da er bedømmingen over, og vi har kåret tre vinnere som blir premiert med gavekort fra vår samarbeidspartner Strømmen Hjemmebrygg på henholdsvis 1500 kr, 1000 kr og 500 kr.

Diplomene blir delt ut på Klubbmesterskapet fredag 3. november. Vinnerne kontaktes ang. gavekort.

  1. plass: Jens Erik Jacobsen med ølet BY BONDE ØL (saison)
  2. plass: Finn Berger med ølet Blondie (belgisk blond)
  3. plass: Brynjar Sandvoll med ølet Fet blond (belgisk blond)
Vi gratulerer! Takk også til dommerne.

Dommerskjemaer kan lastes ned her:

 
Sist redigert:
Veldig moro, første gang jeg deltar på konkurranse. Er veldig fornøyd med resultatet, bedre enn ventet. Visste om et par feil selv, så svært fornøyd utfra det. Er dog et par kommentarer jeg ikke klarer å tyde umiddelbart, får åpne en boks av den i kveld og se om det hjelper på. Gratulerer til vinnerne
 
Ja som vanlig er det jeg kunne lese av dommerskjema veldig motstridende både blant dommerne og min egen oppfatning
 
Takk til dommerne - jeg synes dommerkommentarene var gode, og jeg opplever poengnivået som rimelig:). Men ikke alle kommentarene var like lette å tyde, sjøl ikke for en gammel lektor med mange års erfaring med tolking av håndskrevne elevbesvarelser ;) .

Ergerlig at de flaskene var de to siste. Nå får jeg ikke gleden/nytten av å smake ølet opp mot kommentarene. Skulle gjerne sjekka det med tyggis - det har jeg faktisk aldri kjent. Eller jeg har kjent det som noe annet.

Navnet på ølet ser litt besynderlig ut. Jeg har da ikke kalt det noe annet enn Blondie:)?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp