Men en god debatt ble det jo
Nei, jeg synes egentlig ikke det. Jeg synes det ble en ganske dårlig debatt om et totalt misforstått utgangspunkt for hva Norbryggs konkurranser handler om. Det hadde vært kledelig om du satte deg ørlite inn i det du kritiserte, før du la bredsida til og fyrte på alle kanonene.
Kort oppsumert: Norbryggs flaskekonkurranser er konkurranser i
håndverket å brygge. Ikke kreativitet.
Leser på Norbryggs dommerskjema at deres øldommere skal gi høyest score på det ølet som ligner mest på det de har smakt før og som allerede finnes I hyllene på polet!
Helt feil. Dommerskjemaet er et hjelpemiddel i gjennomføring av konkurranser og en metodikk for å gi poeng. Du begynner allerede her med å blande dommerskjema, regelverk og typedefinisjonene. Eksempelølene er typedefinisjonene som akkurat det, eksempler. Du får det til å høres ut som det er snakk om en klonekonkurranse, men det er det altså ikke. Det handler om å forstå, tolke og å brygge i en tradisjon og en øltype.
Det er faktisk ikke et eneste bedømmingskriteria på dommerlista som tar stilling til om dommmeren mener ølet smaker bra.
Det er vel stort sett ikke noe annet enn det, med unntak av det som går på utseende. Riktignok dømmes ølene i Norbryggs konkurranser ut fra typer, men i bunn og grunn handler det jo om at det ikke er store feil eller infeksjoner, balansen er riktig, ølet har kompeksitet osv.
Riktignok finner du ikke særlig mye rom for dommernes personlige smak, men det er jo tross alt umulig å bygge konkurranser rundt.
Bare hvor typisk det er for "stilen" (i.e. hvor mainstream det er).
Riktig. Her har du faktisk forstått noe. Den eneste setningen i innlegget ditt som ikke ser ut til å være en misforståelse.
Hjemmebrygging vant frem nettopp fordi det industrialiserte ølet ble for lite variert.
Folk brygger av alle mulige grunner. Du kan ikke generalisere på denne måten, og for min egen del kan jeg si at det ikke er grunnen til at jeg driver med hjemmebrygging.
Hvorfor folk har begynt å brygge er uansett ikke så veldig interessant i en konkurranse som skal finne ut hvor flinke deltagerne er til å brygge. Om noen begynte å trene fordi de vil gå ned i vekt eller fordi de synes det er morsomt, er ikke så veldig interessant når de stiller opp til halvmaraton. Da måles du på hvor fort du springer.
Og alle "stiler" er eksempler på hvordan innovative (og tradisjonelle) bryggere har veket bort fra hovedveien.
Nei, det mener jeg blir feil. Stilene er representanter for bryggetradisjoner, som riktignok utvikler seg over tid. Noen utvikler seg raskt (som de moderne, amerikanske) og noen sakte (som de tyske). At tradisjoner endrer seg, kan uansett ikke være til hinder for at de beskrives.
Uansett er dette relativt lite relevant for konkurranseformen. Den handler å sette et antall klasser for å ha noe å dømme mot.
Er Nordbryggs dommerskjema en oppskrift som skal uniformere hjemmebryggingen?
Hvor tok du dette fra? Hvis vi ser bort fra at du igjen blander sammen typedefinisjoner, skjema og regelverk.
Ingen hindrer deg i å brygge akkurat hva du vil. Norbrygg har til og med konkurranser der du kan ta med deg øl og få premiering basert på om de som er der liker ølet ditt. Det kalles publikums favoritt. Det er muligheter for å høre hva folk
foretrekker å drikke. Om eksperimentet ditt faller i smak.
Dette er litt som idrett: Det er mange som trener, leker, driver med ymse ballspill eller andre aktiviteter som kan kalles idrett. Men når du kommer til et stadion og skal være med i en konkurranse, så er alt dette redusert til noen begrensede øvelser med klare rammer. Det er ikke lenger noe poeng å være best på 150 meter sprint eller fotball uten offside. Når premiene skal deles ut, så er det til den som kommer først til 100 meter, og fotball har nå en gang offsideregel.
Det er vanskelig å forstå hvordan en konkurranse som du ikke deltar i, og som tydeligvis ikke passer til den tilnærminga du har til brygging, på noen måte skal være et problem.