Norbryggs dommerskjema

Leser på Norbryggs dommerskjema at deres øldommere skal gi høyest score på det ølet som ligner mest på det de har smakt før og som allerede finnes I hyllene på polet! Det er faktisk ikke et eneste bedømmingskriteria på dommerlista som tar stilling til om dommmeren mener ølet smaker bra. Bare hvor typisk det er for "stilen" (i.e. hvor mainstream det er). Det synes å være mere en konkurranse for dommerne om gjenkjenning av stil framfor en konkurranse om godt øl.
Hjemmebrygging vant frem nettopp fordi det industrialiserte ølet ble for lite variert. Og alle "stiler" er eksempler på hvordan innovative (og tradisjonelle) bryggere har veket bort fra hovedveien. Er Nordbryggs dommerskjema en oppskrift som skal uniformere hjemmebryggingen?
 
"Alle" flaskekonkurranser bedømmes mot en stilart, det finnes såkalte publikumsfavorittkonkurranser der folk stemmer på sin favoritt, uavhengig av stilart.

Hvordan skulle et øl bedømmes dersom "godt øl" skulle være et kriterie? Det er vel høyst subjektivt, og man ville vel vanskelig få konsensus i et dommerpanel..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Alle" flaskekonkurranser bedømmes mot en stilart, det finnes såkalte publikumsfavorittkonkurranser der folk stemmer på sin favoritt, uavhengig av stilart.

Hvordan skulle et øl bedømmes dersom "godt øl" skulle være et kriterie? Det er vel høyst subjektivt, og man ville vel vanskelig få konsensus i et dommerpanel..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det skulle bedømmes slik øl har blitt bedømt før Norbrygg utgav sin "stilart" liste. Slik vin, sider og egentlig all annen drikke blir bedømt. Dommerskjemaene har mange av de riktige elementene (aroma, farge, smak, fylde etc...), men svikter I kriteria når bedømningen ender opp I å premiere uniformitet og stillstand (kreativitet mangler forresten på skjemaet). "Konsensus" og "objektivitet" har ingen plass I hverken bedømming av øl, vin eller andre drikker. Det man kan få konsensus rundt er hvilke smaker, aromaer som er tilstede I et brygg. Men ikke bedømmingen. Der liker noen mora og noen dattera....:)
 
14A. Godt øl

OG: 1001 - 1999
FG: 900 - 2000
vol%: 0,1 - 96
IBU: 0 - 1337
EBC: 0 - 140

Et øl som er enten godt eller veldig godt, karakterfull namnam-smak og deilig aroma som varierer fra fraværende til intens

Aroma: Skal lukte fra godt til akkurat passe
Farge/utseende: skikkelig fin med variasjoner fra lys til mørk
Smak: Skikkelig god
Kropp: Så lenge ølet trives med den kroppen det har er det innafor
Eksempler: Alt fra Torshov Bryggeri
 
skal gi høyest score på det ølet som ligner mest på det de har smakt før og som allerede finnes I hyllene på polet![/B] Det er faktisk ikke et eneste bedømmingskriteria på dommerlista som tar stilling til om dommmeren mener ølet smaker bra. Bare hvor typisk det er for "stilen" (i.e. hvor mainstream det er). Det synes å være mere en konkurranse for dommerne om gjenkjenning av stil framfor en konkurranse om godt øl.
Hjemmebrygging vant frem nettopp fordi det industrialiserte ølet ble for lite variert. Og alle "stiler" er eksempler på hvordan innovative (og tradisjonelle) bryggere har veket bort fra hovedveien. Er Nordbryggs dommerskjema en oppskrift som skal uniformere hjemmebryggingen?
Hvor finner du det med FET skrift på dommersjemaet? Norbryggs dommerskjema skal brukes for å gi tilbakemelding til bryggere om hvordan ølet deres passer innenfor en bestemt typebetegnelse. Innenfor dette emnet vurderes følgende: Bouquet/Aroma, Utseende, Fysisk følelse i munnen, Smak, Fysisk følelse i munnen, Drikkbarhet og generell vurdering. Alle disse vurderes opp mot Typebetegnelsen. Det står ingenting om hva som finnes på Polet eller hva man har smakt før. Når det er sakt så er det nok en viss subjektiv bedømming basert på hva man har smakt og liker, men bruk av dommersjemaet med de forskjellige kategorier er nettop for å unngå at subjektiv dømming blir for fremtredende.
 
Hva hvis et brygg som ligger helt på kanten vinner, blir brygget hos nøgne og blir utgitt. Da er jo terskelen "hevet" ifht det den var, da er det en ny referanse med bakgrunn i hjemmebryggermiljøet. Ting tar litt mer tid enn en konkurranse. Det er vel mer slik det fungerer, ellers er det vel bare å melde seg på en slags åpen "beste øl" konkurranse.
 
Så i f.eks. NM i hjemmebrygging ser du da for deg én klasse (eller ingen klasser), der én dommer (siden det ikke er noe som heter konsensus eller objektivitet) skal bedømme alle innsendte øl?

Hvem skal da denne øldommeren være?
Og hvordan skal vedkommende klare å peke ut en vinner blant flere hundre øl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det kunne være meg. Alt som ikke er sur eller IPA blir forkastet før jeg har sett på flaskene. Førstepremien hadde gått til det ølet jeg og bare jeg synes smaker best.

;)
 
Poenget med dommerskjemaet er jo jo å kunne dømme uavhengigt og retferdigt. Innen en stil så har en jo en del kriterier som må treffes for full uttelling.. er det mye usmak på ølet så får det jo dårligere karakterer

Et eksempel er jeg som sjelden synest at stout er godt mens kompisen min drikker kun stout. Skulle jeg dømt ut fra om ølet er godt så hadde jeg strøket øl som ikke godt pga jeg ikke liker stout.

Men ved bedømming må jeg nå gå ut fra kriteriene på ølet og gi poeng på det ut fra om det treffer. Så et øl jeg egentlig ikke liker kan få meget godt utelling og faktisk full score pga at det er en meget bra treff på øltypen. Faktisk meget artig å legge merke til smaker, utseende og lukt på ølet som jeg ikke hadde brydd meg om før.

Men som andre har nevnt lenger opp så har en jo publikumskonkuransen hvor de som smaker der og da bestemmer hvilket øl de selv liker uavhengig av om stilen er innafer. Mye spennende øl på alle konkurransene jeg har vært på og deltatt på..

Øl har blitt spennende og mye er jo pga det tekniske ved å treffe rette stiler og i tillegg er jo øl godt sammen med godt øl utrolig spennende .

Easybrew
 
Hvor finner du det med FET skrift på dommersjemaet? Norbryggs dommerskjema skal brukes for å gi tilbakemelding til bryggere om hvordan ølet deres passer innenfor en bestemt typebetegnelse. Innenfor dette emnet vurderes følgende: Bouquet/Aroma, Utseende, Fysisk følelse i munnen, Smak, Fysisk følelse i munnen, Drikkbarhet og generell vurdering. Alle disse vurderes opp mot Typebetegnelsen. Det står ingenting om hva som finnes på Polet eller hva man har smakt før. Når det er sakt så er det nok en viss subjektiv bedømming basert på hva man har smakt og liker, men bruk av dommersjemaet med de forskjellige kategorier er nettop for å unngå at subjektiv dømming blir for fremtredende.

Her er du ved min/sakens kjerne:
"Norbryggs dommerskjema skal brukes for å gi tilbakemelding til bryggere om hvordan ølet deres passer innenfor en bestemt typebetegnelse."
 
14A. Godt øl

OG: 1001 - 1999
FG: 900 - 2000
vol%: 0,1 - 96
IBU: 0 - 1337
EBC: 0 - 140

Et øl som er enten godt eller veldig godt, karakterfull namnam-smak og deilig aroma som varierer fra fraværende til intens

Aroma: Skal lukte fra godt til akkurat passe
Farge/utseende: skikkelig fin med variasjoner fra lys til mørk
Smak: Skikkelig god
Kropp: Så lenge ølet trives med den kroppen det har er det innafor
Eksempler: Alt fra Torshov Bryggeri

Det hadde blitt en interessant klasse! :). Men spøk tilside. Har du tenkt på hvorfor de som bedømmer vin aldri har funnet på å etablere klasser?
Denne BJCP (eller noe sånt) er jo også en relativt ny "oppfinnelse" for ølets sitt vedkommende. Faktisk er de ganske dpesifikke I sin beskrivelse av hensikten med inndelingen og helt tydelig klar over hvordan en slik klasseinndeling kan brukes feilaktig. Klasseinndelingen er for å systematisere kunnskap. Ikke bedømme øl!
 
Vin anmeldere bruker ofte parker-skalaene som går frå 50 til 100 poeng i tillegg i karakter givinga må den ha riktig typeriktighet. Og der kommer balanse, lengde, kompleksitet, dybde , aroma osv.

Nå er jeg ikke helt inne i vin verden men utfra det jeg leser så er det en del kriterier som må på plass for vinen..

Men både øl og vin er ofte testet i smakspaneler i aviser og nett gjerne før jul. Hvor en går ut fra hva de i panelet liker best. Det noen andre liker er ikke alltid det jeg liker best, så slike tester ikke er verdt noe..

Easybrew

Ps: jeg lager ofte øl uten å sikte på en spesiell stil/klasse og synest det er greit også.
 
Vin anmeldere bruker ofte parker-skalaene som går frå 50 til 100 poeng i tillegg i karakter givinga må den ha riktig typeriktighet. Og der kommer balanse, lengde, kompleksitet, dybde , aroma osv.

Nå er jeg ikke helt inne i vin verden men utfra det jeg leser så er det en del kriterier som må på plass for vinen..

Men både øl og vin er ofte testet i smakspaneler i aviser og nett gjerne før jul. Hvor en går ut fra hva de i panelet liker best. Det noen andre liker er ikke alltid det jeg liker best, så slike tester ikke er verdt noe..

Easybrew

Ps: jeg lager ofte øl uten å sikte på en spesiell stil/klasse og synest det er greit også.


Jeg synes disse panel testene er interessante. De forklarer hva de smaker, hvordan de mener det harmonerer sammen og hvorfor de liker eventuelt ikke setter pris på den. Jeg må tilstå at jeg har aldri lest om at noe faller gjennom grunnet avvik fra "type". Tvert imot virker det som om avvik settes pris på og bedømmes ut fra de enkeltes subjektive (og begrunnede) oppfatning. Og jeg likte Ps,en din!:)
 
Det er jo ikke noe verre enn å delta i PF-konkurranser og la stilartkonkurranser seile sin egen sjø. Er man uenig i premissene som legges til grunn for en konkurranse kan man jo avstå fra den ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er jo ikke noe verre enn å delta i PF-konkurranser og la stilartkonkurranser seile sin egen sjø. Er man uenig i premissene som legges til grunn for en konkurranse kan man jo avstå fra den ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
HA! Sier du bare fordi ingen liker ølet ditt ;) hehe neida jeg likte det skottske ølet du hadde med sist.
 
Hehehe! Jeg liker både PF og regulært NM jeg, og stiller som regel i begge hvert år, uten at jeg nødvendigvis fyller opp troféskapet av den grunn! [emoji23] Men man får jo mye nyttig tilbakemelding i hvert fall. Og sånn ellers brygger jeg det jeg liker sjæl, litt på tvers av stilarter ofte [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi er vel alle enig i at typedefinisjoner er en bra ting, ellers hadde det vært vanskelig å diskutere øl (Denne helt lyse stouten har for lite banansmak (!?)). Referanserammer er bra å ha, og de fleste er enig i at det er akkurat det det er - referanserammer, og ikke noe som er skrevet i stein. Svært mange gode øl faller utenfor rammene, noe som man kan diskutere nettopp fordi man har disse referansene.
Noen konkuranser handler om å prøve å treffe disse referansene/definisjonene (og er dermed med på å vedlikeholde disse), andre konkuranser handler om andre kriterier (av mer diffuse karakterer). Er vel ikke værre enn som så? Det at kriteriene endrer seg over tid er vel heller ikke så rart.
 
Det er jo ikke noe verre enn å delta i PF-konkurranser og la stilartkonkurranser seile sin egen sjø. Er man uenig i premissene som legges til grunn for en konkurranse kan man jo avstå fra den ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Der innførte du en god og beskrivende karakteristikk på det som kalles "flaskekonkurrane". "Stilartkonkurranse" er ganske presist (men jeg har ikke sett det I bruk). PF og minstevolum på 15L betyr at jula hos meg er over før den har begynt:). Husk jeg betviler ikke dommernes evne til å smake og oppfatte alle ølets nyanser (bedre sannsynligvis enn det brede publikum). Det jeg setter spørsmål ved er instruksen om å sette poeng ut fra hvor likt ølet smaker en allerede eksisterende øl(type).
 
Tilbake
Topp