Norges dummeste om oppvarming av vann?

Ribe

Koking av vann er energikrevende og tar ganske mye tid, særlig hvis energikilden er moderat. De fleste varmtvannsberedere er i dag laget av rustfritt stål og ofte er ledningsnettet defra i plast (rør i rør). Det betyr at de fleste har ferdig oppvarmet vann fra 50 - 70 grader ferdig i springen.

Spørsmålet mitt er: er det negative virkninger av å fylle varmt forbruksvann fra springen og rett i gryta ? :eek:ppkast:

Før var det slik at man ikke burde bruke varmtvann fra springen til matlaging etc,noe jeg fremdeles ikke gjør.
Men snakket med en doktor om dette, og han mente at dette ikke var så farlig lengre hvis man hadde en forholdsvis ny varmtvannsbereder.

Noen andre som har formeninger om dette?

Byttet varmtvannsbereder før jul og har begynt å gjøre dette etterpå. Mest sannsynlig er et av brygga mine infisert/ødelagt. Om dette er vannets feil vites ikke.

Odland skrev:
Byttet varmtvannsbereder før jul og har begynt å gjøre dette etterpå. Mest sannsynlig er et av brygga mine infisert/ødelagt. Om dette er vannets feil vites ikke.

Neppe. Vannet du bruker blir kokt etterpå og alle (eller ihvertfall så godt som alle) bakterier som kan ødelegge øl blir drept av denne kokinga.

det er bortimot garantert at dette er ufarlig, sett fra et helsemessig syn....
det som kan være negativt, er vel at gamle beredere og rør kan sette smak på vannet.

Om du har et røropplegg og bereder av nyere dato er det lite å bekymre seg for. Dersom du er usikker ville jeg tappet av varmtvann i et glass, avkjølt det og smakt på det for usmak.

Ville tro at det å bare bytte varmtvannsbereder ikke er nok dersom rørnettet er av eldre type. En del av de eldre rørnettene har blylodding. Og det er ikke så bra i lengden.

Nyere systemer med plastrør og alt som hører til bør være helt fint å bruke :)

en kompis av meg er graver, en av de som bla legger og erstatter gamle vannrør. han har begynt å lage seg pulverkaffi fra varmtvannstanken. da jeg spurte han om ikke dette var litt ekkelt viste han meg bilder fra vannrøret han erstattet som matet en hurv med husstander. og det var faenmeg grisete greier... røra inn til huset er ofte helt for jævlig gamle og fulle av drit. så jeg har flere ganger brukt varmtvann fra springen, men har du en gammel bereder så går det jo an å vurdere oppvarming av kaldt...

Det kan jeg også bekrefte. Kommunen driver å røsker opp gata utenfor huset, hvor en del vannledninger skal byttes. De gamle ser ikke ut inni. Makan til avleiringer har jeg ikke sett.

Ang. pulverkaffe i varmtvannsbereder. samme eksperiment gjorde de på nrk-programmet "ikke gjør dette hjemme". Nokså stilig, men noe problematisk når du flyr til vasken for å vaske deg når du har sølt vørter utover det hele. Da kaffe kommer ut av krana. :D

Her var det lite innvendinger mot bruk av vann fra varmtvannsberederen, og jeg har heller ikke funnet noe særlig på nettet. Noen innvendinger går på større bly-/kobberinnhold og tungmetaller i varmtvann enn kaldt vann. I følge fagfolk lodder man med sølv osv i dag samt at rør gjerne er av plast (rør i rør) og at varmtvannsberedere siste 30 år er laget i rustfritt stål. Likevel hevder folk at det er uheldig, men altså fullstendig uten relevant og god begrunnelse.

Spørsmålet blir da: er det noen som bruker varmt forbruksvann fra berederen til sine brygg, eks. for å spare tid til oppvarming :beersmiley: ?

Ribe skrev:
Spørsmålet blir da: er det noen som bruker varmt forbruksvann fra berederen til sine brygg, eks. for å spare tid til oppvarming :beersmiley: ?

Det man burde regne på, er jo, hva er mest effektivt, koke opp x antall liter selv på plate?, eller tappe vann fra en bereder som allikevel må kokes opp videre?
Hva av disse drar mest energi?

Jepp, jeg jukser.  8)
Og grunnen er å spare tid, ikke strøm. Det er greit at det vannet jeg tapper ut av varmtvannstanken må erstattes
av kaldt vann som i sin tur må varmes opp, men jeg sparer tid under brygginga.  ;D

Jeg bruker også varmtvann fra berederen for å spare tid. Det er helt uproblematisk. Min bereder er ganske ny, jeg tror det kan ha noe å si. Det  du kan gøre er å ta et glass varmtvann fra springen og et glass kaldtvann fra springen. Sett de i kjøleskapet og når de er kalde sammenlikn smaken...

Ribe skrev:

Har gjordt det noen ganger ja, men ettersom jeg nå brygger i garasjen, hvor jeg ikke har tilgang til varmtvann, gjør jeg ikke det lengre.
Gidder ikke bære 60 liter med varmtvann ut i garasjen, da setter jeg heller vannet til varming først, så gjør jeg andre forberedelser mens
vannet varmes.

Det var vel først og fremst oksidert kobber (som er giftig) man var redd for, men i nyere hus er ikke det ett problem.
Oksidert kobber er lettere løselig i varmt vann.

neslekkim skrev:
Det man burde regne på, er jo, hva er mest effektivt, koke opp x antall liter selv på plate?, eller tappe vann fra en bereder som allikevel må kokes opp videre?

Å koke på plate vil vel aldri bli like effektivt som et varmeelement som står senket i væsken det skal varme? Jeg vil tro å bruke vvb til oppvarming av vann er den mest økonomiske måten å gjøre det på.

Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:

Å koke på plate vil vel aldri bli like effektivt som et varmeelement som står senket i væsken det skal varme? Jeg vil tro å bruke vvb til oppvarming av vann er den mest økonomiske måten å gjøre det på.

Så det vil da si at min ide om å koke opp vann med en 2.3kw vannkoker er ikke det dummeste?

ang vvb, når du tapper av vann fra den, så må du tilsette nytt, gjerne iskaldt vann (vannet her er utrolig kaldt nå), og da senker du jo temperaturen på det som er på tanken, men om det er såpass at det skulle kreve mer energi er bortenfor min kunnskap :)

Alt vannet som er i huset ditt, om det skal varmes fra 4 C i kjelen eller fra 4 C i vvb krever like mye energi. Effektiviteten er et mål på hvor mye av den tilførte energien som faktisk går til oppvarming av vannet, og ikke til omgivelsene. Her stiller vvb bra iom. at varmeelementene står senket i vannet og at berederen er isolert. Å bruke vannkoker til å hjelpe med pasta-/potetvann er et kjent sparetiltak for energibruken :)

Trond.A skrev:
Jepp, jeg jukser.  8)
Og grunnen er å spare tid, ikke strøm. Det er greit at det vannet jeg tapper ut av varmtvannstanken må erstattes
av kaldt vann som i sin tur må varmes opp, men jeg sparer tid under brygginga.  ;D
Det var å spare tid som var min motivasjon også. Overraskende, men tøft at noen gjør det som jeg altså har lurt på, men vært litt skeptisk til pga "gamle" skikker mv.  Det kjennes liksom litt "fy fy" ut....... men skjønner ikke annet enn at dette er en slags barnelærdom ?

Det er jo ombygde varmtvannsberedere flere brygger i, og skulle det være en forbedring å fjerne isolasjonen rundt ville jeg synes det var veldig rart.

Uansett om det er mer eller mindre økonomisk, så er det vel ikke dette som velter økonomien til en stakkars ølbrygger ?

Hadde munkene hatt bereder, hadde de sikkert brukt den, trooooor jeg......

Jeg bruker også berederen aktivt!

Gjorde det også mens den gamle ennå var i hus :yes:, så den behøver ikke være av nyere dato...

Jeg skrur simpelthen opp temperaturen på berederen (til mellom 85 og 90 grader) på morgenen bryggedagen, og gir streng beskjed om at det IKKE  :neinei: skal dusjes eller bades etter ett visst klokkeslett. Slik kan jeg kjøre rett på med riktig temp for innmesking.

Bruker også vann rett fra berederen til skylling, bryr meg ikke så mye om vannet er 70 eller nærmere 90 grader, da jeg skyller (ihvertfall på det nye oppsettet) raskt, type på kvarteret (effektivitet 86% i går).....

Vil likevel legge til at nå som det brygges i vaskerommet, der berederen står, så er det knappe 1,5 meter rør vannet skal gjennom.

Sparer MASSE tid med å gjøre dette! Med små barn i hus sirkulerer vannet mange ganger per uke i berederen, og dessuten er den av syrefast, så ser ikke noe problem med å gjøre dette.

Tilbake
Topp