Norges dummeste om oppvarming av vann?

God morgen godtfolk.
Ta en titt på Quooker. Det er en real kamerat på kjøkkenet. Der har varmt vann under trykk slik at vannet holder 110 grader og det tar knekken på det aller meste.
Beholderen er av rustfritt. Må jo være kanon for å spare tid i bryggingen.
 
Jeg bruker en sånn til å toppe opp varmen på skyllevannet fra varmtvannstanken.... Da har jeg rett temp på 10 minutter.
 

Vedlegg

  • 132_3208.JPG
    132_3208.JPG
    62,7 KB · Sett: 290
Ribe skrev:
Spørsmålet blir da: er det noen som bruker varmt forbruksvann fra berederen til sine brygg, eks. for å spare tid til oppvarming :beersmiley: ?
Jeg gjør det konsekvent, både meskevannet og skyllevannet.
 
Jeg gjør også dette, sparer masse tid. Kan starte meskingen etter få minutter istedet for å vente 1 time på rett temp.
 
Jeg bruker berederen for å spare tid. Virker som det er mindre luft i vannet som jeg tapper fra berederen da det kommer mye mindre skum under oppkok.
 
mortene skrev:
Jeg bruker berederen for å spare tid. Virker som det er mindre luft i vannet som jeg tapper fra berederen da det kommer mye mindre skum under oppkok.
Varmt vann kan ikke holde på like mye gass som kaldt vann ved samme trykk. Men om det er gassinholdet i vannet som gjør at det ikke skummer så mye under koking vet jeg ikke. Hvis det er noe annet som bryter overflatespenningen, feks. olje/fett, så er jo det et draw back ved å bruke vvb.
 
Oksygen må jo tilføres etter koking uansett pga gjæringsprosessen, så da skulle det ikke spille noen rolle at det er mindre luft under kokingen. Snarere kanskje en fordel ?
 
Ribe skrev:
Oksygen må jo tilføres etter koking uansett pga gjæringsprosessen, så da skulle det ikke spille noen rolle at det er mindre luft under kokingen. Snarere kanskje en fordel ?
Oksygenet koker ut ja, og det ønsker man pga. varmoksidering.
 
Har og ein kjøleboks med 2Kw element i til skyllevann, men har ingen betenkelegheitar med å bruke vann rett fra beredaren. Iallefall ikkje min nye 200l CTC, hadde eg hatt PEX overalt.
 
Tilbake
Topp