Kort spørsmål om tidspunkt for rehydrering av gjær

ADale

Norbrygg-medlem
hei,
Jeg stresser alltid med dette under koking og er som regel ikke ferdig når jeg skal starte med nedkjølingen, som jo går ganske raskt med GF. Går det an å starte tidligere, f.eks under mesking, og deretter bare la gjærblandingen stå i romtemp. med et lokk på?

Spørsmål 2: Jeg følger denne fremgangsmåten:

"
Kok opp 200-250 ml vann og la den avkjøle til ca 30-35 grader. Se også på baksiden av gjærposen om det står en spesifikk temp for rehydrering.
* Strø gjæren i vannet og la den stå i 15 minutter. NB: ikke rør rundt i gjæren
* Rør deretter inn gjæren i vannet og la den stå 15 minutter igjen
* Pitches deretter i brygget etter ca 30 minutter. "

Jeg har blandingen på et syltetøyglass. Går det greit å riste blandingen helt tilslutt som et siste steg (for enda bedre blanding). Eller burde jeg ikke gjøre dette?
 
hei,
Jeg stresser alltid med dette under koking og er som regel ikke ferdig når jeg skal starte med nedkjølingen, som jo går ganske raskt med GF. Går det an å starte tidligere, f.eks under mesking, og deretter bare la gjærblandingen stå i romtemp. med et lokk på?

Spørsmål 2: Jeg følger denne fremgangsmåten:

"
Kok opp 200-250 ml vann og la den avkjøle til ca 30-35 grader. Se også på baksiden av gjærposen om det står en spesifikk temp for rehydrering.
* Strø gjæren i vannet og la den stå i 15 minutter. NB: ikke rør rundt i gjæren
* Rør deretter inn gjæren i vannet og la den stå 15 minutter igjen
* Pitches deretter i brygget etter ca 30 minutter. "

Jeg har blandingen på et syltetøyglass. Går det greit å riste blandingen helt tilslutt som et siste steg (for enda bedre blanding). Eller burde jeg ikke gjøre dette?

Alt det der ser veldig greit ut. Så er det noe med å ikke senke temperaturen for brått, heller. Det har jeg fra databladet til Nottingham, tror jeg. 5 grader per 10 minutt ved å blande inn nedkjølt vørter etter de første 15 min? Om det er nødvendig, da.

Er det ikke en grei løsning å gjøre dette klart før du begynner å brygge? Om du har litt svak vørter på lur, kan du bare la gjæren begynne med den. Poenget er at hvis den får stå lenge i bare vann, tærer den visst på reservene sine, men gir du den litt vørter, gjør den ikke det. Om den så står noen timer før den havner i hovedvørteren, ser jeg ikke at det kan skade den. (Jeg leste noe nylig om at den ikke skal stå i vann mer enn en time etter at den er rehydrert.)
 
Tilbake
Topp