Kommenterer litt på denne gode gamle posten da jeg har fått litt erfaring med "no-sparge".
Det går fint ann å benytte "no-sparge" på 50 literen, med det store maltrøret. Jeg synes selv jeg fikk det til å fungere fint. Dog hadde jeg et par "funn", dette er vel mest sansynlig kun for spesielt intresserte:
Startet med ca 76 liter kaldt vann, dvs 50 cm vann. (Laaang oppvarmingstid!)
For å få plass til korn 12,7 kg måtte jeg tappe ut ca 15 liter oppvarmet meskevann som skulle tilbakeføres når maltet var på plass.
Etter å ha satt inn maltrøret og malten fikk jeg kun plass til 11 liter vann tilbake, noe som faktisk var så mye at jeg mesket hele runden uten lokk. Neste gang er det bare å starte med mindre vann feks ca 70 liter, etter avtapping og tilbakeføring tror jeg da jeg vil få lokket på til mesken....
Under selve mesken står alt under vann, stegene går i automatikk og jeg rører egentlig ingenting. Hele maltrøret med vingemutter og alt stod under vann/vørter, og all sirkulasjon foregeår under vann "uten fossefallet" langs kanten av maltrøret...
Når meskingen var over tappet jeg av ca 15 liter, slik at jeg kom til vingemutter og maltrør.
Skrudde opp og heiste maltrøret opp, lot det så renne av seg. Helte/skylte den vørteren jeg hadde tappet av gjennom maltrøret i 4 bolker, mens det rant av seg, mens speidelen ble satt til å koke. (Regner ikke dette for skylling/vorlauf da jeg bare helte på uten spesielt omtanke.)
Traff SG spot on før kok, med 1,045 og OG med 1,055. Dvs en meskeffektivitet på ca 76%.
Målte vannmengde rett før kok på ca 95 grader, endte da opp med ca 42,5 cm som tilsvarer 64,5 liter, med utvidelse på ca 4% fant jeg at det var ca 62 liter før kok.
Kokte så i 80 minutter (kanskje et par minutter mer).
Kjølte og overførte til bøtter, fikk da en 47 liter totalt i bøttene, og hadde ca 10 liter trub igjen i speidelen! Her kunne jeg ha tatt med vesentlig mer vørter fra Speidelen hadde jeg hatt tolmodighet til å vente. Fikk en 5 liter klar vørter ut senere.. (Mengdene er målt etter kjøling).
Dersom denne metoden er konsistent med greit utbytte er dette min foretrukne metode fremover. Kommer også til å kjøre denne metoden med kort maltrør (når jeg har fått anskaffet meg dette) for å se om det gir tilfredstillende resultater på samme måte.