Nottingham gjær

Det rapporteres om trøbbel med batch #1081140118V også. Sjekk om posene er tette. Hvis de er det, er alt ok, hvis ikke. Returner dem.
 
Har satt mine tre siste brygg med Nottingham, og i hvert fall siste er med Batch 1080360088V. Men misstenker alle tre for å være av denne batchen siden alle har hatt gjærpulver klistret fast til pakningen. Og alle tre bryggene har jeg opplevd at det tok over 24 timer før gjæringen kom skikkelig igang. Jeg hadde ingen erfaring med Nottingham og trodde det også kunne ha med at pitching temperaturen var lavere enn det jeg hadde prøvd før..

Men gjæringen kommer altså igang... Men underpicthing, som dette vel sikkert er siden mye av gjærcellene antakelig var døde, gir vel dårlig smak. Noe vits i å picthe mer gjær?

Fillern..  :(
 
Det er ikke full aktivitet enda. Det har kommet et lite skumlag og plopper en gang i minuttet eller noe der omkring.
 
Da er det muligens litt sent, men det skader neppe. Kommer an på hvor mye gjær du pitchet i utgangspunktet. Hva var volum og OG på ølet?
 
Pitchet 6 gram med rehydrerte nevnte gjær i 11 liter vørtel med OG på 1051. Kan jo putte i resten av pakken siden jeg antakelig ikke kommer til å bruke den noe mer. Hvis jeg ikke kan bruke den til en rettsak ellernoe.. 3 brygg...
 
Jeg har allerede satt et brygg med Nottingham batch 1080360088V (robust porter, OG 1.062) uten problemer. Pitchet gjæren 2300 om kvelden og konstaterte fin aktivitet i sjutida neste morgen. Har en pakke til liggende, så jeg krysser fingrene og har gjær i beredskap til neste gang :)
 
Det gjærer bra her også nå men det altså 36 timer etter picthing. Jeg så vel også antydning til aktivitet 12 timer etterpå. Har noen en formening om hvor alvorlig det er at det tok godt over 24 timer å nå full gjæringsaktivitet? At gjæringspakkkene ikke var helt tette er jeg nok ganske sikker på. Har en Windsor pakke liggende som nok har samme problem. Merker at gjæringskornene klebrer seg lett til innsiden.

Noen som forresten innehar litt forbrukerrettigheter rundt dette her? Ifølge denne tråden så visste Danstar/Lallemand om dette allerede før september. http://www.homebrewtalk.com/f163/nottingham-yeast-128940/ Jeg kjøpte disse pakkene i oktober. De skulle da hatt full anledning til å tilbakekalle eller sifra til leverandørene. Gjær er ikke så dyrt, men når det ødelegger 3 x 4+ timers arbeid + ingredienser og mye ventetid, så er det ganske så irriterende.
 
Hei.

Det er nok ganske normalt at det tar 24 timer før du får god aktivitet. Dersom du beluftet vørteren godt så bruker gjæra tid på formering får den begynner på selve gjæringa.

Jeg ville kontaktet leverandøren din ang. gjæra. Si at du mener gjæra aldri skulle vært solgt, da problemet var kjent lenge før. Nevn det du sier her om allt arbeidet som kansje er ødelagt pga. dårlige rutiner med å få gjæra bort fra markedet. Tror uansett ikke du har store rettigheter, men du kan nok få et plaster på såret fra leverandør/produsent hvis du går frem på rette måten. Er jo usikkert hvem av disse som har gjort feil slik at pakkene fortsatt var i salg. Uansett verdt å følge opp for å forhindre at flere får samme gjæra.

MVH
Børge
 
"Problemet" med alt gjæringen starter sent er som regel svært overdrevet. Hvis man i utgangspunktet har god renslighet, har pitchet en gjær som er frisk, og man har brukt nok av den, betyr det lite om det tar 12, 24 eller 36 timer før man har stor aktivitet.
 
Men problemet med dette kan vel være at antal gjærceller picthet har vært for lite, slik at det dannes mange usmaker når gjæren må i høyere grad reprodusere seg?

Imorgen er et brygg med nevnte gjær "ferdig" til flasking (2 uker etter pitching). Er det noe metode for å sjekke om det i det hele tatt er vits å bruke flasker og energi på flaske dette brygget?

Sendte forøvrig nettopp en e-post til Danstar med noen spørsmål. Tror forresten også en pakke Windsor Ale jeg har liggende har samme problem.
 
Du bør nå tappe øllet. Det er vel mest sansynlig gått bare bra  :yes: . Vanskelig å smake på ølet nå og avgjøre hvorvidt noe er gått galt. Det vil sikkert smake allt annet enn forventet på det ferdiglagrede produktet.

Mitt råd er: Tapp ølet, gi det tid til modning, så ta en avgjørelse. Dersom du underpitcher så må gjæra arbeide hardere, noe som vel resulterer i mere ester (hvis jeg har forstått dette riktig). Noen typer øl skal vel underpitches litt for å få frem de rette smakene. Men dette blir nok å regne som bagateller, og kan være ei grei erfaring å ta med videre.

MVH
Børge
 
Hmmm - jeg brukte en pakke med Nottingham på en batch med ESB jeg brygget i helgen, og jeg la merke til at det ble igjen endel gjærkorn som hadde klebet seg fast på innsiden nederst i posen. Har ikke batchnummeret for hånden, men er det sannsynlig at det er samme batchen som denne tråden snakker om, når jeg kjøpte gjæren hos MoreBeer mens jeg var i USA i sommer? Kanskje...

Nå vet jeg ikke hva som var problemet med gjæren ettersom jeg ikke har tilgang til Northern Brewer (takk til fy-filteret her på jobben - av en eller annen grunn er ikke norbrygg.no svartelistet), men gjæringen kom i gang etter ca 12-14 timer (pitchet ved 7-tiden om morgenen, bobling i gjærlåsen ut på kvelden). Grunnen til at jeg pitchet om morgenen var at jeg opprinnelig hadde på en gjenbrukt starter med Wyeast 1056 da bryggingen var overstått ved 18-tiden dagen før (søndag), uten at det var tegn til liv påfølgende morgen, noe som aldri har hendt meg før.
 
Det viser seg at stemplingen av dato og nummer har punktert pakkene, og det har derfor kommet luft inn, noe som reduserer levetiden på gjæren.
 
Fikk faktisk svar på den mailen jeg sendte Danstar. Kunne ikke si så mye. Her er det rellevante utdraget:

I can't say whether the recent batches that have taken a while to start will be affected in such a fashion that they would not be worth bottling. Many of those who experienced slow start-of-fermentation had said the beer finished well, but several reported off-flavors to their finished beer. Most of the latter group seem to have found off-flavors in the beer before packaging, so you may simply want to taste the beer in maturation and base your decision on the result.

Svarte og spurte om de kunne gi noe mer informasjon om hva som antakelig har skjedd med gjæren til de punkterte pakkene.
 
Tilbake
Topp