Ny batch i kveld, et par spørsmål...

Jeg skal i gang med en IPA i kveld.
Sist brukte jeg ferskgjær, nå fikk jeg med to pakker tørrgjær. Hvordan skal den tilsettes? Strøs oppå toppen, eller røres inn i vørter? Skal den blandes med vann?

Jeg fikk med hydrometer på nybegynnerpakken. Jeg fikk ikke målt sist jeg brygga, så tenkte å gjøre det nå.
Hvordan måler jeg? Etter vørter er kjølt ned, og etter gjæring er ferdig? (fortell gjerne detaljert hvordan jeg måler.. Trenger å få det inn med teskje! ;)

#1 der strides de lærde, jeg vil gjærne lære mer selv

loebrygg skrev:
Tapper ut 20 -30 ml øl i en 100 ml målesylinder, kaster det
Tapper målesylinderen full, måler, smaker, kaster evt. resten
Det kommer bare øl ut, ikke baskelusker ut
ja, ja

Og en ting til..
Sist brygg dreit jeg meg ut på at jeg ikke fylte på vann når vørteren kokte, og det ble redusert til 12 liter til slutt.
Når jeg skal etterfylle, bør dette være kokt vann som jeg setter over på en desinfisert kjele etc?

Pleier ikke fylle vann i koketiden. Du spyler  mesken slik at du har vann formye som kan fordampe under kok, og slik sitte igjen med riktig volum.

Tørrgjær drysser jeg bare over vørteren. Har prøvd med rehydrering tidligere, men merker ingen forskjell.
Har jeg kokt for mye og har for lite vørter tilsetter jeg kaldt vann rett fra kranen. Har aldri hatt problemer med det. Nå må det sies at det er veldig rent vann med lite tilsetningsstoffer her. Vil nok ikke gjøre det samme om det er mye klor i vannet f.eks.

Eit veldig viktig poeng med rehydrering av tørrgjær før pitching er at du då er sikker på at du pitcher aktiv gjær.

acedynamite skrev:
Jeg skal i gang med en IPA i kveld.
Sist brukte jeg ferskgjær, nå fikk jeg med to pakker tørrgjær. Hvordan skal den tilsettes? Strøs oppå toppen, eller røres inn i vørter? Skal den blandes med vann?

Jeg fikk med hydrometer på nybegynnerpakken. Jeg fikk ikke målt sist jeg brygga, så tenkte å gjøre det nå.
Hvordan måler jeg? Etter vørter er kjølt ned, og etter gjæring er ferdig? (fortell gjerne detaljert hvordan jeg måler.. Trenger å få det inn med teskje! ;)

Det er absolutt en fordel å rehydrere gjæren, drysses den over vørteren tar du livet av en del celler som følgelig gir dårligere gjæring.

Hydrometer: vanligvis er hydrometerene kalibrert ved 20'c. Prøv med vann rundt den tempen til hydrometeret viser 0. Ta tempen på vannet, og kjøl ned prøven og mål OG ved samme temperatur som hydrometeret viste 0.
OG måles etter at vørteren er kokt.
FG måles etter at gjæringener ferdig.

Du kan bare etterfylle kaldt springvann fra krana
enten under kok eller i etterkant for korrigert volum

FrodeSy skrev:
Eit veldig viktig poeng med rehydrering av tørrgjær før pitching er at du då er sikker på at du pitcher aktiv gjær.

Her ramla jeg av lasset.. Rehydrering betyr...? og pitching betyr...?
Ja, jeg er veldig nybegynner!  :)

Følg det som står på pakken med gjær :), med rehydrering menes at du har den tørre gjæren i litt kokt avkjølt vann før du pitcher( les: har den oppi) gjæringskaret.

For enda mer info om brygging, så ligger det noen veldig bra artikkler i medlemseksjonen som du får tilgang til hvis du melder deg inn i Norbrygg. Lykke til. :brygging:

Ok! Takk for hjelp!
Jeg tar å blander med litt vann, i tilfelle.
Jeg bruker "Safale US-05" Dry Ale Yeast. Det står: Pitching: Sprinkle into wort.

De lærde strides vel om hvorvidt rehydrering faktisk er nødvendig eller ikke. Jeg har prøvd begge deler, men kan ikke si at jeg har merka noen forskjell. Likevel føles rehydrering tryggest...

Tilbake
Topp