Ny batch - nye spørsmål.

Så, da var det tid for enda en bryggedag og første gang med et allgrain sett.

Oppskriften i og for seg var jo grei nok å følge, eneste jeg syns var litt synd/ merkelig er at den var beregnet for en brygger med konstant sirkulering og 80% effektivitet.

Vet ikke hvordan dere løser dette, men jeg forsøkte å legge inn grain bill i brewfather og få den til å justere vannet basert på tidligere effektivitet, fikk det ikke helt til da den endrer på kilo korn i stedet for vannmengden. Siden kilo korn var satt variabel ble det litt klundrete.

Forøvrig dette settet: https://nrnissumhaandbryg.dk/produkt/paulaner-hefe-weizen-klon/

Oppskriften startet med 19L i mesk, noe som var mye i forhold til brewfather som ønsket nærmere 15.
Jeg kjørte 19 oppi og i oppskriften står det skyll med 10-14 liter... Jaja... Skal bli 29 liter til kok.

Nr1. har ingen merking i kjelen, så UMULIG å få skylt til nådd antal. Brukte bare brewfather kalkulatoren og skylte med ca 12,6l vann.

Tips til annen måte jeg burde løst dette på?

Så kommer det til målinger.
Før kok og før skylling hadde jeg ca 1.069 (1.052 @61,5c)
Skyllevannet ble 1.013 (1.010 @ 31 c) - er dette normalt sukkerinnhold for skyllevann?
Totalen pre-boil ble 1.050 (1.038 @ 52c)

Siden jeg ikke har målt boiloff, har jeg bare satt den på ca 2 liter.

Måling etter kok ble: 1.050, skulle være på 1.054 så ikke såå way off.

Eneste jeg stusser litt på nå, er korrektheten av kalkulatorer som måler sukkervolum på gitte temperaturer. Underveis i kok målte jeg 1.040 på 60 grader, det skulle tilsvare 1.056 så trodde jeg var godt innafor.
Når vørteren derimot var kjølt ned målte den kun 1.050, ingen krise men kunne kokt bittelitt lengre eventuelt. Er nok vanskelig å beregne.

Så, da har man lært. Ferdigsett er litt znork. Liker å kunne se tallene i brewfather, samt lære litt hvordan ting henger sammen. Samt må lære meg å tilpasse utstyr.
 
Nr1. har ingen merking i kjelen, så UMULIG å få skylt til nådd antal. Brukte bare brewfather kalkulatoren og skylte med ca 12,6l vann.

Tips til annen måte jeg burde løst dette på?
Vet ikke helt hva du mener, men om du trenger å vite volumet av væske i en sylinder (kokekar/bryggekjele), så kan du sette opp et skjema med volum vs. fribord. V = PI x r^2 x H . Jeg bruker en tommestokk og en limklype når jeg fyller meskevann for eksempel.

Så hvis jeg skal ha N liter, så sier skjemaet mitt at fribord skal være K centimeter, så klyper jeg tommestokken fast slik at den stikker K cm ned, og så fyller jeg til enden tommestokken akkurat treffer vannhinnen.
 
For å regne ut volumer, tenk at malt absorberer 0.8 liter pr kilo. Så må du ta en finger i lufta og tenke deg til hvor mye trub du får, det avhenger jo av hvor grådig du er på tappinga og hvor mye humle som går i kjelen. En weissbier er lite humle, men litt trub, så.. Prøver meg sånn her. Tipper du har rundt fem kilo malt i en weissbier.

Meskevann = dødrom + maltvekt * 3
Vil tro du har 5 liter dødrom, som er normalt i kompaktbryggere. 5 + 15 = 20 liter meskevann.

Skyllevann = ønsket kokevolum - volum i kjele etter avrenning.
20 liter meskevann - 5 * 0.8 blir 16 liter etter avrenning før skylling.
Ønsket kokevolum = gjæringsvolum + trub + avkok. Kan vi si 25 + 3 + 3 som da blir 31 liter.

Skyllevann = 31 - 16 = 15 liter.

Nå tenker jeg ikke så nøye over dette da jeg stort sett har innarbeidet metodikk og tankeprosess, men det er noenlunde som ovenfor på dei fleste batcher.

Så er de fleste ølsett beregna for volum i kjele etter kok, kjører man 25 liter til gjæring med trub i kjelen vil man ofte få lavere OG enn oppskrift. 21-23 liter til gjæring er normalt på et ølsett om man ikke tar med mye trub.

Det er for mye logikk og flytende variabler (hø-hø) til at Brewfather regner dette riktig. Bruker det kun som en kompassnål så trakker jeg stien sjøl.
 
Hoi! Her ble det mye formler, brygger forøvrig BIAB med kjele, hvordan måler man dødrom?

Den tommestokkutregningen skjønte jeg ikke helt. Må jeg se litt nærmere på
 
Aha, kjører som sagt BIAB uten falsk bunn, så vil det si jeg ikke har noe dødrom da?
Stemmer det ja. Det vil jo si at du har veldig god plass i meskekjelen din da alt vannet vil være i malten. Samtidig vil vel noe anna enn batch sparge muligens bli vanskelig? Har ikke brygga på sånt oppsett før. Men utregning av mengde skyllevann vil bli det samme. Man må vite avkok og sannsynlig tap til trub, så veit man hvor mye malten absorberer, og klarer så å regne seg ut til skyllevannet for å nå kokevolum. Husk også at kokende vørter er 4% mer voluminøs enn samme væske ved 20C.
 
Tilbake
Topp